selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Varför RAID?
PostPosted: Sat Jun 06, 2009 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

alltså...raid har man av andra skäl än backup.
Raid höjer driftsäkerheten.
Backup har man för datasäkerheten.
Olika saker! man ska ha båda, tex Readynas NV+ med 4HDD samt en separat NAS.
Kolla hur mycket musiken är värd om man en massa CDs. Till dett tiden för att rippa...
Snåla då inte med NASarna.

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Om vi pratar om driftsäkerhet i bemärkelsen tillgänglighet så har jag bara svårt att fatta varför det är så viktigt i det här sammanhanget. Jag menar, skulle det värsta hända och en disk krascha, så får jag väl vara utan musik i några dagar innan ny disk hinner köpas in, installeras och en återställning av backupen från USB-disk hinner göras? (Det handlar ju liksom inte om realtidssystem inom försvarssektorn eller riksbanksclearingen eller så...). Men du kanske menar driftssäkerhet i något annat avseende??

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför RAID? Det frågar jag också alla er som väljer att köra det.
Om vi utgår från att NASen endast används för lagring av musik i flac är det troligen högst en handfull personer på detta forum som har behov av mer lagringsutrymme än 1 TB.
Med det som utgångsläge kan jag bara se att en NAS med en 1 TB disk är det bästa och mest ekonomiska valet.
Sedan ska ni ha i åtanke att hårddisken förr eller senare kommer att gå sönder.
Ta backup på 1TB-musikdisken med jämna mellanrum på förslagsvis en USB-disk. Lagra den helst på annan geografisk plats.

Tips: Den som vill bygga en egen NAS kan göra det med hjälp av FreeNAS

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hög driftsäkerhet ska man ha på affärskritiska system eller sådan som måste ha hög tillgänglighet. På system som på något sätt får stora ekonomiska följder när det inte är uppe och fungerar.
Exakt. Därför ska man ta off-line backup till hårddisk som inte är igång 24/7/365. För bästa trygghet ska backupen, som jag skrev, lagras på annan plats.

Jag är lite inne på att ha en NAS till hos t.ex. kompis som startar enligt schema en gång i veckan och med hjälp av rsync tar backup på min musik över internet en gång i veckan. Det tycker jag vore smart och bekvämt.

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min erfarenhet säger att hårddiskar från samma tillverkningsserie och med samma firmware brukar gå sönder nästan på timmen samtidigt. Vad är man då hjälpt av att köra på en ReadyNAS med fyra hårddiskar och ingen backup?

Scenario: Klockan 09:00 går disk 1 sönder. Då bör NASen stängas ner omedelbart och så snabbt som möjligt ersätta den trasiga disken med en ny så att paritetsbitarna får skrivas på nytt den den nya hårddisken. Du var inte hemma och kunde stänga av NASen. Klockan 15:00 går disk 2 sönder. Ditt digitala musikbibliotek är historia... OM du inte har en backup vill säga.

Hur många har ställt in så att ni får epost när något är fel på er NAS? Läser ni just den epost-adressen kontinuerligt.

RAID kan för okunniga uppfattas som en trygghet och det enda jag vill förmedla är att det inte är 100 % säkerhet bara för att man väljer RAID.
Virus? Jag har varit med om virus som raderar alla filer som heter *.jpg. Teoretiskt skulle ett virus kunna radera *.flac. RAID skyddar dig inte från virus. Du själv kanske råkar göra något så att musiken försvinner. RAID skyddar dig inte från misstag.
Om inte hårddiskarna går sönder kanske själva NASen gör det! Fungerar det då att sätta in dina (fortfarande hela!?) hårddiskar i en likadan NAS för att nå musiken igen? Måste firmware vara samma version? Jag vet faktiskt inte, har ingen aning.

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

xanlin wrote:
Magnus wrote:
* Med Raid 1 betalar du 2,0x effektivt använd disk. (Du använder 1/2 av totala diskytan)

* Med tre diskar och Raid 5 betalar du 1,5x effektivt använd disk. (Du använder 2/3 av totala diskytan)

* Med fyra diskar och Raid 5 betalar du 1,33x effektivt använd disk. (Du använder 3/4 av totala diskytan)

* Med fem diskar och Raid 5 betalar du 1,25x effektivt använd disk. (Du använder 4/5 av totala diskytan)

Således är Raid 5 billigare om du undantar Raid-kort, låda etc.

/M
Visst, men vi talar väl fortfarande om ett hemmasystem och inte en datorhall på företaget. Räkna Mb/ krona samt ljudnivå/effekt per Mb så ligger nog en DUO väldigt bra till.

