selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har varit många spridda åsikter i många trådar, så jag tänkte samla ihop frågeställningen till en tråd. Här är några av de jag hittat:
Pär wrote:
Har nu testat att rippa med dbpoweramp och inser att det blir nog att rippa om hela skivsamlingen :| Nåja det är tur man har skivorna kvar iaf. Väntar nu bara på 3m nätverkskablen som sportis rekommenderade ska dimpa ner i brevlådan:)
sportbilsentusiasten wrote:
Är det mycket att ställa in i dbpoweramp? I EAC som jag rippar med gör inställningar ju skillnad och just i EAC kan man pilla med MASSOR!
Bill50x wrote:
Det fina med dBpowerAMP är just att det låter (och fungerar) så bra direkt ur lådan. Jag minns inte nu, men jag tror att den enda inställning jag ändrade på vid installationen är just funktionen att programmet rippar två gånger, jämför och läser om det som skiljer.
Pär wrote:
Jag använde micro ds förut. De programmet verkar nästan för simpelt ibland fick man fel omslag osv.
Dbpoweramp är enkelt vilket jag gillar och den verkar göra bra rippar oxå. När jag rippade förra gången hade jag en äldre dator med en halvtaskig dvd brännare. Kör i dag med en vassare dator och en extern dvdbrännare.
Linnofil wrote:
Men DBPA går att tweaka mycket med olika inställningar så att det blir nästan lika bra musikaliskt som EAC... DBPA med standardinställningar ger förfärliga rippar som låter helt kass.
Pär wrote:
Det lutar nog att dBpoweramp blir vinnare i mitt fall. Vill verkligen inte ha en massa parametrar som man måste ställa in själv. Sen ska man koll på vad dom gör oxå... Näää in med skivan tryck på en knapp sen är skivan rippad det låter mer i min smak :mrgreen:
DelNaja wrote:
Jag skulle vara mycket intresserad av att få ta del av "bra" inställningar för dBpa. Jag körde inställningar för "secure", som det står om på dBpa:s hemsida:
http://www.dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm

Någon som kan yttra sig om dem? Något som kanske behöver ändras, eller något viktigt man bör tänka på?
Pär wrote:
Någon som testat om det är någon hörbar skillnad mellan EAC VS dBpoweramp Reference R13 rippade skivor ?
Vad jag främst skulle vilja veta mer om är dBpoweramp. Hur ska den ställas in för bästa resultat. Vilka av dessa inställningar är beroende på CD/DVD drive?

Det är många som testat en del med EAC och det har framkommit en del erfarenheter. Själv känner jag inte att det går att jämföra dBpa mot EAC om jag/vi inte vet mer om hur dBpa ska optimeras med alla inställningar som påverkar ripresultatet. Anders på Tonläget har provat en del men jag vet inte vad han har för inställningar. Jag har dock inte föredragit hans "bästa" dBpa framför hans "bästa" EAC, även om han gör det. Särskilt på distiga skräniga inspelningar. dBpa har låtit fint och mjukt ljudmässigt, men aningens mindre musikaliskt än EAC. dBpa har dock blivit mycket bättre än de första gångerna jag hörde rippar gjorda med standardinställningar. Dessutom kanske det har hänt något sen jag testade sist?

Så, hur ställa in dBpa, vilken rip-SW är bäst, blir inställningarna olika beroende på drive? Fyll på med frågor och helst några svar!

PostPosted: Fri Jun 26, 2009 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Har gjort en del tester sista tiden och vill här redovisa vad jag kommit fram till. Som vanligt är det ju ingen absolut vetenskap och i många fall får man under resans gång omvärdera sig och inse att man hade fel vid tidigare slutsatser.

De inställningar jag tycker funkar bäst just nu med dbpoweramp är i allafall:

Rip till lokal disk på PCn. Tycker det blir bättre än att rippa direkt till NAS.

Fasen på strömmen till PCn påverkar, ganska lätt att lyssna sig fram till hur det ska vara.

