selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 23, 2025 00:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 00:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

On topic:

Angående att flytta resonans frekvenser uppåt eller neråt:

Borde det inte vara bättre att lyckas med att sänka en resonasfrekvens under det hörbara än att misslyckas med att höjja upp den över det hörbara? Det känns som att det är enklare att dra ner resonans frekvensen än att dra upp den. (skulle tro att detta kanske är en anledning till att det är "populärt". Sen kan man ju diskutera hur högt över 20 khz vi fortfarande "känner" av övertoner... (ibland vet man att tvn är på, utan att man egentligen kan säga att man hör den...)

Off topic:

Angående inspelningars kvalla, så måste jag säga att jag förstår att dåliga inspelningar kan förstöra musik för folk, och jag tycker synd om er som är/har blivit sådanna (för endel är det nog ett aktivt val, för andra är det bara att när man väl vet nått, kan man inte oveta det). Man måste hursom hälst förlora fruktansvärt mycket "bra" musik. Det är lite som att inte kunna se Ben Hur eller någon annan klassiker för att man inte klarar av gammal technicolor(finns säkert nån som tycker så...!?!). (eller att man inte gillar våren för att man är allergisk). Varken technicolor eller pollen gör filmen/våren till sämre som fenomen, men de förstör upplevelsen för endel och det är nog svårt att ändra på (även om allt blir bättre med piller).

/a

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 04:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

AntonH wrote:
Borde det inte vara bättre att lyckas med att sänka en resonasfrekvens under det hörbara än att misslyckas med att höjja upp den över det hörbara? Det känns som att det är enklare att dra ner resonans frekvensen än att dra upp den.
Naturligtvis är det enklare att sänka en resonansfrekvens än att höja den. Det är inte det vi pratar om. Vi pratar om vilken inverkan det har på hur inspelad musik återges.

En resonansfrekvens på 3 Hz är värre än en på 300 Hz. Räcker det? Ju lägre resonansfrekvens desto mer påverkan har det på musiken.

Vet inte om du någonsin lyssnar på vaktparaden. Det är värre om killen som slår på bastrumman är off-beat än killen som spelar piccola inte alltid träffar rätt ton. Förstår du nu? Om inte, gör ett nytt försök.

Har tagit del av kommentarer om ”demo-musik”. Det verkar som om det råder stora missförstånd här. I alla fall hos några. En bra Linn-anläggning, rätt uppsatt (utan blästersand, kattsand, korallsand, undulatsand, konstig elektronik, konstiga kablar etc) spelar inspelad musik så att relationerna mellan toner påminner mer om hur det är i verkliga livet. Dessutom bibehålls relationerna i tid bättre. Starkt förenklat låter det som om det ”svänger mer, lättare följa melodin”. Dvs det är bättre.

Jag har svårt att förstå följande, ”det låter som om det är väsentligt bättre stämt och att musikerna spelar mer tillsammans (det svänger mer) men ljudet är jobbigt.” Skulle vara bra att få ett exempel på musik som ”svänger riktigt bra” men där ”ljudet” är jobbigt. Är det inte lite som att säga efter en konsert "Det svängde skjortan, tjejen dansade hela tiden men det var en en tendens till stickig diskant och platt mellanregister".

Bara så att ni förstår var jag är. Jag tycker om att ibland lyssna på 78 varvare. Inte för att ”ljudet” är bra. Utan för att musiken är bra. Det spelar ingen roll att det finns en ”tratt-färgning” när Tito Schipa sjunger. Det är enkelt att höra att han är en fantastisk tenor och att han sjunger väsentligt bättre än de flesta moderna tenorer även om de senare inte har ”tratt-färgning”. 78 varvare har ett begränsat frekvensområde (därav en del av ”färgningen”) men inom det begränsade frekvensområdet är relationenerna mellan toner riktigt bra, det är lätt att följa med.

