selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 20:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 01, 2009 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns förövrigt även manualer för hur man uppgraderar DS manuellt, är det många som inte har fått dessa?

enda manualen som saknas är Kinsky desktop då den ännu är på betastadiet.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

OBS att jag tycker att Linn kunde gjort ett bättre jobb med manualer som tidigare sagt men tycker dabatten blivit snedvriden.

Nu finns ju Kinsky som är riktigt bra!

snabb kommentar till Christian.
Du har koll på hur man driver företag ser jag :!:
Har varit med och drivit upp några företag i mjukvarubranchen globalt och det som visade sig mest effektivt är exakt linns approach.
Skillnaderna i åsikt kanske beror på från vems perspektiv man ser det? Jan och Christian, som verkar jobba på datorfirmor kan säkert se det hela från Linns perspektiv och kan säkert se problemen etc som Linn har. Men det gör ju tyvärr inte mig som potentiell kund lyckligare. Jag använder dator på jobbet men tycker i övrigt att det är direkt tråkigt med datorer och skulle aldrig i livet köpa Computer Sweden.

Visst, man kan tycka att jag som kund har fel eller har orimliga krav, för att jag inte vill köpa deras nuvarande lösning, men problemet som uppstår för både mig och Linn är ju eftersom jag bara är "normalkunnig" när det gäller datorer, så köper jag (eller alla andra i min situation) inte deras produkt vilket ju är en förlust för oss båda. Och situationen som uppstår, för att vi ska kunna mötas, är ju antingen att Linn gör mer användarvänliga produkter, eller att man bara riktar in sig mot en målgrupp som är väldigt kunniga på datorer.

Visst, en bra ÅF kan ju lösa det, men hur går det med andrahandspriset? Hur gör man när man flyttar? Och hur funkar det om man skulle råka bo i en stad där det inte finns någon Linnhandlare? Och hur gör man om man vill byta ut(uppgradera ngn enhet på den där köpelistan?

Allt detta borde kunna lösas om Linn har klart definierade produkter man rekomenderar kombinerat med en väldigt väldigt bra manual för hur man går tillväga med just de komponenter man rekomenderar.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Naim är absolut före Linn vad det gäller handhavande.

Synd bara att deras HDX inte låter bättre än den gör... :(

/ Jacob
Har du hört den Jacob? Själv är det den bästa källa jag hört från Naim inkluderat trippel5.

/Erik

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kollar man på Naimforumet så finns det de som jämfört DS och HDX, gissa vad dom tyckte... :roll:

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Eller som Linn säger: (tänker på det understrukna)

Noise sources
In a CD player there are inevitably moving parts. Even the highest quality CD mechanism produces noise, not just acoustic noise but electrical and magnetic noise.
In the listening room the acoustic noise is apparent to the user; however it is the electrical and magnetic noise that can be having a detrimental effect on the DAC circuit which may be the more significant element.
It is worth noting that this problem also exists for similar products with integral hard disk drives.
In the DS products this noise source is absent.

För mig var installationen av Sneaky DS busenkel när jag hade den på hemlån en helg.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
jajo wrote:

/ Jacob
Har du hört den Jacob? Själv är det den bästa källa jag hört från Naim inkluderat trippel5.

/Erik
Jag har hört den i olika anläggningar, med/utan lös nätdel. Väldigt bra och klart bättre redan utan nätdel än Naims näst bästa CDspelare. Med nätel tyckte jag lyftet var större än CD --> HDX.
Har försökt få till en demo hemma mot min KDS men ännu inte lyckats...
Har du jämfört med KDS?

Du som har Naimkoll, släpper Naim någon referenceHDX?

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naim har demat några prylar på en mässa nyligen, och det har dragit igång rätt mycket diskussioner och spekulationer rörande främst DAC:ar. Det verkar dock som om det främst rör en eller ev flera olika DAC:ar som kan kopplas till HDX och som sedan kan kopplas till olika PS ända upp till 555:ans. Dock har inget antytts om att HDX:en ska komma i ngn annan variant, utan då verkar tanken vara just att man uppgraderar med extern DAC. De som hört hävdar att det är ett rätt rejält steg uppåt.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp, jag har hört HDX :) Senaste versionen.

Det är några veckor sedan och en Majik DS var bättre. Kanske var inte HDXen rätt justerad.

/ Jacob

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 07:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur bra är songbook och Kinski?