Secure, ej Ultra secure
Skumt eftersom jag trodde att Ultra Secure bara användes vid omläsningar på cd med läsfel, men det verkar som att den påverkar hela tiden.

Drive speed: Lägsta möjliga = 4X
Den här är riktigt jobbig eftersom om man säger att max är 4X så läser den normalt ännu långsammare. Det innebär att en vanlig CD tar ca 30 min att rippa. För egen del så kör jag max ändå eftersom det annars blir för omständligt att rippa stora mängder CD. För enstaka nya CD kan jag dock tänka mig att köra långsamt.

C2
På min drive som verkar stödja C2 så märker jag ingen skillnad på av eller på.

Cache
Svårt att avgöra om denna påverkar, men det verkar säkrast att sätta den till 0.

Compression
Denna är svår eftersom även ljudkaraktären ändras när man ändrar denna. Jag har provat med Compression 1 (låg komprimering = snabb) och Compression 8 (hög komprimering = långsam) och lutar mot att 8 är bäst. 1 kan dock ”låta” bättre på vissa inspelningar, så jag är inte helt säker.

Jaha, det här är väl de vanligaste inställningar man kan göra. Programmet gör självt en del inställningar första gången det använder en ny drive.

Utav ovanstående så tyckte jag att fasen till datorn samt platsen som rippen ska till (lokal eller Nas etc) tillsammans med hastigheten var de som gjorde störst skillnad.

Jag har även köpt en ny extern Blue Ray Drive som jag håller på att testa och det verkar lovande…

PostPosted: Sat Jun 27, 2009 19:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

I mina tester av DBpa har jag åxå kommit fram till att det skall vara secure (ej ultra secure)
Angående compression är mitt resultat:
1. Compression 1
2. Compression 8
3. Compression 0
För att få ett jämförbart resultat måste rippning ske vid samma tidpunkt. Lasern påverkas av dagsljuset vilket innebär att bästa ripp-resultat är när solen gått ner. Samma princip gäller vid spelning av CDspelare. Det är lätt att testa och höra skillnaden.
När jag jämförde EAC med nattrippning mot DBpa dagsljusrippning var EAC bättre. Vid rippning vid samma tidpunkt var DBpa bäst i mitt test.

För att lättare höra skillnad skall även fasen vara rätt på CD/bluray läsaren (fasen i läsaren är som på Linns produkter) och kabeln i rätt riktning mellan läsaren och kortet. se mitt inlägg test av nätverkskablar mm.
Tyvärr med vissa skivor blir det problem att rippa med DBpa, jag brukar då rippa låten i EAC eller använda "Burst".

PostPosted: Sat Jun 27, 2009 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
IAngående compression är mitt resultat:
1. Compression 1
2. Compression 8
3. Compression 0
OK, jag ska testa detta ytterligare
linnstrom wrote:
Lasern påverkas av dagsljuset vilket innebär att bästa ripp-resultat är när solen gått ner.
I så fall kan man väl bygga ett litet "mörkrum" för driven. Min har en lysdiod som blinkar ganska starkt med blått sken när den läser, påverkar inte denna i så fall?
linnstrom wrote:
För att lättare höra skillnad skall även fasen vara rätt på CD/bluray läsaren (fasen i läsaren är som på Linns produkter)...
Bra, jag har också kommt fram till att den ska vara som på Linn.
linnstrom wrote:
kabeln i rätt riktning mellan läsaren och kortet.
Mitt kort har inte samma kontakt som spelaren vilket gör att det tyvärr inte går att välja håll.

Har du (eller någon annan) gjort några tester avseende hastigheten på rippen?

