Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Raid höjer driftsäkerheten.
Hög driftsäkerhet ska man ha på affärskritiska system eller sådan som måste ha hög tillgänglighet.
Exakt!
Därför har jag det på min NAS. Obs ingen ironi!
Musiken är det viktiga att skydda och inte tusan vill man meka med datorer om OM har hänt för att kunna lyssna på musik.
Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Backup har man för datasäkerheten.
Exakt. Därför ska man ta off-line backup till hårddisk som inte är igång 24/7/365. För bästa trygghet ska backupen, som jag skrev, lagras på annan plats.
Jag är lite inne på att ha en NAS till hos t.ex. kompis som startar enligt schema en gång i veckan och med hjälp av rsync tar backup på min musik över internet en gång i veckan. Det tycker jag vore smart och bekvämt.
Exakt vad jag också anser!
Min 1TB Qnap finns avslagen i separat garage 20m bort, avslagen utan koppling till el/internet.
När det gäller HDD som pajjar brukar man få indikationer på HDDfel långt innan de krachar.
Fördelen med NV+ är även att man kan byta ut en HDD i taget (skriver det för andra som inte vet) och därigenom utöka lagringsutrymmet vid behov. Jag har nu 4*250MB och kan enkelt stoppa en en 2TB disk i taget och slutligen komma upp i 4TB...tex.
Lite bökigare om man har EN eller TVÅ diskar och kör med raid 0 eller 1.