En riktigt bra källa in i ett par kexburkar från Dux ger en större upplevelse av musik än en sämre källa in i vad ni vill. Musik handlar inte om färgningar eller trattljud. Musik handlar om toner, relationer mellan toner och gemensam tid. Musik handlar om rytm och melodier, inte om sångarens placering i rummet eller en mjuk diskant eller om mellanregistrets tredimensionalitet ......

Så vilka skivor är musikaliskt bra men ljudmässigt dåliga. Jag bara undrar. Evert Taube, Louis Armstrong, Glenn Miller, Bessie Smith, Billie Holiday, Django Reinhardt, Marlene Dietrich, Ulla Billquist, Bob Dylan, Madonna, U2, Miles Davis …………. You tell me!!!

Kan det vara så att några av er gärna vill ha kvar ena foten i hi-fi världen bland de andra gossarna? Och om det är så, på vilket sätt gör det er lyckligare? Och vad tycker era fruar? Och, ursäkta för att bli privat, tror ni att det gör att era gener sprids bättre?

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 10:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou skrev:
Quote:
Det är lite roligt att de som är övertygat stendöva inför anläggningens påverkan på det musikaliska skeendet tillsammans har bestämt sig för att musikanläggningar per definition inte kan utöva sådan påverkan.
Nej, det är ju intressant. Vi som inte är intresserade av stereobild och sånt påstår ju inte att denna inte kan påverkas av anläggningen (även om det skulle vara en rätt intressant övning i sej). Var och en blir ju salig på sitt.

JohanR

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sture wrote:
Jag har svårt att förstå följande, ”det låter som om det är väsentligt bättre stämt och att musikerna spelar mer tillsammans (det svänger mer) men ljudet är jobbigt.” Skulle vara bra att få ett exempel på musik som ”svänger riktigt bra” men där ”ljudet” är jobbigt. Är det inte lite som att säga efter en konsert "Det svängde skjortan, tjejen dansade hela tiden men det var en en tendens till stickig diskant och platt mellanregister".
Jag har varit på live-konserter där ljudet varit så kass att det knappt gått att känna igen vilka låtar dom spelat. Så visst kan dåligt ljud påverka den musikaliska upplevelsen. Jag lyssnade på Chicago i Göteborg i mitten på 70-talet (då när dom fortfarande var bra) och det lät ljudmässigt som en stenkaka ungefär, minus knaster och brus. Där gick det däremot att uppskatta musiken, men det berodde nog mer på att man redan kunde låtarna.

Diskussionen om "demo-musik" handlar nog mer om strävan att erbjuda maximal ljudkvalitet men med ett mindre kvalificerat musikaliskt innehåll.

Jag håller med om att en anläggning som kan förmedla en artists musikalitet är viktigare än en anläggning som misslyckas med detta men låter ljudmässigt bra. Jag har gäspat mig igenom åtskilliga demonstrationer av svindyra stora anläggningar med imponerande ljud men som är totalt ointressanta som musikförmedlare.

För mig är dock "musikförmedlingen" bara en (om än viktig sådan) parameter tillsammans med andra ljudmässiga sådana, som ger en illusion av verkligheten. En skiva som borde ingå i alla utvärderingar är Iggy Pop / The Stooges TV Eye 1977 Live. Den låter oftast bara kass och rörig, i en bra (tune dem) anläggning så förstår man hur djäkla bra musik grabbarna spelar. Men ljudmässigt? Jag har bara hört den skivan riktigt övertygande en enda gång, och det var i ett par Stax elektrostathörlurar. Det lät precis som om jag satt på läktaren, några rader upp. Jag var DÄR på ett sätt som inga högtalare har kunnat ge illusionen av. Om jag i denna lyssning hade fått offra något ur tune dem synvinkel (vilket jag inte vet, gjorde inga sådana jämförelser) så hade jag med glädje gjort det!