PostPosted: Sun Jun 28, 2009 12:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Christian wrote:
I så fall kan man väl bygga ett litet "mörkrum" för driven. Min har en lysdiod som blinkar ganska starkt med blått sken när den läser, påverkar inte denna i så fall?
Jag har åxå tänkt på lysdioden men med min bristande tekniska förmåga lade jag ned det projektet. Det vara alldeles för svårt att komma åt den. Men troligen är det UV-ljuset som påverkar mest, vanliga lampor påverkar ju inte. Det har jag testat. Kanske någon annan vet mera.
Christian wrote:
Vet ej hur man ändrar hastigheten på rippningen, men jag skulle gärna vilja veta det. Jag har inte hittat någonstans man kan ändra.

PostPosted: Sun Jun 28, 2009 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
Vet ej hur man ändrar hastigheten på rippningen, men jag skulle gärna vilja veta det. Jag har inte hittat någonstans man kan ändra.
Inställningen finns på första sidan, en bit ner, under options i dbpoweramp. Default är Maximum. Lägsta inställning är 4X, men 4X blir då ett max vilket innebär att rippningen normalt sker på ca 2X fart.

Kan tillägga att jag gjorde ytterligare tester sent i går kväll. Jag ändrade till Comp1 och de ripparna var bättre än mina tidigare med Comp 8. Samtidigt var två parametrar ändrade eftersom de tidigare var gjorda på dagen.

PostPosted: Sun Jun 28, 2009 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Jag har testat med maximal hastighet och minimal hastighet och kunde då konstatera att det blev betydligt fler läsfel på den med lägre hastigheten när jag rippade repade skivor, åtminstone om man tar AccurateRip som "facit". Detta låter ologiskt men gällde redan för ca 10 år sedan när jag rippade mina första MP3or; bäst resultat blev det när spelaren fick snurra så fort den ville. Jag har dock inte testat om det påverkar musiken, när läsfelen ökade vet vi ju att det är något bit-fel i den rippade filen och det kan aldrig vara bra, även om lyssningstest visat att det finns andra parametrar som påverkar det som kommer ur högtalarna.

PostPosted: Tue Jun 30, 2009 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej alla

Nu har jag ägnat en hel del tid åt att jämföra rippar och detta är mitt resultat:

Först av allt så vill jag säga att det rör sig om små skillnader.

Jag körde först med min interna DVD brännare i stationär dator av märke Lenovo. Efter nedanstående post blev jag sugen på en Blue Ray och köpte den som är nr 3 på listan från Kjell & Co. Jag skaffade även SATA kontrollerkort kablar samt extern strömförsörjning.
linnstrom wrote:

DVD/Blu-Ray Läsare:
Läsare är bättre än brännare, Blue Ray är nogrannare vid läsning.
1. Sony NEC Optiarc Intern SATA Blu-Ray Läsare 2x BR-5100S – Svart / Tillv.art.nr. BR-5100S-0B
2. LiteOn DH-4O1S/BD-ROM-enhet/Serial ATA Blu-Ray Läsare /Tillverkare: LITEON,artnr: DH-4O1S-60-C
3. Aopen BD-ROM BDR0412SA, Blu-Ray läsare / artnr Kjell & company: 31739
4. SAMSUNG DVD-ROM 16X/48X INTERN SATA BULK SVART / Tillv.art.nr. SH-D163B/BEBE / DVD-läsare
5. Toshiba Samsung DVD-ROM (TS-H353) / DVD-läsare
6. ATAPI DVD A DH16A1L / DVD-RW 16X PBDS DH-16A1L / DVD-brännare
7. Samsung 20X DVD-Writer TS-H653 / DVD-brännare

Tillbehör till Blu-Ray läsaren:
Blu-Ray läsaren skall stå på ett stadigt underlag skilt från datorn för att inte störas av vibrationer etc.
• Deltaco Serial ATA-300 Kabel 1,m (Raka Kontakter) (SATA2) / Tillverkarens artnr: SATA2-101 (texten skall gå från läsare till kort)
• Nätaggregat för externt bruk/ artnr Kjell & company: 44225
• Externt kort - STlab A341 - eSATA PCIe kort / artnr Kjell & company: 98420
• Strömadapter SATA-5,25" / artnr Kjell & company: 38783
Jag lade en hel del tid på att hitta ett bra underlag samt att få spelaren att stå i våg. Jag försåg den med små gummifötter att stå på.