Vad kostar ett system med 1Tb (3000 album) i ett RAID 5 system?
Kommer du ner till 4 tusen?
Visst, rör det sig bara om 1 TB data som ska lagras så är det enklast med 1+1 TB och Raid 1. Då finns
det inte någon anledning att börja köpa en bunt smådiskar.

Men ska du ha t ex 3-6 TB data lagrat så är inte Raid 1 det fiffigaste valet... i a f inte så länge storleken
på diskarna är som de är idag.

1 TB räcker långt för musik i CD-kvalitet, men ska du lagra hela film-samlingen också så tar det stopp
ganska fort...

/M

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 03:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Min erfarenhet säger att hårddiskar från samma tillverkningsserie och med samma firmware brukar gå sönder nästan på timmen samtidigt. Vad är man då hjälpt av att köra på en ReadyNAS med fyra hårddiskar och ingen backup?

Scenario: Klockan 09:00 går disk 1 sönder. Då bör NASen stängas ner omedelbart och så snabbt som möjligt ersätta den trasiga disken med en ny så att paritetsbitarna får skrivas på nytt den den nya hårddisken. Du var inte hemma och kunde stänga av NASen. Klockan 15:00 går disk 2 sönder. Ditt digitala musikbibliotek är historia... OM du inte har en backup vill säga.

Hur många har ställt in så att ni får epost när något är fel på er NAS? Läser ni just den epost-adressen kontinuerligt.

RAID kan för okunniga uppfattas som en trygghet och det enda jag vill förmedla är att det inte är 100 % säkerhet bara för att man väljer RAID.
Virus? Jag har varit med om virus som raderar alla filer som heter *.jpg. Teoretiskt skulle ett virus kunna radera *.flac. RAID skyddar dig inte från virus. Du själv kanske råkar göra något så att musiken försvinner. RAID skyddar dig inte från misstag.
Om inte hårddiskarna går sönder kanske själva NASen gör det! Fungerar det då att sätta in dina (fortfarande hela!?) hårddiskar i en likadan NAS för att nå musiken igen? Måste firmware vara samma version? Jag vet faktiskt inte, har ingen aning.
Intressant inlägg Roland. Det är när man läser sånt här som man känner att hoppas ds-tåget inte är någon självklarhet. När man hade cd, så var väl det enda man funderade på var om man skulle investera i något hyllsystem. Men med ds, verkar det vara väldigt många olika typer av beslut.

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 08:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Hög driftsäkerhet ska man ha på affärskritiska system eller sådan som måste ha hög tillgänglighet.
Exakt!
Därför har jag det på min NAS. Obs ingen ironi!
Musiken är det viktiga att skydda och inte tusan vill man meka med datorer om OM har hänt för att kunna lyssna på musik.
Roland wrote:
Exakt. Därför ska man ta off-line backup till hårddisk som inte är igång 24/7/365. För bästa trygghet ska backupen, som jag skrev, lagras på annan plats.

Jag är lite inne på att ha en NAS till hos t.ex. kompis som startar enligt schema en gång i veckan och med hjälp av rsync tar backup på min musik över internet en gång i veckan. Det tycker jag vore smart och bekvämt.
Exakt vad jag också anser!
Min 1TB Qnap finns avslagen i separat garage 20m bort, avslagen utan koppling till el/internet.

När det gäller HDD som pajjar brukar man få indikationer på HDDfel långt innan de krachar.
Fördelen med NV+ är även att man kan byta ut en HDD i taget (skriver det för andra som inte vet) och därigenom utöka lagringsutrymmet vid behov. Jag har nu 4*250MB och kan enkelt stoppa en en 2TB disk i taget och slutligen komma upp i 4TB...tex.
Lite bökigare om man har EN eller TVÅ diskar och kör med raid 0 eller 1.

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 10:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tycker inte det här ska överdrivas. Hur skyddade ni er förut mot att huset skulle brinna ned och alla CD skivor brinna upp?

Digital lagring av musik innebär skulle jag vilja påstå större säkerhet än fysiska skivor, iallafall om det sköts på rätt sätt.

Som många andra redan påpekat, ska man endast ha NAS:en till musik så är det enklast att kanske bara ha en hårdisk, och att göra backup på den regelbundet och lagra på annan plats.

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En backup av musik kan bestå av en kartong CD´s i förrådet istället för en till hårddisk/NAS.

Nackdelen med det är att det blir en hel del rippningsarbete igen när olyckan är framme, dock
så är det ändå en backup-lösning.

/M

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stoppa in en stor hårddisk i din rippdator eller koppla in en stor USB-hårddisk. Rippa allt till den interna hårddisken eller USB-disken först. Kopiera sen över det du rippat till NASen. Med det arbetssättet får du automatiskt backup på allt du rippar. Billigt och smidigt.

Jag har en QNap 109 utan RAID och använder denna metod för att ha musiken på två ställen.

/ Jacob

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00