Jag har aldrig hört en direktdriven skivspelare låta bra. Jag har inte hört talas om någon annan (trovärdig) människa som har hört en bra direktdriven skivspelare. Nog sagt om det.
doze84 wrote:
Altså är det ett stabilt tempo man förlorar med en direktdriven?
teatime wrote:
Utan att ha forskat i saken gissar jag att det främst är motorvibrationerna som är problemet vid direktdrift.
Jag tror att ett annat och kanske större problem är att man som kontruktör av en direktdriven spelare försöker utnyttja "fördelen" med direktdrift (sannolikt uppmuntrad av marknadsavdelningen) till att mer eller mindre ständigt reglera hastigheten. Jag hörde på 80 talet om vissa spelare som reglerade hastigheten med upp till 400 ggr/varv. Så med dryga 200 Hz så ger den antingen tallriken en knuff framåt eller så försöker den bromsa tallriken. Kan det bli bra? Knappast. Men det låter bra i annonserna, hur kan hastigheten bli fel när man reglerar den 400 ggr/varv, det måste ju bli perfekt. Nej...
Linn reglerar hastigheten EN gång per varv med Radikal, annars max en gång om året/halvåret. (Vid service.) På Radikal så kan den ändra hastigheten högt 0,03% varje gång/varv. Jag tror mer på den tekniken. En rem både isolerar motorns vibrationen och jämnar ut alla försök till att ständigt rycka i hastigheten. Men självklart bryr jag mig inte om tekniken egentligen, bara resultatet är intressant.