selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 630 Next
Author Message
 Post subject: Re: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag använde micro ds förut. De programmet verkar nästan för simpelt ibland fick man fel omslag osv.
Dbpoweramp är enkelt vilket jag gillar och den verkar göra bra rippar oxå. När jag rippade förra gången hade jag en äldre dator med en halvtaskig dvd brännare. Kör i dag med en vassare dator och en extern dvdbrännare.
Många parametrar är ändrade som sagt. Fick föresten 3m nätverkskablen i dag. Ska testa den i morgon :)
Håller med dig om en sak sportis att gratis uppgraderingar är verkligen kul. Återkommer när jag testat nätverkskablen är lite skeptisk men vi får väl se om det händer nått kul :)

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 18:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har just gjort en första uppdatering av min mds. Mitt intryck är att det möjligen är tightare och mer tune. Kanske lite varmare och mer "analogt". Men framförallt är det en ljudmässig ganska stor skillnad från bute 9 till cara 18 till det tråkigare. Definitivt mer kraftfullt, har flyttat ut katanerna en liten bit. Vad anser ni?

mds-digitala volymkontr-2250-katan

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Iffen wrote:
Har just gjort en första uppdatering av min mds. Mitt intryck är att det möjligen är tightare och mer tune. Kanske lite varmare och mer "analogt". Men framförallt är det en ljudmässig ganska stor skillnad från bute 9 till cara 18 till det tråkigare. Definitivt mer kraftfullt, har flyttat ut katanerna en liten bit. Vad anser ni?
Jag laddade in Cara 18 igår och gjorde en snabbtest för att därefter återgå till Bute 6. Jag gillade den inte, känns som att det spelar starkare och lite jobbigt på något vis.

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör Cara 17 och är nöjd. Nu funkar Songbook och Plugplayer också.

Jag behövde inte tuna om högtalarna mellan Bute 0.6 och Cara 17 - det var samma.

Jag har dock inte testat 18. Kanske kan vara intressant...

/ Jacob

PostPosted: Thu Jul 02, 2009 13:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har med nytt morgonkaffe gett cara 18 några timmars chans igen. Till priset av mörkare ljud och på ett sätt nästan mindre kontrollerad bas får iaf jag ut klart mer musik. Om jag slutar koncentrera mig på ngt tappad röststyrka hos sångare och viss dynamik, detaljer och andra hifiparametrar som gått förlorade, svänger det mer. Även om bas-ljudet är "fladdrigare" så är melodi och takt mycket tydligare. I slutändan är det roligare med cara 18 för mig.

PostPosted: Fri Jul 03, 2009 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ska testa Cara 18 ikväll. Återkommer med resultat.

PostPosted: Sat Jul 04, 2009 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cara 18 var ju bra :)

Väldigt lik 17 men något bättre. Vissa låtar har märkbart bättre timing, såna där LP12an fortfarande visar att digitaltekniken inte kommit hela vägen (t.ex. The Cure - Plainsong, nu låter trumspelet i början mer rätt och mindre slirigt).

Om det fortsätter såhär kommer nog Cara blir skitbra.

Inga direkta ljudmässiga skillnader, kanske något "varmare" ljud. Men sånt där är så svårt att bedöma tycker jag.

/ Jacob

PostPosted: Sat Jul 04, 2009 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Intressant! Har du gjort några specialuppgraderingar, eller är det standardversionerna av PP och SB som nu fungerar med Cara 17 (nu 18)? Det är ganska avgörande att kontroll med iTouch fungerar, om jag över huvud taget ska testa Cara. Bör ju bli en klar förbättring eftersom jag har Bute 0.9 nu.

PostPosted: Sat Jul 04, 2009 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
jajo wrote:
Intressant! Har du gjort några specialuppgraderingar, eller är det standardversionerna av PP och SB som nu fungerar med Cara 17 (nu 18)? Det är ganska avgörande att kontroll med iTouch fungerar, om jag över huvud taget ska testa Cara. Bör ju bli en klar förbättring eftersom jag har Bute 0.9 nu.
Inget special!

Har dock inte testat Songbook för iPhone/iPod touch utan bara Songbook Mac. På min iPhone kör jag Plugplayer och det funkar bra för det mesta. Ibland kraschar plugplayer vid uppstart och då får man stänga av DSen, starta plugplayer och sen starta DSen igen. Lite pilligt men det tar bara några sekunder att komma igång.

Enda buggen för tillfället är att playlists som läggs till med Plugplayer saknar artist, album och låtnamn. Det kommer helt enkelt bara stå "Artist", "Title" eller "Album" i displayen på din Akurate när du spelar musik. Ingen big deal eftersom jag föredrar så lite visuellt oljud som möjligt när jag spelar musik och kör displayen släckt ändå. (I själva Plugplayer-guit ser du såklart alla låttitlar).

