selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 18:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Vinylinspirerad
PostPosted: Mon May 25, 2009 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har aldrig hört en direktdriven skivspelare låta bra. Jag har inte hört talas om någon annan (trovärdig) människa som har hört en bra direktdriven skivspelare. Nog sagt om det.
doze84 wrote:
Altså är det ett stabilt tempo man förlorar med en direktdriven?
teatime wrote:
Utan att ha forskat i saken gissar jag att det främst är motorvibrationerna som är problemet vid direktdrift.
Jag tror att ett annat och kanske större problem är att man som kontruktör av en direktdriven spelare försöker utnyttja "fördelen" med direktdrift (sannolikt uppmuntrad av marknadsavdelningen) till att mer eller mindre ständigt reglera hastigheten. Jag hörde på 80 talet om vissa spelare som reglerade hastigheten med upp till 400 ggr/varv. Så med dryga 200 Hz så ger den antingen tallriken en knuff framåt eller så försöker den bromsa tallriken. Kan det bli bra? Knappast. Men det låter bra i annonserna, hur kan hastigheten bli fel när man reglerar den 400 ggr/varv, det måste ju bli perfekt. Nej...

Linn reglerar hastigheten EN gång per varv med Radikal, annars max en gång om året/halvåret. (Vid service.) På Radikal så kan den ändra hastigheten högt 0,03% varje gång/varv. Jag tror mer på den tekniken. En rem både isolerar motorns vibrationen och jämnar ut alla försök till att ständigt rycka i hastigheten. Men självklart bryr jag mig inte om tekniken egentligen, bara resultatet är intressant.

PostPosted: Mon May 25, 2009 15:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

ok tack,
I konstruktionen på denna spelare så verkar själva snurrskivan vara en del av elmotorn själv, det sitter magneter runt undersidans centercylinderparti.

Frågade eftersom det verkar vara den enda rekommenderade uppgraderingen från at95e. Och då är det alltid kul att veta om den är sjukt mycket bättre eller bara lite bättre. Alltid viktigt att veta vad nästa uppgradering är och innebär.
Får se om jag byter själva spelaren nu eller om jag väntar tills jag har bättre högtalare. Är rädd för att jag inte märker någon större skillnad om jag bara byter spelaren och behåller pickup en,

Last edited by doze84 on Tue May 26, 2009 21:37, edited 2 times in total.

PostPosted: Mon May 25, 2009 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Är rädd för att jag inte märker någon större skillnad om jag bara byter spelaren och behåller pickup en,
Du behöver inte vara orolig. Det är ett klassikt fall av "byt bilen, behåll oljan". D.v.s. behåll din AT95, byt till en Rega P2/3 eller liknande. Visserligen kanske nästa vettiga steg för en LP12 ägare är Adikt upp från AT95, men inte för dig med din spelare. Den har redan en bättre pickup än den förtjänar! :)

Du kommer inte att tro dina öron med en Rega P2 i bra skick. Det gjorde inte jag första gången jag fick hem en P2 med Linn Basik p.u. Jag fattade knappt vad som hände, det var en HELT annan nivå på musiken. Det var början på Linnbanan för mig, ett halvår senare hade jag en LP12:a med Ittok/K9, ytterligare ett år senare LK1/LK2 o.s.v. För Adiktpengar får du en Linn Basik/Axis och de är ännu mycket bättre än Rega.

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 13:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej,

Technics spelaren/AT-95 låter som en utmärkt kombination, men glöm inte att ställa spelaren på ett separat bord, typ IKEA Lack. En dyrare pickup än så är troligen bortkastade pengar på den spelaren.

Själv har jag en direktdriven Pioneer och jag har vid jämförelser inte funnit anledning att byta ut den mot en remdriven Rega. Jag skulle därför inte kategoriskt avfärda alla direktdrivna spelare.

mvh

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det som trasar sönder timingen i Technics spelaren kan nog bestå av både vibrationer och korrigering av hastigheten.
Men det kan nog vara så enkelt att när motorn hoppar mellan polerna så överförs det tydligare via en direktdrivenspelare än en remdriven.

Vi testade ofta mot Technics diskos pelare i mitten av 80-talet och Dual var klart mer musikalisk men Rega P2 var nog det bästa under en Axis.
Tyckte inte att Rega P3 var mer musikalisk utan bara lite mer polerat ljud.

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00