Hur många album/artister ser man vid scrollning, får man bra överblick?
Finns det effektiva sökfunktioner?
Kan man sätta in låtar i spellistor eller favoriter?
Är det korta svarstider?
Vilka mer funktioner finns som är bra?

Vad funkar sämst, förbättringspotential?

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 08:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Japp, jag har hört HDX :) Senaste versionen.

Det är några veckor sedan och en Majik DS var bättre. Kanske var inte HDXen rätt justerad.

/ Jacob
Naim är väl ett av de märken som ligger närmast Linn och det som i alla fall jag sneglar en del på. Berätta gärna lite mer, vilken kringutrustning, vilken butik etc.

När det blir dags för uppgradering så kommer jag definitivt att provlyssna ordentligt på Naim. De verkar ha en del spännande på gång när det gäller källor och deras Nait XS verkar ju också vara en höjdare.

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Visst, man kan tycka att jag som kund har fel eller har orimliga krav, för att jag inte vill köpa deras nuvarande lösning, men problemet som uppstår för både mig och Linn är ju eftersom jag bara är "normalkunnig" när det gäller datorer, så köper jag (eller alla andra i min situation) inte deras produkt vilket ju är en förlust för oss båda.
Ulf, notera att bara för att jag tycker debatten blivit snedvriden...att det per automatik INTE innebär att jag tycker att kunderna har fel/har orimliga krav.
Och bara för att jag kan se från företagets perspektiv, INTE innebär att jag tappat kundens perspektiv. :wink:
Linn har ju på inget sätt lanserat DS klockrent, men jag har inte haft samma kaosartade upplevelse av DSköpet som vissa.

De saker du tar upp (tredjeförsäljning mm) är synnerligen relevanta.

Men nu är det tredje gången jag får läsa detta i denna tråd. (av andra utöver dig alltså)
Quote:
Allt detta borde kunna lösas om Linn har klart definierade produkter man rekomenderar kombinerat med en väldigt väldigt bra manual för hur man går tillväga med just de komponenter man rekomenderar.
Istället för svepade formuleringar, har ni som kritiserar Linn läst/installerat ReadyNAS/EAC etc och vilka problem har iså fall manualerna?
I min KDS manual står det hur man ska koppla ihop nätverket (bilder), hur man konfar ReadyNAS, hur man tankar ned/installerar/konfar Twonky plus samma sak med EAC.
Därefter står det hur man ska göra med "wireless control point" att .NET 2.0 behövs på PC'n som ska ha LinnGUI/Linnconfig
En specific punkt i anvisningarna börjar så här "The Linn GUI and Linn Config must be given firewall permissions to allow them to operate."

Manualen fortsätter med att steg för steg visa hur Linnconfig konfas.

det finns även en pdf "Requirements and specifications for a Klimax DS system
This document provides details on the non-Linn components and software
that are required for a Klimax DS system"
Där funktionen av de ingående delarna (NAS etc) förklaras överskådligt.
Samt en lista på NAS, switch, version av Twonky/rippningpgm som Linn har validerat funka med DS.
Dokumentet avslutas med en detalerad lista krav på komponenter oma man INTE väljer de rekomenderade NAS, switch PDA etc...
Finns även dok på exakt hur media data (taggar) ska vara för att DS ska funka optimalt så man kan använda valfri rippning/mediaserver...
Finns även länk till UPnP dokument där man kan läsa på om det om så önskas.
Separata dokument finns hur man installerar i tex Nokia PDA för styrning av DS

Då frågar jag - VAD är det som är kass med dokumenteringen?

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
det finns även en pdf "Requirements and specifications for a Klimax DS system
This document provides details on the non-Linn components and software
that are required for a Klimax DS system"
Den här har jag aldrig sett - kan du länka eller ladda upp här? Vill läsa.

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mit intryck är (då jag verkar ha en HELT annan bild av dokumenteringen) att många inte VET vad som finns...
Återigen ÅF ansvar.

Med min KDS fanns pappersmanual plus CDskiva med dok.
Fick därutöver de senaste uppdaterade dokumenten av Anders i mail...
Hur svårt ska det vara för ÅF att göra ett bra jobb?

Last edited by sportbilsentusiasten on Tue Jun 02, 2009 10:24, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej det stämmer att jag inte kände till den, men du får gärna länka ändå

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

skicka PM så kommer detr via mail.

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next

All times are UTC+02:00