Lejonklou wrote:
Eftersom det på andra håll generaliseras friskt så tycker jag att den här frågan är jättebra. Tyvärr har jag inga exakta svar och har inte heller undersökt det hela systematiskt, annat än i några enskilda fall.
Jag kan redogöra för några resultat, baserade på lyssningsutvärdering med Tune Method. Kanske kan vi finna något att diskutera i dessa?
* Liten stativhögtalare med uppåtriktade spikes i stålstativet: Spikes bör sitta väl åtdragna i stativet, annars klart sämre. Lösa muttrar, koner och dylikt är på ett likartat sätt klart sämre. Stativen fastskruvade i högtalarna; mycket sämre. Dämpning av spiken med lera, gummi, sorbotan med mera; klart sämre. Även löst liggande muttrar, koner och dylikt som på någon anliggningsyta dämpats med mjuka material; sämre.
* Samma stativs nedåtriktade spikes, mot golvet: Med spikarna stående i skruvar som dragits ner i parketten; tveksamt resultat. Med spikarna stående i Skeets (runda puckar med ett litet hål i mitten); nästan alltid bättre, oavsett underlag (stengolv, parkett, trägolv, mattor). Dämpning av undersidan på Skeets som står på hårt underlag (stengolv, parkett); nästan alltid sämre.
* Olika stativ i stål med spikar åt båda hållen: Högfrekventa, rena toner vid knack på stativet; bra. Lågfrekventa, disharmoniska och/eller dämpade toner; sämre. Olika fyllningar (sand, bly) i stativ med högfrekventa, rena toner; sämre. Dämpning av samma stativ med sandpåsar, blypåsar, tyg, böcker; sämre.
* Stora, tunga golvhögtalare fastskruvade i metallfot, stående på matta; bra. Samma högtalare med spikes i metallfoten, trängandes genom matta till betonggolv; klart sämre.
Just det sista fallet kan tyckas bryta mot symmetrin som fanns i punkterna om stålstativ. Intressant var dock att stående på matta föreföll högtalaren vara ganska stadig, medan med spikar mot hårt golv började hela konstruktionen att svänga lågfrekvent när man knuffade på den.
Notera att jag inte vill påstå något definitivt om hur stativ eller spikes (eller dämpningar) ska vara konstruerade. Det kan vara så att flera problem uppstår och bäst resultat fås med lite olika lösningar i enskilda fall. Till exempel tror jag att kontakttrycket mellan olika massor spelar roll, för det verkar det göra i elektroniklådor.
Hur upplever du ljudet med ku-stone stativen, som är tunga, och flyttar ned resonanserna i frekvens, samtidigt som de dämpas ?
Då linn införde dessa stativ under 90-talet frångick man "lätt och stabilt"- till förmån för "tungt och resonansfattigt".
Man lämnade alltså de stativ som Göran Rudling påstår är överlägsna, dvs. "lätta och stabila", för att istället dämpa resonanserna och flytta ned dessa i frekvens. Detta pga. att man på linn förstod att frekvensmodulering under det hörbara området inte genererar det "sväng" som Göran Rudling påstår .
Det vore mycket intressant med din åsikt i frågan.