selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 26, 2025 01:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 811 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 01, 2009 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker också att kritiken mot Linns DS koncept är något orättvis. Problematiken grundar sig, som jag ser det, mycket i att Linn har valt att använda öppna standards och genom att inte erbjuda ett komplett system. Med detta finns naturligtvis för och nackdelar men jag tycker att fördelarna överväger. Genom att erbjuda ett öppet system så blir valet fritt för användaren att välja:

1. Typ av lagring (NAS, PC, SERVER, USB disk etc.)
2. Mediaserver (Twonky, etc)
3. Styrning (Linngui, Kinsky, Leia etc.)
4. Rippprogram
5. etc

Om systemet hade varit komplett från början så hade man sannolikt fått begränsa sig till de val som Linn hade gjort, men också sannolikt fått en enklare installation. Tänk också på att Linn är en hifitillverkare och inte en tillverkare av datorkomponenter. Det finns andra som gör det både bättre och billigare än Linn.

Tonläget har ett bra koncept där man erbjuder kunden en paketlösning med NAS, Switch etc. samt också rippar några CD på prov.

Några råd från mig, som hoppade på DS tåget denna vår, är att ta det lugnt och att förbereda DS installationen så gott det går, annars är det nog risk att det blir lite kaotiskt, som för trådskaparen.

Jag började i början av året att rippa. Jag använder DBPoweramp. Jag gjorde några testrippar och tog med till Tonläget och jämförde med de rippar av samma skiva som Anders gjorde. När min lät ungefär som hans så nöjde jag mig med detta och har sedan inte lagt mera tid på att fintrimma rippningen.

Jag köpte sedan en NAS och installerade Twonky Media Server.

Sedan funderade jag på olika styrningsalternativ och införskaffade utrustning för detta.

DÄREFTER köpte jag en DS och jag vill understryka att jag hade inga som helst problem med installationen. Allt funkade klockrent direkt och har fortsatt att funka mycket bra.

Mina erfarenheter beror naturligtvis också på att jag dels har läst data i 4 år på högskola och dels jobbat som IT-Tekniker och genom detta har bra koll på det IT-mässiga i installationen.

Jag har stor förståelse för att DS installationen kan te sig komplex, men rådet är som sagt var att antingen ta hjälp av en handlare som kan leverera och installera en paketlösning, och/eller att ta god tid på sig och förbereda installationen väl.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns inget som hindrar att Linn har ett öppet system OCH kan leverera helheten om så önskas. Att Linn inte är en datortillverkare är inget argument. Dom har säkert mekat i sin utvecklingsavdelning och vet vad som fungerar och inte. Och framför allt, hur man får sin DS att fungera på ett bra sätt. Varför ska kunderna behöva göra om det jobbet?

/ B

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Det finns inget som hindrar att Linn har ett öppet system OCH kan leverera helheten om så önskas. Att Linn inte är en datortillverkare är inget argument. Dom har säkert mekat i sin utvecklingsavdelning och vet vad som fungerar och inte. Och framför allt, hur man får sin DS att fungera på ett bra sätt. Varför ska kunderna behöva göra om det jobbet?

/ B
Det finns ekonomiska och praktiska skäl från Linns sida. Antingen hade man varit tvungen att starta en egen tillverkning av datorkomponenter (vilket i mitt prespektiv hade varit helt vansinnigt, inte ens IBM har lägre tillverkning av exempelvis disk "in house") eller så ska man knyta alianser med några olika tillverkare vilket ofta brukar vara dyrt och juridiskt komplext. Istället har man valt att rekommendera ett antal komponenter som man har testat och som man vet funkar bra med DS. Man kan också ladda ner en konfiggfil för EAC för rippningen. Sedan tillkommer att alla DS produkter utom Sneaky har heminstallation i priset samt att vissa återförsäljare som Tonläget dessutom säljer hela paket. Ganska bra tycker jag!
Man måste dra gränsen någonstans och jag tycker Linns gränsdragning är sund. Alternativet är t.ex. "Lyssningsstolen Linn Klimax AS - Stolen med extra bra tune" :D

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller inte med dig Christian.

Fakta: a) En stol krävs inte för att spela musik. b) En Klimax DS och en bunt CD-skivor kommer inte spela musik.