/ B

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 11:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sture wrote:
Naturligtvis är det enklare att sänka en resonansfrekvens än att höja den. Det är inte det vi pratar om. Vi pratar om vilken inverkan det har på hur inspelad musik återges.
Naturligtvis. Men, jag tror du i viss mån missförstod min fråga. Den handlar inte om var vi hamnar i en perfektvärld, med en perfekt stereo anläggning (vad nu det är), för dit går det inte att komma (även om det nog går att komma väldigt nära). Frågan var: är det bättre att Lyckas sänka resonansfrekvensen ner under det hörbara, än att misslyckas med att höjja den? Om man måste kompromissa.

I ett något extremt (och förmodligen omöjligt) extrem fall skulle man kunna tänka sig att "kalle katan" lyckas spjäla upp sina katan stativ så att han (likt dina fönsterrutor) delar på ner längden på dem och får upp frekvensen, problemet är bara att han inte kommer hela vägen, utan av en händelse lägger frekvensen på 19800 Hz. Vilket får följden att stativen gungar igång och avger en hög och ihållande ton så fort man spelar på anläggningen. Skulle man inte kunna tänka sig att detta skulle kunna störa lyssnings upplevelsen ganska rejält (oavsett om man lyssnar på ljud eller musik). (Nu är ju detta något som förmodligen inte går att åstakomma, men som extremexempel).

Angående bastrumman och piccoloflöjten: Bastrumman kommer nog ge ett bullrigt och konstigt intryck, men jag tror att jag iallafall till en början skulle störa mig mer på en pickoloflöjtist som konstant satta sina toner ett halvt taktslag försent, helt enkelt eftersom den är mer genomträngande. Jag har iofs inte varit så mycket och lyssnat på vaktparader (och jag tror att fenomenet är ovanligt där, eftersom dom nog är ganska proffsiga). Men om man tänker sig en mellanstadieorkester som ger sig på yesterday eller nått..

Vad gäller "demo-musik" så är det väldigt varierat, har varit med om en bland skiva denon hade, där det fanns väldigt bra inspelningar av bra musik. Har varit med om att en polare som är något mer audiofil än jag kom förbi med en skiva: "Den här skivan har dom spelat in efterkonstens alla regler, och de intresanta är att dom använde en storebror till dina högtalare som monitorer, så det blir nog jättebra (och intressant) att lyssna på de på din anläggnint", Tyvärr var artisten bland det tråkigaste jag någonsin hört (utan tvekan tekniskt skicklig) men tråkig.

/A

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
.... Men om man tänker sig en mellanstadieorkester som ger sig på yesterday eller nått..
http://www.armeka.se/bill/langley.mp3

/ B

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en annan fråga om detta med vibrationer. Om en fönsterruta skälver med 10-20 hertz så känns det intuitivt som ett problem, den fungerar som ett stort högtalarmembran. Man om ett par Katan vibrerar med några hertz, hur påverkar det musiken överhuvudtaget? avger den ett lågfrekvent muller (tvivlar på detta) eller interfererar den med konrörelserna? Jag har ju själv spikes och tyckar att det låter bra, men jag har väl mest sett det som ett sätt att minska högtalaren rörelser så mycket som möjligt och isolera dem ifrån golvet. Intressant att notera är även att Naim (PRAT) använder fjädrar i sina stativ för att knuffa ner egenfrekvensen under det hörbara området (12Hz)
http://www.naim-audio.com/products/ovator.html
Deras nya topp-högtalare förresten (tvåvägare)

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 12:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Intressant att notera är även att Naim (PRAT) använder fjädrar i sina stativ för att knuffa ner egenfrekvensen under det hörbara området (12Hz)
Mitt intryck av Naim's bladfjädrar är att det tar hand om problemet, som diskuterats tidigare i denna tråd, att med fyra spikar blir det svårt (näst intill omöjligt) att justera så att kraften som alla spikar bär upp blir densamma. En liten complians löser det hela!

