selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jul 05, 2009 02:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hoppas denna tråd är på rätt ställe (admin får flytta den annars) :)

Tänkte bara berätta lite hur det har gått med installationen av Majik DSen jag köpte i torsdags.
Som en kort summering till att börja med, så är anläggningen i drift, jag fick igång musiken ikväll :D
Har lyssnat en del och SHIT va bra det låter!!! Riktigt, riktigt kul! Hustrun är glad också :D
Dock ligger allt fortfarande huller om buller utmed vardagsrumsgolvet, så nu återstår arbete med att ställa allt på sina rätta platser (kabelkanaler ska sättas fast på väggen bl.a.).

Trots att jag "läste på" väldigt mycket i förväg (jag är alltid sån... jag ger mig sällan in i något utan research) så hade jag det allt lite struligt ett tag. Så jag förstår ex. henriklh's frustration under installationsfasen :( Under fredagen/lördagen fixades NASen (tack till Anders på Tonläget! Trevligt och kundvänligt bemötande, som alltid :!: ), men innan dess tänkte jag att jag skulle koppla upp min dator och använda den som musikserver. Det gick inte alls. Jag fick aldrig det att fungera! Jag fick samma problem som jag läste att någon annan fått här på forumet: efter installation av LinnConfig/GUI/Twonky kommer jag så långt att jag i GUIt får låtar till playlisten, men inget händer när jag klickar på play! Helt dött, ingen musik. Och ingen aning om varför det blev så... jag felsökte en hel del, men eftersom NASen var på G så gav jag upp det. Nu är NASen inkopplad och allt funkar, som sagt.

Ett problem har jag kvar dock:
Jag får inte min nyköpta router (en Linksys WRT160N) att fungera med mitt internetmodem/-router från BBB (en Thomson SpeedTouch 780WL).
Jag läste i LinnDocs att Linn rekommenderar att man kopplar upp ett "subnät" med en router-switch, varunder NAS/DS/dator ligger inkopplade. Routern kopplar man sen till internetroutern.

Internetrouter --> Router --> Switch --> NAS/DS/dator (det rödmarkerade utgör subnätet)

Detta enligt instruktioner här:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/DS_Network_Setup
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... the_Router

Jag har försökt att göra precis så som det sägs i dokumentationen enligt länkar ovan, samma tänk med IP-adresser osv.

Men... det funkar inte, o jag förstår inte varför. Alltså, subnätet funkar jättebra i ö-drift, men jag får ingen kontakt med internet om jag har datorn inkopplad på subnätssidan och routern ansluten till internetroutern. Om jag flyttar datorns nätverkssladd från switchen till internetrouterns port funkar internetuppkopplingen fint igen. Jag har letat i konfigen för internetroutern, men det var inte mycket man kunde hitta där (inte konstigt då många har påpekat att BBBs prylar är dåliga).

Vad tror ni felet kan vara? (jag vet, en omöjlig fråga att ge ett lätt svar på... men någon kanske känner igen något, eller kanske vet direkt vad det är som strular med BBBs prylar, exempelvis?)

Ska jag kanske överge subnäts-tänket och koppla switchen direkt till internetroutern? En del av er hade ju problem med det (Traktorpojken m.fl. exempelvis).

PostPosted: Sun Jul 05, 2009 02:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kolla fabrikat på HDD i NV+ är du snäll. Billigt var det!
Vad jag kan se i NAS-konfigen så är det Seagatediskar i den, antar att det är Seagate Barracuda (har inte öppnat NASen dock). Bra prylar, med andra ord :)

Jo, ett par saker:
SW i Majiken är Bute 0.9... skulle kanske vara intressant att testa byte till 0.6, som många talat varmt om?
Jag beställde också nätverkskablar (en 15 m., två 3 m.) enligt Sportis tester här på forumet (tack Sportis! :) ).
Den på 15 m. fanns bara i grön färg i lager :lol: , men den ska ju ändå in i kanalen, så det funkar väl. Det fick bli den.

Dessutom, Linn Interconnecten jag fick med DSen fungerade inte :( Fick felsöka en del och kom fram till att den för höger kanal (den röda) var paj.
Strul kommer alltid i stim :(

PostPosted: Sun Jul 05, 2009 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En liten lägesrapport:

Jag testade nu att koppla switchen (med all "krafs" inkopplat - dvs. NAS/DS/dator) direkt till internetroutern, istället för den nyköpta routern.
Resultatet är: inga problem, så här långt :D
Så den extra routern verkar vara överflödig, iaf i mitt fall.

