selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Var ska man ha spikes?
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så länge sedan jag funderade på sådana. Om man har stativhögtalare, ska man ha spikes både mellan högtalare/stativ som stativ/golv? Eller räcker det med spikes på enbart ett ställe? OM man ska ha spikes mellan stativ och högtalare, hur gör man med högtalarens undersida, drar i krysskruv?

/ B

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant ämne Bill!

Jag kan inte bidra med något konkret i ämnet. Min spontana känsla är att det spelar roll hur högtalarna och stativen är konstruerade. Linn använde ju spikes mellan högtalare och stativ på Katan men har övergått till att högtalarna står direkt på stativen (Akurate 212 och Majik 109). Jag vet inte om det berodde på att det blev bättre så, eller om det är högtalarnas konstruktion som påverkar. Något som dock garanterat påverkar är att spikes mellan stativ och högtalare måste sitta ordentligt fastskruvade... Jag hade lösa spikes på mina Katan och när det upptäcktes och åtgärdades blev det ett grymt lyft.

På samtliga högtalare jag hört har det låtit bättre med spikes. Störst skillnad var det på mina gamla Dali Blue 5005 som bullrade sönder musiken utan spikes under...

/ Jacob

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Linn använde ju spikes mellan högtalare och stativ på Katan men har övergått till att högtalarna står direkt på stativen (Akurate 212 och Majik 109).
/ Jacob
JA idag skruvas stativen fast mot undersida högalare, tex på 212, 242, 320, 350, Komri. Hur det är på majik har jag inte tänkt på.

För att bäst testa med/utan spikes ska du givetvis ha en högtalare som konstruerats för spikes!

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Något som dock garanterat påverkar är att spikes mellan stativ och högtalare måste sitta ordentligt fastskruvade... Jag hade lösa spikes på mina Katan och när det upptäcktes och åtgärdades blev det ett grymt lyft.
Hur sitter lösa spikes?

/ B

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
För att bäst testa med/utan spikes ska du givetvis ha en högtalare som konstruerats för spikes!
Självklart. Eller är det så?

Men jag tänker inte köpa nya högtalare bara för att testa detta. Mina DQ10or konstruerades innan någon visste vad spikes var, så det är bara att testa :-)

/ B

PS Vad skiljer en högtalare åt om dom är konstruerade för spikes eller inte?

PostPosted: Fri Jun 19, 2009 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
jajo wrote:
Något som dock garanterat påverkar är att spikes mellan stativ och högtalare måste sitta ordentligt fastskruvade... Jag hade lösa spikes på mina Katan och när det upptäcktes och åtgärdades blev det ett grymt lyft.
Hur sitter lösa spikes?

/ B
Min svenska är lite sisådär - det jag menar är att de inte var ordentligt åtskruvade :-)

/ Jacob

PostPosted: Fri Jun 19, 2009 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Bill50x wrote:
jajo wrote:
Hur sitter lösa spikes?

/ B
Min svenska är lite sisådär - det jag menar är att de inte var ordentligt åtskruvade :-)

/ Jacob
På samma sätt som Bill's läsförståelse är lite sisådär.
Allvarligt Bill, såna där Faktiskt-fasoner är väl grymt onödiga?

PostPosted: Sun Jun 21, 2009 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På samma sätt som Bill's läsförståelse är lite sisådär.
Allvarligt Bill, såna där Faktiskt-fasoner är väl grymt onödiga?
Inte alls. Jag kopplade inte "lösa spikes" som med "dåligt åtskruvade" utan undrade om det var någon särskild infästningsmetod som avsågs. Jag har inte sysslat med spikes sedan slutet av 80-talet och sedan dess har det säkert dykt upp olika sätt att applicera sådana.

Misstro inte en ärlig fråga och förstår du inte andemeningen, fråga.

Mvh / B

PostPosted: Sun Jun 21, 2009 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Bill50x wrote:
jajo wrote:
Hur sitter lösa spikes?

/ B
OK tack, då vet jag hur du menade :D

/ B

PostPosted: Mon Jun 22, 2009 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom det på andra håll generaliseras friskt så tycker jag att den här frågan är jättebra. Tyvärr har jag inga exakta svar och har inte heller undersökt det hela systematiskt, annat än i några enskilda fall.

Jag kan redogöra för några resultat, baserade på lyssningsutvärdering med Tune Method. Kanske kan vi finna något att diskutera i dessa?