/ Jacob

PostPosted: Sat Jul 04, 2009 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Cara 18 var ju bra :)

Väldigt lik 17 men något bättre. Vissa låtar har märkbart bättre timing, såna där LP12an fortfarande visar att digitaltekniken inte kommit hela vägen (t.ex. The Cure - Plainsong, nu låter trumspelet i början mer rätt och mindre slirigt).

Om det fortsätter såhär kommer nog Cara blir skitbra.

Inga direkta ljudmässiga skillnader, kanske något "varmare" ljud. Men sånt där är så svårt att bedöma tycker jag.

/ Jacob
Jaha där ser man!
Du rapporterade viss lyssningströtthet med Cara17 hur är det med 18 då?

Är lite olika bud avseende Cara 17 vs 18 på linnforumen. De flesta verkar föredra 18 men en KDS ägare tycker 17 var bättre. Problemet är att alla inte använder tune dem...
så man får läsa mellan raderna och lista ut om de har koll eller inte.
Men det har ju du. Jag ska testa n vecka

PostPosted: Sat Jul 04, 2009 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Du rapporterade viss lyssningströtthet med Cara17 hur är det med 18 då?
Jag har inte märkt någon stor skillnad ur lyssningströtthetsperspektiv. Cara17 har dock funkat bra ur det perspektivet på sistone, jag antar att jag mår lite bättre och är lite mer balanserad i sinnet än jag var när jag först installerade Cara. Och sånt påverkar öronen jättemycket.
sportbilsentusiasten wrote:
Är lite olika bud avseende Cara 17 vs 18 på linnforumen. De flesta verkar föredra 18 men en KDS ägare tycker 17 var bättre. Problemet är att alla inte använder tune dem...
så man får läsa mellan raderna och lista ut om de har koll eller inte.
Men det har ju du. Jag ska testa n vecka
Det är ju enkelt att testa, förutom att Cara tar lite tid på sig att installeras.

Skillnaden är ju ganska liten så jag förstår att vissa får problem att plocka ut den bästa.

/ Jacob

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 18:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jacob,

har du lyckats få snurr på KinskyDesktopCara på Mac än? Hos mig kraschar det så fort man startar programmet. Lite egendomligt att kalla nåt sånt för Beta-release, tycker jag. Men jag är förstås ingen mjukvarukille... :?

PostPosted: Tue Jul 07, 2009 02:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

blom wrote:
Jacob,

har du lyckats få snurr på KinskyDesktopCara på Mac än? Hos mig kraschar det så fort man startar programmet. Lite egendomligt att kalla nåt sånt för Beta-release, tycker jag. Men jag är förstås ingen mjukvarukille... :?
Har du Mono installerat?

Det går att få igång Kinsky men det funkar inte bra. Det går t.ex. inte att spela musik... :?

Songbook for Mac är klart rekommenderat. Du kan dra hem det och testa utan att betala men det är väl värt sina dryga 300kr.

/ Jacob

PostPosted: Tue Jul 07, 2009 08:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Songbook for Mac är klart rekommenderat. Du kan dra hem det och testa utan att betala men det är väl värt sina dryga 300kr.
Den gamla versionen av Songbook för Mac hade en begränsning i hur många låtar/artister/etc den kunde hantera. För mig innebar det att drygt häften av artisterna försvann från listan (alla med en begynnelsebokstav efter "i" i alfabetet). De gick dock att hitta om man redan från början begränsade sökningen med tex genre så att det blev färre artister i listan. Funkar nya bättre avseende detta?

PostPosted: Tue Jul 07, 2009 19:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

jajo wrote:

Har du Mono installerat?
Tack Jacob!

Jo jag har Mono installerat sen tidigare. Jag har kört Kinsky för Bute senaste året. Jag prövade t.o.m att installera Mono 2.4, men det verkade inte göra nån skillnad.

(Kul när man sitter där med en DS proppfull med Cara, men inte kan styra den. När man sen konstaterar att det inte finns nån väg tillbaka till Bute är det lätt att hålla sig för skratt. Var tvungen att låna en kollegas PC-laptop en kväll för att få ordning på eländet)

Jag kollade lite efter Songbook. Trodde att det skulle gå att köpa via Apple Store, men nej? Hursomhaver, när jag till slut hittade rätt visar det sig att Songbook kräver OS X Leopard :evil:
Vaf...? Och inte kan man rippa som folk heller. Det är kanske bara att ge upp och köpa sig en PC? (Det hade jag säkert gjort om jag vetat vad jag vet idag då vi köpte sista omgången personaldatorer. Tyvärr var min magiska kristallkula inne på tusenmilaservice just då...)

(ber om ursäkt för dessa frustrationsyttringar)

Micke

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 630 Next

All times are UTC+02:00