Förresten, på tal om Linns tankesätt med subnätet (som ni kan läsa om på LinnDocs enligt tidigare länkar), så blev jag lite förvånad nu när jag läste manualen till Majik DS, som fanns på medföljande CD-skiva. Där står det (och illustreras med bilder) att man ska koppla switchen DIREKT till internetroutern. Inte ett skvatt om en extra router. Så, har Linn ändrat sig? Det verkar så.
Synd att man inte har uppdaterat LinnDocs i så fall :(

Nu är det ju ingen skada skedd, jag kan returnera routern o få pengarna tillbaka.

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Förresten, på tal om Linns tankesätt med subnätet (som ni kan läsa om på LinnDocs enligt tidigare länkar), så blev jag lite förvånad nu när jag läste manualen till Majik DS, som fanns på medföljande CD-skiva. Där står det (och illustreras med bilder) att man ska koppla switchen DIREKT till internetroutern. Inte ett skvatt om en extra router. Så, har Linn ändrat sig? Det verkar så.
Synd att man inte har uppdaterat LinnDocs i så fall :(
Hej! Grattis till DS:en och kul att den spelar musik så bra! Vad gäller "subnätet" så trodde i vart fall jag att den extra switchen hade som huvudfunktion att "isolera" "DS-subnätet" från störningar i övriga delar av nätverket (skrivare t ex) och på så sätt säkerställa musik-/ljudprestanda. Frågan är om Linn har ändrat sig eller om man bara "uttryckt sig slarvigt" i manualen (?). (Det kanske t o m har stått så i manualen hela tiden - d v s sen MDS:en introducerades?) Om (hypotetiskt) man ändrat sig så undrar man ju varför... "funkar inte isoleringen" eller vad handlar det om? Nån som vet nåt mer (som sitter på en gammal DS-manual t ex)?

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har aldrig sett en manual från Linn där de rekommenderar att koppla en router på en router. Med den kopplingen kan det uppstå problem med standard gateway, som gör att man inte når internet.
Att däremot koppla en switch till router och sedan ansluta endast DS-relaterad nätverksutrustning till switchen är väl Linns rekommendation. Men broadcast från utrustning ansluten till routern kommer ändå att nå fram till DS och NAS.

DelNaja, grattis till köpet.

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Med den kopplingen kan det uppstå problem med standard gateway, som gör att man inte når internet.
.
Andra saker som kan ställa till det är IPaddresseringen. Konflikter tex

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Hej! Grattis till DS:en och kul att den spelar musik så bra! Vad gäller "subnätet" så trodde i vart fall jag att den extra switchen hade som huvudfunktion att "isolera" "DS-subnätet" från störningar i övriga delar av nätverket (skrivare t ex) och på så sätt säkerställa musik-/ljudprestanda. Frågan är om Linn har ändrat sig eller om man bara "uttryckt sig slarvigt" i manualen (?). (Det kanske t o m har stått så i manualen hela tiden - d v s sen MDS:en introducerades?) Om (hypotetiskt) man ändrat sig så undrar man ju varför... "funkar inte isoleringen" eller vad handlar det om? Nån som vet nåt mer (som sitter på en gammal DS-manual t ex)?
Tack! :)
Det står tydligt på LinnDocs att man ska (eller det är deras rekommendation iaf) koppla en router till internetroutern, inte bara en switch till internetroutern, som i DS manualen. Så nånstans verkar de ha ändrat sig. Majik DSen är ju nyare än de andra DSerna och även nyare än det hänvisade materialet på LinnDocs.

Det vore ju skönt att få det bekräftat att "isoleringen" från störningar funkar med endast en switch, att det inte krävs en extra router för det.
Om någon kan kasta lite ljus på detta skulle jag sova bättre om nätterna :D

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Jag har aldrig sett en manual från Linn där de rekommenderar att koppla en router på en router. Med den kopplingen kan det uppstå problem med standard gateway, som gör att man inte når internet.
Att däremot koppla en switch till router och sedan ansluta endast DS-relaterad nätverksutrustning till switchen är väl Linns rekommendation. Men broadcast från utrustning ansluten till routern kommer ändå att nå fram till DS och NAS.

DelNaja, grattis till köpet.
Tack! :)
Jag tyckte också det verkade lite kaka-på-kaka med två routers när jag researchade, men jag kunde ju inget (eller åtminstone väldigt lite) om nätverk och man litar ju på att Linn vet vad de skriver om på LinnDocs. Jag fick det inte att funka till slut...