* Liten stativhögtalare med uppåtriktade spikes i stålstativet: Spikes bör sitta väl åtdragna i stativet, annars klart sämre. Lösa muttrar, koner och dylikt är på ett likartat sätt klart sämre. Stativen fastskruvade i högtalarna; mycket sämre. Dämpning av spiken med lera, gummi, sorbotan med mera; klart sämre. Även löst liggande muttrar, koner och dylikt som på någon anliggningsyta dämpats med mjuka material; sämre.

* Samma stativs nedåtriktade spikes, mot golvet: Med spikarna stående i skruvar som dragits ner i parketten; tveksamt resultat. Med spikarna stående i Skeets (runda puckar med ett litet hål i mitten); nästan alltid bättre, oavsett underlag (stengolv, parkett, trägolv, mattor). Dämpning av undersidan på Skeets som står på hårt underlag (stengolv, parkett); nästan alltid sämre.

* Olika stativ i stål med spikar åt båda hållen: Högfrekventa, rena toner vid knack på stativet; bra. Lågfrekventa, disharmoniska och/eller dämpade toner; sämre. Olika fyllningar (sand, bly) i stativ med högfrekventa, rena toner; sämre. Dämpning av samma stativ med sandpåsar, blypåsar, tyg, böcker; sämre.

* Stora, tunga golvhögtalare fastskruvade i metallfot, stående på matta; bra. Samma högtalare med spikes i metallfoten, trängandes genom matta till betonggolv; klart sämre.

Just det sista fallet kan tyckas bryta mot symmetrin som fanns i punkterna om stålstativ. Intressant var dock att stående på matta föreföll högtalaren vara ganska stadig, medan med spikar mot hårt golv började hela konstruktionen att svänga lågfrekvent när man knuffade på den.

Notera att jag inte vill påstå något definitivt om hur stativ eller spikes (eller dämpningar) ska vara konstruerade. Det kan vara så att flera problem uppstår och bäst resultat fås med lite olika lösningar i enskilda fall. Till exempel tror jag att kontakttrycket mellan olika massor spelar roll, för det verkar det göra i elektroniklådor.

PostPosted: Tue Jul 14, 2009 10:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Men jag tänker inte köpa nya högtalare bara för att testa detta. Mina DQ10or konstruerades innan någon visste vad spikes var, så det är bara att testa
Det var tider! Man behövde inte bry sej om spikar, mjuka fötter, stativ (vare sej under högtalare, skivspelare eller andra apparater), kablar, strömförsörjning eller polvändning. Man behövde inte bry sej om skivspelare heller, alla lät likadant :wink:

Och skivorna hade man i ölbackar!

Tillbaka till ämnet:

När jag har haft stativhögtalare har jag använt fästlera mellan stativ och högtalare. Leran är akustiskt sett en resistans, den varken fjädrar eller skramlar.

JohanR

PostPosted: Sat Jul 25, 2009 08:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jajo wrote:
Linn använde ju spikes mellan högtalare och stativ på Katan men har övergått till att högtalarna står direkt på stativen (Akurate 212 och Majik 109).
/ Jacob
JA idag skruvas stativen fast mot undersida högalare, tex på 212, 242, 320, 350, Komri. Hur det är på majik har jag inte tänkt på.

Efter att ha läst tråden "Öhman och mjuka fötter" på faktiskt, så har du nog rätt i detta. Vissa högtalare är konstruerade redan vid utvecklingsfasen med spikes, vissa är utvecklade med mjuka kuddar. Dessa låter ju naturligtvis bäst med "rätt" underlag. Ämnet är komplicerat, precis som leijonclou skriver i inlägget ovan. Jag har dock inte hört en enda linnhögtalare som låter bättre med mjuka kuddar. Troligen beroende på att de använder spikes vid utvecklingen.

PostPosted: Sat Jul 25, 2009 09:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Eftersom det på andra håll generaliseras friskt så tycker jag att den här frågan är jättebra. Tyvärr har jag inga exakta svar och har inte heller undersökt det hela systematiskt, annat än i några enskilda fall.

Jag kan redogöra för några resultat, baserade på lyssningsutvärdering med Tune Method. Kanske kan vi finna något att diskutera i dessa?