JohanR

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Quote:
Intressant att notera är även att Naim (PRAT) använder fjädrar i sina stativ för att knuffa ner egenfrekvensen under det hörbara området (12Hz)
Mitt intryck av Naim's bladfjädrar är att det tar hand om problemet, som diskuterats tidigare i denna tråd, att med fyra spikar blir det svårt (näst intill omöjligt) att justera så att kraften som alla spikar bär upp blir densamma. En liten complians löser det hela!
Dessutom är det så att såväl Linn, Naim som många andra tillverkare har målat in sig i ett hörn när det gäller spikes. Har man väl förstått att en mjukare koppling till underlaget är positivt får man göra detta internt istället för att tappa ansiktet och byta ut sin sedan länge omhuldade lösning.

/ B

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 13:09 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
AntonH wrote:
.... Men om man tänker sig en mellanstadieorkester som ger sig på yesterday eller nått..
http://www.armeka.se/bill/langley.mp3

/ B

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag har ju själv spikes och tyckar att det låter bra, men jag har väl mest sett det som ett sätt att minska högtalaren rörelser så mycket som möjligt och isolera dem ifrån golvet.
Det verkar vara en utbredd missuppfattning att spikes har en isolerande effekt. Tvärt om kopplar de samman massor genom ett högt tryck i kontaktytan. Men trycket bör inte vara för högt, då låter det sämre. Därför fungerar det ofta ännu bättre med skeets under spiksen (runda järnpuckar med ett hål i mitten där spiken står).

En lurig sak är att spikes+skeets kan fungera bättre även på mjuka mattor än att trycka spiken genom mattan mot det underliggande hårda golvet. I detta fall verkar det som att spikens passage genom mattan kan ge större problem än att skeeten står ostadigt på mattan.

Jag har experimenterat en del med kontakttryck och funnit att både inom elektronik och akustik är det en väldigt viktig parameter. En potentiell utveckling inom högtalarområdet är att använda spikes och skeets i olika storlekar beroende på vilken massa de bär.
Bill50x wrote:
Dessutom är det så att såväl Linn, Naim som många andra tillverkare har målat in sig i ett hörn när det gäller spikes. Har man väl förstått att en mjukare koppling till underlaget är positivt får man göra detta internt istället för att tappa ansiktet och byta ut sin sedan länge omhuldade lösning.
Trams! Linn som företag har aldrig hängt upp sig på specifika teorier eller tekniker. De har utan att blinka hoppat från den ena lösningen till den andra, senast med byte till mjukt upphängd DC-motor på LP12.

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur bra är golvskydden som följer med komponent högtalrna? Är det värt att köpa skeet ??

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komponent-puckarna med gummi under är inte särskilt bra. När jag sist testade på parkett var det bättre med bara spikes. Och ännu lite bättre med Skeets.

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okey det låter nästan som jag måste testa själv då :) skeet är väl något jag funderat på i 15 års tid men det har liksom aldrig blivit av att man köpt dom :? Bor i ett gammal sekelskifteshus med trägolv så man vill väl helst inte smacka ner spikesen i golvtiljorna.

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sture wrote:
AntonH wrote:
Borde det inte vara bättre att lyckas med att sänka en resonasfrekvens under det hörbara än att misslyckas med att höjja upp den över det hörbara? Det känns som att det är enklare att dra ner resonans frekvensen än att dra upp den.

En resonansfrekvens på 3 Hz är värre än en på 300 Hz. Räcker det? Ju lägre resonansfrekvens desto mer påverkan har det på musiken.
Varför skulle låga resonanser generellt vara sämre än höga?

Ditt exempel med vaktparaden (och fönster) är inte helt helttäckande som förklaring, möjligen som exempel.
Har du någon teknisk förklaring eller är det erfarenhet?

Själv har jag den uppfattningen att resonanserna sla vara RÄTT för den applikationen man utvecklar. Den oprimala frekvensen borde ju vara olika för olika produkter. tex LP12, DS, små/stora högtalare.

Bill, att Naim har både spikes/fjädrar (har de kvar silikontätningarna?) är givetvis för DE tycker prestanda blir bäst på så sätt - INTE att de måste ha kvar spikes "då vi alltid haft det".

Post new topic  Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00