Lite märkligt, för på LinnDocs får man den bilden att bara internetroutern är förinställd innan man ansluter den inställda/konfigurerade subnätet till den, så ska allt funka direkt. Det är den bilden jag fick iaf. Det stod inget om att det "eventuellt skulle bli strul" med router på router.

Nåja, ingen direkt skada skedd, som sagt. Man kan ju returnera routern o få pengarna tillbaka.
Men helt klart ett tips till alla som nån gång ska köpa DS, att hoppa över den extra routern (om nu inte någon senare i den här tråden kommer med en lösning till det).
En massa tid o svett besparas garanterat.
Roland wrote:
Men broadcast från utrustning ansluten till routern kommer ändå att nå fram till DS och NAS.
Roland, menade du med "broadcast" vanlig ofarlig trafik, eller syftade du på en störning av musiken?

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Jag tyckte också det verkade lite kaka-på-kaka med två routers när jag researchade, men jag kunde ju inget (eller åtminstone väldigt lite) om nätverk och man litar ju på att Linn vet vad de skriver om på LinnDocs.
Man ska väl komma ihåg att LinnDocs faktiskt är en wiki (http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Main_Page). Vet inte riktigt vilka krav som ställs på den som ges editeringsrätt eller vilken kvalitetssäkring som sker av det som skrivs. Hittills har väl min spontana känsla varit att det som skrivs är "vederhäftigt".

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Man ska väl komma ihåg att LinnDocs faktiskt är en wiki (http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Main_Page). Vet inte riktigt vilka krav som ställs på den som ges editeringsrätt eller vilken kvalitetssäkring som sker av det som skrivs. Hittills har väl min spontana känsla varit att det som skrivs är "vederhäftigt".
Detta tänkte jag inte på... :shock:
Det är alltså inte Linn själva som ger de "rekommendationer" som man kan läsa om på LinnDocs...? Åtminstone inte alla.
Ja, det sätter ju ett helt annat ljus på innehållet.

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag snackade förresten lite hastigt med en försäljare på Computer City på Backaplan, när jag lämnade tillbaka routern idag.
Han bekräftade att det är lurigt att koppla ihop två routrar. Det GÅR att ställa in det rätt, men det är tydligen ganska komplicerat.

Så det verkar inte vara ett alternativ, om du inte är en nätverksguru :)

PostPosted: Tue Jul 07, 2009 19:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har aldrig haft problem med dubbla routrar (peppar, peppar) så länge som de ligger på separata subnät. Dvs. exv. en ligger i 192.168.1.X och den andra i 192.168.0.X. I Bredbandsbolagets nät/utrustning kan det vara ett "måste" för att få ex.v. nätverksskrivare och annat att fungera ...

PostPosted: Tue Jul 07, 2009 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lippoman wrote:
Har aldrig haft problem med dubbla routrar (peppar, peppar) så länge som de ligger på separata subnät. Dvs. exv. en ligger i 192.168.1.X och den andra i 192.168.0.X. I Bredbandsbolagets nät/utrustning kan det vara ett "måste" för att få ex.v. nätverksskrivare och annat att fungera ...
Jag hade följande IP-inställningar när jag försökte:

Subnätsroutern hade adressen 192.168.72.1 och delade ut adresser mellan .100 och .200 (i slutet, efter 192.168.72).
Så i mitt fall hade datorn .101, NASen .102 och DSen .103.

Internetroutern hade (har fortfarande) IP-adressen 192.168.1.254 och delar ut adresser mellan .64 och .253.

Det borde med andra ord inte varit några problem. Eller?

Det skulle vara intressant att veta vilka inställningar som krävs! Kanske kan man ge sig an det där med dubbla routrar igen? Ve den som ger sig :D

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 08:26 
Site Admin
Site Admin

Vilka nätmasker delades ut? Om du har två olika 192.168-nät men nätmasker på 255.255.0.0 kan det bli tok ändå. Känns inte som särskilt sannolikt att dina prylar skulle dela ut sån nätmask, men man vet ju aldrig...som du säger verkar ju allt i sin ordning i övrigt, så nånstans måste ju felet ligga. :)

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 18:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Vad får du för gateway-IP på subnätsroutern? Ibland kan det krävas en DHCP refresh på subnätsroutern (eller omboot) efter man kopplat in internetrouter.
Är NAT på eller av i subnätsroutern?

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00