selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 23:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 711 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 29, 2009 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack alla för ert genuina stöd i denna svåra stund!

Nu har jag köpt en billig router så att jag kan koppla ihop datorn med DS utan att dra ur internet-routern och fltta den till vardagsrummet. För att surfa måste jag dra ut sladden dock, den bryter av någon anledning den trådlösa uppkopplingen...

Jag har inte XP på burken utan Vista, för att hindra brandväggen från att jävlas har jag stägt av brandväggen helt. Hjälper det?

Jag se Sneakyn i Linn Conifig nu, men om jag öppnar Linn Gui så kan jag inte göra ett skvatt. Det finns inte en enda meny som går att klicka på. Jag har fortfarande inte fattat hur man kopplar ihop det med resten av systemet uppenbarligen?

Jag har också laddat ned den version av Twonky som visas i Linns manual, så nu har jag iaf kunnat följa den, men Twonky verkar inte göra något? Om jag "öppnar" det så startas bara ett fönster i firefox med inställningar. Är det itne en mediaspelare också? Det verkade ju den version jag laddade ned förs vara? Eller finns det två "Twonky" som gör helt olika saker?

Jag har inte rippat några skivor ännu, men det ligger några mp3or i datorn och skvalpar som jag borde kunne testa med?

Ännu en gång - tack!

PostPosted: Fri May 29, 2009 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

har du konfat Twonky enl Linn's dokumentering?
Är allt du gör i Twonky, behöver inte grejja i det pgm för att spela musik.

linnGUI är lite lurigt att komma underfund med,, men det finns ett fält uppe till vänster (klicka)där du hittar din NAS, samt ett fält uppe till höger där du hittar din DS.

För att hitta alla låtar, klicka på NAS och klicka dig ned i trädmenyn.
(återigen, hade handlaren visat dig hade du greppat det på 30s)

PostPosted: Sat May 30, 2009 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
har du konfat Twonky enl Linn's dokumentering?
Är allt du gör i Twonky, behöver inte grejja i det pgm för att spela musik.
Jepp, det har jag gjort.
linnGUI är lite lurigt att komma underfund med,, men det finns ett fält uppe till vänster (klicka)där du hittar din NAS, samt ett fält uppe till höger där du hittar din DS.
I min Linn Gui finns det inte ett skvatt. Det gå inte att klicka någonstans :cry:

Jag ska ringa min kompis IT-konsulten och tvinga honom att komma och hjälpa mig.

PostPosted: Sat May 30, 2009 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att Sportis går lite för fort fram för en icke tekniker...

Först måste du klicka till höger, på "Source N/A - Room N/A" så att du ser ett " Room" i fältet till vänster. När du sen klickar på det syns en källa till höger. När du klickar på källan ska det dyka upp play/pause/stop/skip knappar nere till höger. Om det inte gör det beror det på din brandvägg. Efter att ha klickat på källan till höger ska din NAS dyka upp under "Library" till vänster. Genom att dubbelklicka på den så kommer du in i Twonkyns navigationsträd och kan välja musik. Svårare än så är det inte! :)

Kom ihåg att om du inte ser knapparna nere till höger för play/stop etc. efter att du kommer åt spelaren så beror det på windows brandvägg. Lycka till och glöm inte att här finns supporten!

PostPosted: Sat May 30, 2009 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det låter!!!! :D :D :D

Jag kopplade in min vanliga router och följde dina instruktioner Linnofil! Med den billiga jag köpte fanns det helt enkelt inget att klicka på...

Nu återstår bara att se hur mycket bättre än mp3 det blir med flack, den sörjan som kommer ur högtalarna nu imponerar inte det minsta. :|

Tack alla!

PostPosted: Sat May 30, 2009 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu kan jag lyssna på musik och surfa samtidigt, med den lilla lilla nackdelen att ljudet går ner ungefär var 30:e sekund! Jag vet itne om det beror på att den långa nätverkskabel jag kopplade in är lite glapp eller om det bara är så det är att ha DS :evil:

Särskilt bra låter det inte heller. Jag har fulrippat ett par skivor i laptopen till flac med det där programmet som Linn rekommenderar, och det är ganska skönt när man stänger av faktiskt. Lite som köksfläkten...

Linn Gui förresten, det är verkligen inte bra på något sätt.

PostPosted: Sat May 30, 2009 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Henrik!

Det låter som att din installation behöver en översyn. Har du ingen Linn-handlare som kan hjälpa dig att installera allt så att det blir optimalt?

En Sneaky DS ska absolut låta bra, annars är det något fel.

Försök göra inkopplingen så enkel som möjligt och skaffa en NAS så snart som möjligt. En Qnap 109 kan jag verkligen rekommendera. Den är nästan lika bra som en ReadyNAS från Netgear men helt tyst! Kör inga jättelånga sladdar eller trasiga sladdar - det kan både låta sämre och rentav avbryta strömmen mellan NAS/dator och DS.

/ Jacob

PostPosted: Sat May 30, 2009 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Henrik!

Det låter som att din installation behöver en översyn. Har du ingen Linn-handlare som kan hjälpa dig att installera allt så att det blir optimalt?

En Sneaky DS ska absolut låta bra, annars är det något fel.