* Liten stativhögtalare med uppåtriktade spikes i stålstativet: Spikes bör sitta väl åtdragna i stativet, annars klart sämre. Lösa muttrar, koner och dylikt är på ett likartat sätt klart sämre. Stativen fastskruvade i högtalarna; mycket sämre. Dämpning av spiken med lera, gummi, sorbotan med mera; klart sämre. Även löst liggande muttrar, koner och dylikt som på någon anliggningsyta dämpats med mjuka material; sämre.

* Samma stativs nedåtriktade spikes, mot golvet: Med spikarna stående i skruvar som dragits ner i parketten; tveksamt resultat. Med spikarna stående i Skeets (runda puckar med ett litet hål i mitten); nästan alltid bättre, oavsett underlag (stengolv, parkett, trägolv, mattor). Dämpning av undersidan på Skeets som står på hårt underlag (stengolv, parkett); nästan alltid sämre.

* Olika stativ i stål med spikar åt båda hållen: Högfrekventa, rena toner vid knack på stativet; bra. Lågfrekventa, disharmoniska och/eller dämpade toner; sämre. Olika fyllningar (sand, bly) i stativ med högfrekventa, rena toner; sämre. Dämpning av samma stativ med sandpåsar, blypåsar, tyg, böcker; sämre.

* Stora, tunga golvhögtalare fastskruvade i metallfot, stående på matta; bra. Samma högtalare med spikes i metallfoten, trängandes genom matta till betonggolv; klart sämre.

Just det sista fallet kan tyckas bryta mot symmetrin som fanns i punkterna om stålstativ. Intressant var dock att stående på matta föreföll högtalaren vara ganska stadig, medan med spikar mot hårt golv började hela konstruktionen att svänga lågfrekvent när man knuffade på den.

Notera att jag inte vill påstå något definitivt om hur stativ eller spikes (eller dämpningar) ska vara konstruerade. Det kan vara så att flera problem uppstår och bäst resultat fås med lite olika lösningar i enskilda fall. Till exempel tror jag att kontakttrycket mellan olika massor spelar roll, för det verkar det göra i elektroniklådor.

Hur upplever du ljudet med ku-stone stativen, som är tunga, och flyttar ned resonanserna i frekvens, samtidigt som de dämpas ?

Då linn införde dessa stativ under 90-talet frångick man "lätt och stabilt"- till förmån för "tungt och resonansfattigt".
Man lämnade alltså de stativ som Göran Rudling påstår är överlägsna, dvs. "lätta och stabila", för att istället dämpa resonanserna och flytta ned dessa i frekvens. Detta pga. att man på linn förstod att frekvensmodulering under det hörbara området inte genererar det "sväng" som Göran Rudling påstår .

Det vore mycket intressant med din åsikt i frågan.

PostPosted: Sun Jul 26, 2009 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stativen med "ankfötter" och pelare av Ku-Stone var mycket bra!

Dels använde ju Linn dem till sina högtalare där de skruvades fast (Index II, Helix, Nexus), men det fanns även en liten stålplatta (med rätt trubbiga uppåtriktade spikes) som man kunde fästa ovanpå pelaren av Ku-Stone. Den drogs fast med de två stålstängerna som slutade under bottenplattan (också av stål, men som du säger klädd i ett skal av plast). Detta fristående Ku-Stone-stativ lät bäst av alla stativ vi testade med liknande höjd.

Tyvärr var det för lågt och hade för stor övre platta för många mindre stativhögtalare. Så små högtalare som Tukan lät bättre på sina konventionella stålstativ. Men de (mindre vanliga) medelstora stativhögtalarna lät bättre på Ku-Stone-stativet än på de medelhöga stålstativen som de ofta levererades med.

Ett tag planerade jag att med dubbla Ku-Stone-pelare på varandra göra ett stativ med exakt samma höjd som stålstativet till Kan/Tukan. Men experimentet var lite för dyrt, så det blev aldrig av. Någon på Linn borde ha testat detta.

Angående egenskaperna hos Ku-Stone vill jag minnas att materialet utvecklades av ett företag som beskrev exakt vad de ville åstadkomma med det. Men jag minns inte vad företaget hette och har inte heller sett andra högtalartillverkare använda materialet. Någon som har mer info?

PostPosted: Tue Jul 28, 2009 08:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Intressant, leijonclou.

Du har exakt samma erfarenhet av ku-stone stativen som jag hade. Synd att linn inte fortsatte med dessa, med dagens stativare.

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00