Jag tycker att Linn skulle kunna tillhandahålla ett färdigt paket med produkter från andra tillverkare som fungerar optimalt ihop med en DS. Jag snackar inte om rekommendationer på nån developer-wiki här utan ett förkonfigurerat paket som bara är att koppla in och börja rippa.

Linns uppdrag är att se till att det kommer musik ur högtalarna. Det tycker jag är en rimlig gränsdragning för vilka prylar de bör tillhandahålla tillsammans med en DS.

/ Jacob

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har väl gjort det förut 280/spark. Nu kan dom väl göra DS/nas :D

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Frågan egentligen kanske inte gäller om kritiken är rättvis eller inte, utan snarare hur kunderna (som avgör vad som är rätt ellerl inte med med plånboken) tar emot Linns upplägg. Det som gör att jag drar fötterna efter mig är främst just sådana där historier som Henrikh berättar (hoppas det löser sig Henrik). Hur svårt man upplever det är säkert upp till var och en, men problemet för Linn är ju ändå att de säkert går miste om ett (stort?) antal kunder.

Det bästa hade kanske varit om man hade haft en begränsad lista med produkter man föreslår och sedan haft väldigt väldigt detaljerade och tydliga instruktioner för hur man ska göra så att alla, oavsett förkunskaper, hade kunnat få igång systemet.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag ser det har DS-tekniken tre stora svagheter:

a) Svårighet att installera systemet och få ljud i högtalarna
b) Behov av "runtomkring"-prylar som inte kommer från samma leverantör som DS'en t.ex. PDA, NAS osv - försvårar felsökning mm.
c) Att prestandan påverkas så tydligt av installation/kringutrustning (t.ex. kablar, NAS, switch, hur allt är ihopkopplat).

Allt detta skulle kunna lösas/reduceras med ett "DS-komponentkitt" från Linn med bra prylar, förkonfiguration och enkel ihopkoppling.

/ Jacob

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Det finns ekonomiska och praktiska skäl från Linns sida. Antingen hade man varit tvungen att starta en egen tillverkning av datorkomponenter (vilket i mitt prespektiv hade varit helt vansinnigt, inte ens IBM har lägre tillverkning av exempelvis disk "in house") eller så ska man knyta alianser med några olika tillverkare vilket ofta brukar vara dyrt och juridiskt komplext.
Om LaCie kan leverera extern hårddisk innehållande en Western Digital-disk så kan väl Linn göra motsvarande? Har mycket svårt att se att en datorleverantör skulle spjärna emot om en prestigetillverkare som Linn vill använda sig av deras produkter.

Och Linn har ju inte precis svårt för att vare sig ta betalt eller få betalt så jag ser inga ekonomiska hinder heller.

Fortfarande; Linn har testat massor med grejor i sitt lab, annars skulle dom inte fått sina DS-burkar att fungera. Att förmedla kunskapen vidare till kunderna, antingen i direkta köpråd eller som fungerande produkter borde inte vara något som helst problem.

Vad jag inte förstår är att Linn, som annars är ganska kompromisslösa, helt plötsligt lägger sitt välljud i andras händer. Det finns ju tom flera på detta forum som luftat sin besvikelse över att deras DS-inköp inte ens låtit lika bra som existerande CD-spelare. Och först efter mekande med inställningar, byte av kablar, rippat om osv så har det börjat låta anständigt. Om Linn värnade om sina kunder skulle dom leverera något redan från början som åtminstone lever upp till säljsnacket.

/ B

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden...

men jag har fått känslan av att Naim ligger före LINN i funktionalitet på sina nya streamers.

Testade en kompis SONOS:s i helgen och den var grymt skön i handhavandet med SONOS:s handkontroll, vi satt i "spisade plattor" i timmar. :) Om jag fattade min kompis rätt så hade han inte någon programvara igång på NAS:en typ Twonky/Squeezecenter, verkar bara pekat ut var biblioteket ligger :shock:

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naim är absolut före Linn vad det gäller handhavande.

Synd bara att deras HDX inte låter bättre än den gör... :(

/ Jacob

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Naim är absolut före Linn vad det gäller handhavande.

Synd bara att deras HDX inte låter bättre än den gör... :(

/ Jacob
Jag har fått intrycket att de som lyssnat på HDX:en mer nyligen verkar vara betydligt mer imponerade än de som lyssnade på tidigare varianter. Var det länge sedan du lyssnade på HDX coh vilka produkter jämförde du med när du lyssnade?