Försök göra inkopplingen så enkel som möjligt och skaffa en NAS så snart som möjligt. En Qnap 109 kan jag verkligen rekommendera. Den är nästan lika bra som en ReadyNAS från Netgear men helt tyst! Kör inga jättelånga sladdar eller trasiga sladdar - det kan både låta sämre och rentav avbryta strömmen mellan NAS/dator och DS.
Jag har ju bara kört igång med laptopen som tillfällig test-lösning. Nu kör jag med både långa och trasiga sladdar, och dessutom så upptäckte jag att den skivan jag tyckte lät illa av en "nice-price - best of" som nog antagligen var hyfsat risig redan i sig, andra skivor har låtit klart bättre, men inte så bra som jag hoppats faktiskt. Det blir nog en readyNAS om ett par veckor eller så, då ska jag se till att köpa rätt kablar, rätt hårddisk, rätt CD-läsare och rätt suddgummi att ställa den på när jag rippar med rätt inställningar :D

PostPosted: Sun May 31, 2009 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det där blir nog jättebra Henrik.

Skaffa en NAS och framförallt, skaffa bra skivor. Sen tar det ett tag att vänja sig vid soundet om man är van en LP12a, men musikaliteten bör vara hög annars är något fel.

/ Jacob

PostPosted: Sun May 31, 2009 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis Henrik till att ha fått igång grejerna. Helt klart en bedrift som jag kan se det. Var själv på demo på HF i fredags och jämförde ADS-MDS-min nuvarande Ikemi och det är klart att det låter bra och att jag är kraftigt sugen på att skaffa några av grejerna. Däremot blir man ju mörkrädd vad gäller implementeringen när man hör storys som din samt kollar på http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/DS_Network_Setup och http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/N ... Components... Jag är visserligen inte systemvetare men har ändå jobbat med IT-relaterade arbetsuppgifter rätt många år och t ex projektlett systemimplementerings-, systemupphandlingsprojekt samt är mycket van pc-användare vad gäller vanliga kontorsapplikationer etc. När man börjar fundera på faktorer som diskuteras som fasta kontra dynamiska IP-adresser, att Twonky 4.4 men inte 5 rekommenderas (se linndocs), dedikerade switchar, kabelddragning i lägenheten och alla rekommendationer om vilka apparater som bör/inte bör användas så är det ändå inte utan att man uppskattar enkelheten i CD-hanteringen... Köper jag en MDS/ADS så blir för min del installation på plats i bostaden ett absolut baskrav. Känns som det blir alldeles för trassligt annars. (Ursäkta om lite OT.)

PostPosted: Sun May 31, 2009 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sen bör man väl inte glömma inkörningsperioden heller.
Spelaren låter bättre efter en tids användning, när den är inkörd.

Så håll ut :)

Kul läsning! Jag är själv otroligt sugen på DS.

PostPosted: Sun May 31, 2009 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tycker kritiken mot DS installationen är lite orättvis..
Köper man de produkter som linn rekommenderar finns ju steg-för-steg manualer.
Och till EAC har ju linn en konfigfil som ställer in allt för att passa DS.

Däremot skulle det finnas en "DS for dummies" där linn gick igenom nätverk, rippning, brandväggar mm som kan stöka till det, OM man ej har koll på det då vissa manualer förutsätter viss kunskap.

LinnGUI är ingen höjdare, inte intuitivt - men Kinsky desktop Cara är ju det!

PostPosted: Sun May 31, 2009 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn borde göra en NAS med inbyggd wireless för styrning och rip-station, en fjärrkontroll/pda för styrning. Sen egna optimala nätverkskablar med tydlig märkning så att vem som helst kan koppla ihop det.

Då kan DS bli en "komplett" produkt som inte kräver att man har dator eller datorkompetens för att använda den.

Tillsvidare finns det nog en hel del användare därute som kommer köpa en Akurate CD bara för användarvänligheten. Tråkigt men sant.

/ Jacob

PostPosted: Sun May 31, 2009 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tycker kritiken mot DS installationen är lite orättvis..
Köper man de produkter som linn rekommenderar finns ju steg-för-steg manualer.
Och till EAC har ju linn en konfigfil som ställer in allt för att passa DS.

Däremot skulle det finnas en "DS for dummies" där linn gick igenom nätverk, rippning, brandväggar mm som kan stöka till det, OM man ej har koll på det då vissa manualer förutsätter viss kunskap.
Håller i viss mån med dig. Men. Vid varje teknikskifte finns det alltid människor som inte vill, har lust eller kan följa med. Vill man ha dessa människor som kunder ska man göra det så lätt som möjligt. Egentligen gäller det alla andra människor också.

Jag minns för länge sedan när jag fick ett nytt modem (för internetuppkoppling) från en ISP. Med modemet följde en instruktion om hur jag skulle konfigurera modemet för att det skulle fungera. Detta var en instruktion som gällde oavsett vilken dator eller (Windows) operativsystem du använde. Med detta paket följde det även med en installationsdiskett som du först skulle installera och därefter skulle du göra alla ändringar som stod i manualen. Min fråga då (typ 1996 eller så) var, varför var inte dessa ändringar gjorda redan på installationsdisketten?

Likadant känner jag det idag när man köper en dyr produkt som ska spela upp ens musik - och man ska vara näst intill dataadministratör för att få det att fungera! Att behöva läsa 50 sidor manualer och ha långtgående datakunskaper för att överhuvud få igång en apparat är bara såååå dåligt.

Köper jag en DS (från Linn eller någon annan) så ska det räcka med att det finns en källa som har mina filer samt en nätverksanslutning (tråd eller trådlöst) så ska det fungera automatiskt. Möjligen med någon fråga om jag accepterar anslutningen.

/ B

PostPosted: Sun May 31, 2009 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja på något sätt blir mycket i samhället enklare men samtidigt blir lika mycket mer komplicerat.

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 711 Next

All times are UTC+02:00