selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 20, 2025 08:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jul 07, 2009 22:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tjoho!

Jag har tankar på att hitta på lite nytt hemmavid.
Systemet ser nu ut som så att:
LP12 ---(Black interconnect)---> Movie05 ---(K400)---> Majik140

Vad tror ni är vettigast (och kuligast)?:
1) Byta fötter på 140?
2) Byta nätdel i M05?
3) Byta till silverkabel?
4) Köpa en Akurate DS?
5) Aktivera med 2*4100?

//David

Post subject: Re: Bolla lite tankar
PostPosted: Wed Jul 08, 2009 01:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle nog gå på aktivering men det är ju en del pengar men om du är nöjd med Högtalaren är det ändå en långsiktig investering. Du har en DS som ett alternativ och då behålla Movien? Ett försteg kunde ju också vara ett alternativ om du vill separata delar i framtiden.

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 08:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Minns inte om du skrivit vad du har för Riaa? Hur som helst, investerar du i en DS spelare inom närmaste tiden får du ju den med nya nätdelen plus en extra nätdel på köpet om jag inte läst helt fel. Perfekt till din Movie! Jag personligen skulle med den där anläggningen gå på DS tåget före aktivering för det finns absolut inget(!) som aktivering av M140 kan kompensera med i jämförelse mot att få in en ds spelare...lyssna gärna på Majik/Akurate/Klimax DS kopplad till en Movie på Majik 140...blir riktigt bra...
:)

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 09:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det var nästan så som jag väntat :)
DS-alternativet verkar vara det som ligger närmast känns det som, fördelen är ju att man får lite mer plats i lägenheten då också =)
Jag ska försöka lyssna lite på några alternativ. De vackra grisarna i säckarna låter man ju gärna vara för sig själv.

//David

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktivering är att börja i helt fel ände. Vill du satsa på LP12:an så är Radikal det självklara svaret. Var har du för phonoförstärkare?

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Aktivering är att börja i helt fel ände. Vill du satsa på LP12:an så är Radikal det självklara svaret. Var har du för phonoförstärkare?
Jo på ett sätt är det helt fel ände. Men om man både kör vinyl och cd/digitalt är ju nytt försteg och slutsteg något som gynnar båda formaten.

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 10:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

henriklh wrote:
Jag har en Pro-Ject PhonoBox II, så det är ju också en flaskhals i det hela, men jag tänkte avvakta med att byta den ifall det blir att jag skaffar ett försteg senare som har en phonoingång.
Jag är rätt så nöjd med tolvan som det är just nu, det är bara riaat som ska ses över någon gång.

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är din budget egentligen?
Ett Kinki 2 phonosteg, Dynamik nätdel i 05:an och silverkablar hade nog gjort susen. Annars är naturligtvis en Majik DS väldigt kul också. Hade nog inte satsat på Radikal med det phonosteg du har, minst en Kinki för att det skall vara riktigt kul. Som du säger är det en flaskhals. Klart att det blir bättre med Radikal, men det nuvarande phonosteget begränsar starkt.

Björn

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu vet jag inte om du lägger någon vikt alls åt film möjligheterna i M05an. Om du inte gör det är en tanke att försöka byta ut den mot en beg eller demo Majik I. Sedan köpa en ny DS, Majik eller Akurate och få Linn Dynamik uppgraderingen till Majik I mha sommarkampanjen. Då får du en DS, bättre riiasteg, försteg och slutsteg. Visst är väl försteget i Majik I bättre än Movie 05?

Edit: Går såklart att göra tvärtom också försöka få tag på en beg/demo DS sedan köpa en ny Majik I.

PostPosted: Thu Jul 09, 2009 09:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Visst är väl försteget i Majik I bättre än Movie 05?
Jorrå, det är helt klart bättre...blir alltid lika imponerad över hur gigantisk stor skillnad det är mellan Akurate DS och Klimax DS när det demas på en Majik-I. Fashinerande förstärkare faktiskt som är rätt mycke bättre än man kan tro trots den låga(fartblinda är vi allihopa...) prislappen. Den ger verkligen utrymme för toppkällor att visa sin kaliber...
:)

Personligen skulle jag passa mig för att lämna Linn som filmkälla. Gick den vägen själv med att avyttra den Movie jag hade och filmtittandet blev sig aldrig likt förrän jag fick in en unidisk i systemet. Däremot kan ett bra tvåkanals filmsystem vara nog så bra och gripande. Som sagt, måste alla fem kanaler eller fler vara med för film, se till att försöka uppgradera Riaat och där är Kinki högst troligt den smidigaste och nättaste lösningen. Men jag håller fast vid att en DS spelare gör underverk för hur man upplever digitalt lagrad musik och sedan finns fördelen med att Adikt'en inte kommer nötas lika snabbt heller med fler riktigt bra alternativa källor...

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Thu Jul 09, 2009 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Nöjd" är ett relativt begrepp har jag märkt. ;) Lyssnar du mest på CD eller på vinyl? Har du många vinylskivor? Tittar du på film med systemet? Och vad är din budget? Om jag själv inte hade så mycket gammal vinyl som jag verkligen älskar så skulle jag nog överväga att sälja tolvan och gå på Akurate DS - Lejonklou Kikkin, Det blir så extremt dyrt att hålla sig med två "huvudkällor". Men vilken DS som helst kör ju iofs åttor kring din movie. Det som är lite irro i sammanhanget är att Movie betingar ett så orättvist lågt andrahandsvärde, så det käns ju knappast lockande att sälja den.

PostPosted: Fri Jul 10, 2009 00:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Budgeten är rätt rejäl som det ser ut som, frågan är bara vad den ska nyttjas till.
Jag lyssnar väldigt blandat mellan CD och vinyl och musikbiblioteket består av drygt 1500 LP och 1500 CD på ett ungefär. Jag ser en del på film och det är ju inte dumt med surroundkänslan, inbyte av detta låter jag nog helst bli.
Det lutar åt en ADS så jag ska försöka lyssna lite mer rofyllt och se hur det känns.
Sen som du säger andkan så kanske det bli lika kul med båda formaten, just nu så dansar ju tolvan på Movien men jag har så mycket kul som ligger på digitala plattor.

PostPosted: Fri Jul 10, 2009 08:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker att som flera varit inne på att byta dit riia skulle vara en bra början det kommer att göra en väldigt stor skillnad. Projecten känns för dålig för en LP12 har själv haft en sådan. Du skulle även kunna anlita Anders Kantola (Andkan) för att trimma in din LP12 det kommer du inte att ångra han är riktigt bra.

Är själv lite sugen på att köpa fötter till mina Majik 140 men vill vänta tills T&T kan ordna en demo med nya resp original fötterna.

PostPosted: Fri Jul 10, 2009 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Master_David wrote:
Budgeten är rätt rejäl som det ser ut som, frågan är bara vad den ska nyttjas till.
Jag lyssnar väldigt blandat mellan CD och vinyl och musikbiblioteket består av drygt 1500 LP och 1500 CD på ett ungefär.
Med så många CD är valet givet: en Akurate DS (eller Majik DS om budgeten inte räcker)! Plus en Kinki2 naturligtvis.

Björn

PostPosted: Wed Jul 15, 2009 19:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har varit och lyssnat på en AkurateDS idag.
Ojoj..
Jag ska in en sväng i morgon med och jämföra med samma låt på CD och rippad.
Det kändes iallafall välidigt kul så vågen väger tungt mot att jag tar med den hem snart :)

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00