Hur som helst har jag kommit fram till att denna drive är sämre än min interna oavsett vilka inställningar jag gör. Ett kanske förvånande resultat, det ”känns” som att det borde vara bättre med en extern drive med extern strömförsörjning, men i mitt fall så var det alltså inte så. Jag har därför returnerat Blue Ray spelaren.

Beträffande inställningar i DBPA så håller jag fast vid min ursprungliga post dvs:

Compression nr 8
Jag rippar till lokal disk på PCn och kopierar manuellt till NAS.
Långsammare rip ger lite bättre resultat. Den interna har minimum satt till 10X så där kan man kanske leva med en lägre hastighet. Jag vill dock betona att skillnaden mot max är liten.
Secure är bättre än Ultra secure ( väldigt liten skillnad)

Jag har svårt att dra några generella slutsatser av detta men har förstått att Anders på Tonläget numera också kör med intern drive samt Compresion nr 8.

I vilket fall så tycker jag att skillnaderna är så pass små att jag kommer att använda mina nya inställningar till nya skivor men inte rippa om de gamla.

Hoppas detta hjälper någon!

PostPosted: Tue Jun 30, 2009 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Compression nr 8
Jag rippar till lokal disk på PCn och kopierar manuellt till NAS.
Intressant.

Själv har jag problem vid uppspelning. Jag har något knas i mitt nätverk, trots att Squeezebox bekräftar att jag har mer än 5 mB bandbredd i mitt nätverk så har jag svårigheter att spela 24 bitars 96 kHz-filer som är komprimerade mer än "flac 5". Och då handlar det om filer som ligger klart under 3 mB bandbredd.

Någon som vet vari problemet kan tänkas ligga? Jag använder just nu båda "nätverkskorten" på mitt moderkort, det ena går direkt med kabel till SB´n, det andra är kopplat mot internet.

Ursäkta kapningen av din tråd, blir det mer än ett svar gör jag en egen tråd av det! Men kanske sådana här "problem" kan ge lyssningsmässiga skillnader på rippar?

/ B

PostPosted: Tue Jun 30, 2009 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Själv har jag problem vid uppspelning. Jag har något knas i mitt nätverk, trots att Squeezebox bekräftar att jag har mer än 5 mB bandbredd i mitt nätverk så har jag svårigheter att spela 24 bitars 96 kHz-filer som är komprimerade mer än "flac 5"
Det tror inte jag beror på nätverksproblem. En hårdare komprimerad fil är mindre vilket innebär att den är mindre bandbreddskrävande. Däremot så tror jag att den ställer högre krav på CPU kapacitet på klienten. Finns det kanske någon mjukvaruuppgradering på SB som löser problemet?

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Jag körde först med min interna DVD brännare i stationär dator av märke Lenovo. Efter nedanstående post blev jag sugen på en Blue Ray och köpte den som är nr 3 på listan från Kjell & Co. Jag skaffade även SATA kontrollerkort kablar samt extern strömförsörjning.
Något speciellt skäl du inte köpte den han tyckte var bäst dvs nr1?

Tack för rapporten, bra jobbat!
Vi lär oss mer o mer...
Själv har jag just beställt mer cat6/7kablar och en ny switch (GS108T) som många sagt vara bra. Ska jämföra mot min FS108, båda Netgear

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Något speciellt skäl du inte köpte den han tyckte var bäst dvs nr1?

Tack för rapporten, bra jobbat!
Vi lär oss mer o mer...
Själv har jag just beställt mer cat6/7kablar och en ny switch (GS108T) som många sagt vara bra. Ska jämföra mot min FS108, båda Netgear
Det var bara en fråga om snabb tillgång, jag var sugen på att testa så jag köpte den jag fick tag i på direkten.
Kul med switchen, en sådan har jag.