Just nu verkar det väldigt oklart vad Naim har i rockärmen (långa diskussioner på naims forum just nu) men det troligaste verkar vara att man har tänkt sig någon form av modullösning med HDX som bas. Om man sedan vill uppgradera så kan man köpa en extern DAC och sedan efter det så uppgraderar man genom att köpa bättre och bättre powersupplies till DAC:en, men själva grunden är alltså ändå HDX.

Men som sagt, just nu spekuleras det friskt på naims forum.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja, jag förstår synpunkten att det, i många fall, hade varit lättare om Linn tillhandahöll en komplett lösning. Jag tror dock att med den typ av DS apparat som Linn säljer idag så hade det medfört ganska stora praktiska problem. Om man hade ambitionen att leverera en komplett lösning så hade det varit bättre om man satsat på en apparat av den typen som Naim eller Meridian har idag. Jag testade Meridians lösning förra veckan och den var i alla fall trevlig att hantera med en stor pekskärm som styrning, integrerad lagring och ripstation. Det där är ju en avvägning som tillverkaren gör. Risken med en komplett lösning ”i en box” är att den på några år blir ifrånsprungen av andra lösningar eftersom den är mera begränsad. Med Linns lösning så kan man ju tänka sig en annan typ av styrning t.ex. när det kommer nya handhållna enheter från exempelvis Apple och Nokia med nytt häftigt gränssnitt.

Med nuvarande DS teknologi så skulle Linn behöva leverera:

Enhet för rippning
Switch
Lagringsenhet
Mediaserver
Styrningsenhet med programvara
Erfoderliga kablar

Risken med detta är att man snart är som ett mindre Dustin (Någon vill ha Windows, någon Mac, någon silverfärgad 17” pekskärm, någon en iPhone, etc. etc.) Vad som ytterligare komplicerar situationen är att mjukvaror och hårdvaror hela tiden uppdateras och kommer i nya utföranden, som då ska kompabilitetstestas. Jag vill inte överdriva men ett sådant här pussel blir helt enkelt snart ganska stort. Supporten sen: vem ska ha support på allt detta som Linn levererat. Från Linnsupporten: ”Min DS har slutat att fungera sedan min grabb installerade ett nytt spel på Ripdatorn”

Nej, med det DS koncept som Linn har idag så tror jag inte att det finns något praktiskt alternativ, till de lösningar vi ser idag; där Linn berättar vilken typ av enheter som krävs och där enskilda Linn återförsäljare kan välja att paketera lösningar.

Däremot så köper jag idén med en komplett, mera begränsad, enhet från Linn motsvarande de som andra tillverkare har som ett komplement till de befintliga DS spelarna.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Fortfarande; Linn har testat massor med grejor i sitt lab, annars skulle dom inte fått sina DS-burkar att fungera. Att förmedla kunskapen vidare till kunderna, antingen i direkta köpråd eller som fungerande produkter borde inte vara något som helst problem.
Suck...
Bill, som jag skrivit flertalet gånger, de GÖR ju det! Är ju inte bara jag som kommit fram till att ReadyNAS och Netgears switchar är de bästa...som av en outgrundlig anledning är de som rekommenderas av Linn på deras web. 8)
Samma gäller EAC. Dunkar man in Linns konfigfil kan man börja fixa klart anständiga rippar ljudmässigt.

Jacob, de säljer även NASar med musik förinstallerat. Om man nu vill komma igång snabbt. :wink:
Bill50x wrote:
Vad jag inte förstår är att Linn, som annars är ganska kompromisslösa, helt plötsligt lägger sitt välljud i andras händer. Det finns ju tom flera på detta forum som luftat sin besvikelse över att deras DS-inköp inte ens låtit lika bra som existerande CD-spelare. Och först efter mekande med inställningar, byte av kablar, rippat om osv så har det börjat låta anständigt. Om Linn värnade om sina kunder skulle dom leverera något redan från början som åtminstone lever upp till säljsnacket.

/ B
Tror inte jag läst om någon som använd de av Linn rekommenderade grejjerna som haft dessa problem ELLER haft en säljare som installerat systemet, konstigt :roll:
Är det någon som monterar ihop sin 12a själv utan KOLL/erfarenhet?
Tycker denna DS debatt är märklig. Ingen tycks reagera på att 12or behöver experter för att prestera.

