Hej alla
Nu har jag ägnat en hel del tid åt att jämföra rippar och detta är mitt resultat:
Först av allt så vill jag säga att det rör sig om små skillnader.
Jag körde först med min interna DVD brännare i stationär dator av märke Lenovo. Efter nedanstående post blev jag sugen på en Blue Ray och köpte den som är nr 3 på listan från Kjell & Co. Jag skaffade även SATA kontrollerkort kablar samt extern strömförsörjning.
linnstrom wrote:
DVD/Blu-Ray Läsare:
Läsare är bättre än brännare, Blue Ray är nogrannare vid läsning.
1. Sony NEC Optiarc Intern SATA Blu-Ray Läsare 2x BR-5100S – Svart / Tillv.art.nr. BR-5100S-0B
2. LiteOn DH-4O1S/BD-ROM-enhet/Serial ATA Blu-Ray Läsare /Tillverkare: LITEON,artnr: DH-4O1S-60-C
3. Aopen BD-ROM BDR0412SA, Blu-Ray läsare / artnr Kjell & company: 31739
4. SAMSUNG DVD-ROM 16X/48X INTERN SATA BULK SVART / Tillv.art.nr. SH-D163B/BEBE / DVD-läsare
5. Toshiba Samsung DVD-ROM (TS-H353) / DVD-läsare
6. ATAPI DVD A DH16A1L / DVD-RW 16X PBDS DH-16A1L / DVD-brännare
7. Samsung 20X DVD-Writer TS-H653 / DVD-brännare
Tillbehör till Blu-Ray läsaren:
Blu-Ray läsaren skall stå på ett stadigt underlag skilt från datorn för att inte störas av vibrationer etc.
• Deltaco Serial ATA-300 Kabel 1,m (Raka Kontakter) (SATA2) / Tillverkarens artnr: SATA2-101 (texten skall gå från läsare till kort)
• Nätaggregat för externt bruk/ artnr Kjell & company: 44225
• Externt kort - STlab A341 - eSATA PCIe kort / artnr Kjell & company: 98420
• Strömadapter SATA-5,25" / artnr Kjell & company: 38783
Jag lade en hel del tid på att hitta ett bra underlag samt att få spelaren att stå i våg. Jag försåg den med små gummifötter att stå på.
Hur som helst har jag kommit fram till att denna drive är sämre än min interna oavsett vilka inställningar jag gör. Ett kanske förvånande resultat, det ”känns” som att det borde vara bättre med en extern drive med extern strömförsörjning, men i mitt fall så var det alltså inte så. Jag har därför returnerat Blue Ray spelaren.
Beträffande inställningar i DBPA så håller jag fast vid min ursprungliga post dvs:
Compression nr 8
Jag rippar till lokal disk på PCn och kopierar manuellt till NAS.
Långsammare rip ger lite bättre resultat. Den interna har minimum satt till 10X så där kan man kanske leva med en lägre hastighet. Jag vill dock betona att skillnaden mot max är liten.
Secure är bättre än Ultra secure ( väldigt liten skillnad)
Jag har svårt att dra några generella slutsatser av detta men har förstått att Anders på Tonläget numera också kör med intern drive samt Compresion nr 8.
I vilket fall så tycker jag att skillnaderna är så pass små att jag kommer att använda mina nya inställningar till nya skivor men inte rippa om de gamla.
Hoppas detta hjälper någon!