PostPosted: Thu Jul 02, 2009 22:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Christian wrote:
... Jag försåg den med små gummifötter att stå på...
Hoppas detta hjälper någon!
Tack för tipset med fötterna, det borde jag givetvis ha tänkt på.
Nu låter det mycket bättre. :)

PostPosted: Sat Jul 18, 2009 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ägnat lite tid åt att gå igenom konfigureringsguiden för dBpoweramp (http://dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm). Ett par frågetecken:

DSP effects: Vad gäller "DSP effects" så rekommenderas ju i guiden användning av två sådana: "ReplayGain" och "HDCD". ReplayGain kan väl tycker jag kännas tveksamt eftersom Linn (åtminstone i dagsläget) verkar har beslutat att inte implementera detta p g a negativ prestandapåverkan (http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 3#pid30923 ”FLAC does support 'ReplayGain' but Linn decided not to implement it in the DS architecture because it affects sound quality (as expressed by Linn).”) Samtidigt kan man ju undra om det gör någon skada att möjliggöra detta vid rippning, mest med tankar på att det är skönt att behöva rippa om allt om det någon gång i framtiden skulle börja stödjas av Linn. Nån som har tankar kring detta? Hur har ni gjort? Vad gäller ”HDCD” så har jag inte sett några invändningar mot detta, inte för att jag har så många HDCD (tror jag). Borde väl bara vara att köra på denna ”DSP effect” (?).

Metadata: Vad gäller metadata har jag gjort några första försök att rippa div CD. När det bl a gäller klassisk musik finns det ju, minst sagt, lite olika saker att ta ställning till (se t ex http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 722&page=1 och http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=1585). Känner att man blir minst sagt lite matt när man inser vad man behöver sätta sig in i… Visserligen har ju dBpoweramp som ”mantra”: 'rip once - rip right'. Känns dock som att det är omöjligt att innan man börjar rippa ha klart för sig hur man ska ange allt detta… Mer att försöka hålla någon sorts "good enough-nivå", var den nu ligger... Ska visserligen försöka läsa igenom ovanstående trådar innan jag börjar rippa mer på allvar. Sen får man väl ta CD för CD och vara beredd på att i efterhand kanske behöva definiera om en del metadata. Tyvärr… eller har jag fel?

PostPosted: Sun Jul 19, 2009 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Har ägnat lite tid åt att gå igenom konfigureringsguiden för dBpoweramp (http://dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm). Ett par frågetecken:
DSP effects:
Metadata:
Den enda DSP jag använder är den för HDCD och det är ju coolt att kunna ta del av den extra kvalitén som en HDCD medger. Jag ser inga nackdelar med detta. "ReplayGain" använder jag däremot inte, av de skäl som du nämner. Jag ser heller ingen stor fördel med den, även om det funkade.
Metadata ska man nog fundera igenom litegrann innan man sätter igång och rippar. Bland annat vilka olika genre man avser att använda. Om man bara tar det som föreslås så kan det bli mycket fel. Jag använder numera också Album Artist Taggen. Man kan säkert använda detta på olika sätt men jag använder den för att inte få för många Artister, vilket kan bli oöverskådligt. Tex kallar jag allt med Springsteen för "Bruce Springsteen" medan artisten kan vara "Bruce Springsteen & The E street Band". På alla blandskivor skriver jag "Various Artists" på Album Artist, men använder Compilation flaggan och skriver där de olika artisterna per låt.

Jag försöker att inte redigera Metadata efter rippen eftersom jag hört från en säker källa att det kan påverka ljudkvalitén.

Klassisk musik är värre eftersom det finns fler parametrar av intresse. Jag har inte jätte mycket ca 50 cd och sätter Album Artist till kompositören. Jag väljer oftast klassik musik efter kompositören och inte efter dirigent eller orkester. Klassiska blandskivor på samma sätt som ovan, fast med kompositören som Artist.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00