Christian är ett BRA exempel på en förutseende kund. TROTS egen kompetens förbereder han sig innan leverans.
Jag dunkade in Linnconfig/LinnGUI/EAC på min laptop och testade om min PC kunde styra&spela hos Anders i butiken.
Tog någon minut innan jag hade kontakt med Anders WLAN och sedan = ok funkar
Min NAS förinstallerades hemma, jämför med Anders NAS i butiken = ok
Min DS testades i butiken innan jag tog hem den (nätverkkabel i baksidan, spela) = ok funkar

Kopplade in allt hemma, funkade närapå direkt.
Hade med mig Anders låneNAS hem - utifall...

Förberedelse spar tid!

Eller så köper man Anders DS-paket!
Eller så väntar man på att Anders kommer hem och installerar. (vilket jag givetvis inte ville, man vill ju komma igån på stubben)

OBS att jag tycker att Linn kunde gjort ett bättre jobb med manualer som tidigare sagt men tycker dabatten blivit snedvriden.
Personligen är jag glad att linn (de är rätt få på R/D) satsade mest tid på kvaliteten än försakade den för att fixa till universums bästa dok/user interface.
Ni hade de lite otur (kan man skriva så när han som utvecklade GUI omkom? :oops: )

Nu finns ju Kinsky som är riktigt bra!

MEN. Linn ska ha rättmätig kritik för att INTE styrt upp handlarna bättre :!: de skulle fått utbildning i LAN, brandväggar etc etc PLUS krävt att handlare kvalificerade sig att sälja DS med att erbjuda (som Anders) kringutrustningspaket, dok på egen hemsida samt installationshjälp. Nu slarvas det otroligt tydligen!

Dessutom då Sneaky säljs utan support är givetvis kraven MYCKET högre på dok där.

snabb kommentar till Christian.
Du har koll på hur man driver företag ser jag :!:
Har varit med och drivit upp några företag i mjukvarubranchen globalt och det som visade sig mest effektivt är exakt linns approach. (förutom att linn missat att hålla järnkoll på ÅF med utbildning/certifiering/bra ÅFdok&back support samt TUFFA krav för att få sälja)

Att ha en lysande kompetent ÅF är kritiskt.
Låt mig avsluta med att fråga varför så många köper prylar från en ÅF som inte ger 100% stöd? :?

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att själva konceptet är helt gjutet; det skulle bara bli dyrare och tjafsigare om Linn sålde NAS:ar också, nu kan man själv bestämma vilken typ av nätverk/hur stora/många hårddiskar och så vidare man vill ha.

Däremot är manualerna som kommer med under all kritik. Helt under all kritik. Mjukvaran kan jag inte uttala mig lika säkert om, jag har ju knappt börjat använda den, men hittills tycker jag att den är chockerande ful och verkar fungera riktigt dåligt - min Gui är buggig såtillvida att den hoppar ned in menyerna av sig själv - otroligt irriterande. Jag har också dropouts ungefär var tredje minut - ännu mer irriterande. Gränssnittet i Linn Config är också helt patetiskt dåligt. Allt är på -99 års nivå, inte 2009. Jag är ändå ganska van datoranvändare, min sambo till exempel hade aldrig kunnat få igång det här, det finns liksom inte en chans.

Det är faktiskt inget annat än pinsamt.

Och Jan - ska man behöva "förbereda sig" på att köpa en produkt som spelar skivor? Det är inte en djuphavsexpedition vi talar om?

Last edited by henriklh on Mon Jun 01, 2009 21:50, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Jun 01, 2009 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Henrik, som jag skrev...det är ÅF som ska ha kritik. att bara sticka en Sneaky i handen på dig och "ja vi ses" är ju den stora skandalen eller hur?
Det oavsett om linn har krav på installation/support eller ej!
Var finns yrkesstoltheten?

Har inte läst dok som följde med Sneaky,men dels det som jag fick av Anders och som även följde med KDS var riktigt "steg för steg med screenshots". Inte klockrent men heller inte katastrof.
Har du lust att skicka Sneaky dokfilerna till mig?
Får intrycket att du inte har någon manual för Linnconfig/LinnGUI - följde de inte med Sneaky?

Varför kör du inte med Kinsky utan härdar fram med linnGUI?

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 811 Next

All times are UTC+02:00