Hoppas denna tråd är på rätt ställe (admin får flytta den annars)
Tänkte bara berätta lite hur det har gått med installationen av Majik DSen jag köpte i torsdags.
Som en kort summering till att börja med, så är anläggningen i drift, jag fick igång musiken ikväll
Har lyssnat en del och SHIT va bra det låter!!! Riktigt, riktigt kul! Hustrun är glad också
Dock ligger allt fortfarande huller om buller utmed vardagsrumsgolvet, så nu återstår arbete med att ställa allt på sina rätta platser (kabelkanaler ska sättas fast på väggen bl.a.).
Trots att jag "läste på" väldigt mycket i förväg (jag är alltid sån... jag ger mig sällan in i något utan research) så hade jag det allt lite struligt ett tag. Så jag förstår ex. henriklh's frustration under installationsfasen

Under fredagen/lördagen fixades NASen (tack till Anders på Tonläget! Trevligt och kundvänligt bemötande, som alltid

), men innan dess tänkte jag att jag skulle koppla upp min dator och använda den som musikserver. Det gick inte alls. Jag fick aldrig det att fungera! Jag fick samma problem som jag läste att någon annan fått här på forumet: efter installation av LinnConfig/GUI/Twonky kommer jag så långt att jag i GUIt får låtar till playlisten, men inget händer när jag klickar på play! Helt dött, ingen musik. Och ingen aning om varför det blev så... jag felsökte en hel del, men eftersom NASen var på G så gav jag upp det. Nu är NASen inkopplad och allt funkar, som sagt.
Ett problem har jag kvar dock:
Jag får inte min nyköpta router (en Linksys WRT160N) att fungera med mitt internetmodem/-router från BBB (en Thomson SpeedTouch 780WL).
Jag läste i LinnDocs att Linn rekommenderar att man kopplar upp ett "subnät" med en router-switch, varunder NAS/DS/dator ligger inkopplade. Routern kopplar man sen till internetroutern.
Internetrouter -->
Router --> Switch --> NAS/DS/dator (det rödmarkerade utgör subnätet)
Detta enligt instruktioner här:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/DS_Network_Setup
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... the_Router
Jag har försökt att göra precis så som det sägs i dokumentationen enligt länkar ovan, samma tänk med IP-adresser osv.
Men... det funkar inte, o jag förstår inte varför. Alltså, subnätet funkar jättebra i ö-drift, men jag får ingen kontakt med internet om jag har datorn inkopplad på subnätssidan och routern ansluten till internetroutern. Om jag flyttar datorns nätverkssladd från switchen till internetrouterns port funkar internetuppkopplingen fint igen. Jag har letat i konfigen för internetroutern, men det var inte mycket man kunde hitta där (inte konstigt då många har påpekat att BBBs prylar är dåliga).
Vad tror ni felet kan vara? (jag vet, en omöjlig fråga att ge ett lätt svar på... men någon kanske känner igen något, eller kanske vet direkt vad det är som strular med BBBs prylar, exempelvis?)
Ska jag kanske överge subnäts-tänket och koppla switchen direkt till internetroutern? En del av er hade ju problem med det (Traktorpojken m.fl. exempelvis).