sportbilsentusiasten wrote:
Många i denna tråd verkar inte förstå skillnaden mellan "kopiera rakt av" och "analysera andras produkter i detalj och vidareutveckla".
När det sedan gäller Kina, ska ett företag där lida för hur regimen utövar sin makt?
Jag erkänner att mitt senaste inlägg var lite diffust på just den punkten du tar upp.
Jag får skylla på att det var sent när jag skrev det och jag hade dessutom intagit en viss mängd singelmalt under kvällen
"Kopiera rakt av" menar jag är okej så länge man inte bryter mot en lag om patent eller mönsterskydd, men det gör väl ett företag enbart för att tjäna "snabba" pengar, det leder inte utvecklingen framåt. Man kan tycka att det är lite ynkligt att göra så, man "tar" en annans idé. Men å andra sidan, varför inte? Så länge det är lagligt. Om man kan åstadkomma en likadan produkt till billigare pris, så är det ju bra för konsumenten. Men lite orättvist är det ju mot ursprungsföretaget, som har behövt lägga ner mycket resurser på att ta fram lösningen. Detta måste ju företaget ta igen i sitt pris på produkten.
"Analysera andras produkter i detalj och vidareutveckla" tycker jag är aningen ädlare (kanske rentav helt och hållet ädelt), eftersom man faktiskt kommer med något "eget" i slutändan, inte bara en rak kopia att tjäna pengar på. Utvecklingen går framåt, man bryter ny mark.
Keel-kopian kanske skulle platsa nånstans mitt emellan ovannämnda "kopiera" och "analysera" (kanske väldigt nära den sistnämnda)?
Den är ju väldigt lik originalet, men man har ju gjort en viss vidareutveckling då den även passar för andra tonarmar än Linns.