selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9
Author Message
PostPosted: Wed May 27, 2009 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Man kan inte jämföra musikalisk skicklighet med teknisk återgivning. En duktig musiker är detta oavsett om man lyssnar på ett optimalt uppbyggt system eller en köksradio.
Har du inte noterat att artistens artisterigrad framgår i olika hög grad beroende på kvaliteten på hifianläggningen? Det är väl rimligt att anta att liknande förhållanden råder i inspelningsledet även om duktiga inspelningstekniker och producenter många gånger till viss del kan parera för utrustningens brister.

Jag ser det som självklart och i stort sett den enda rimliga anledningen till att samla på sig dyrare hifi-prylar. Om det bara vore för att det lät lite finare eller fräckare skulle jag inte bry mig speciellt. (Vidare diskussioner på temat bör nog föras i annan tråd.)
Nä, faktiskt inte. Nästan alltid inte. Bra musik är alltid bra musik, oavsett på vad man lyssnar. Men det finns givetvis undantag. Komplicerad musik låter bara kaotisk i sämre återgivare (men det innebär inte "icke-Linn"), likaså musik som bygger på frekvensmässiga extremer. Ett stycke som bygger på en 16 Hz-ton i en kyrka låter inte speciellt kul om anläggningen inte klarar så låga toner (vilket dom allra flesta inte klarar).

Men, och nu motsäger jag mig själv lite grann, det finns skäligen enkla anläggningar som ändå återger pulsen, nerven i bra musik. Sådant som inte kommer fram i en super-duper-anläggning som är felkonstruerad. Jag har lyssnat på åtskilliga anläggningar i miljonklassen som jag bara gäspat åt. Helt oengagerande och tröttsamt.

Men jag vill ändå hävda, bra framförd musik hörs så även i dåliga anläggningar.

/ B
Vad säger man?

Det är uppenbart att inte alla hör samma saker när dom lyssnar på musik, men det du skriver är häpnadsväckande. För mig är det ofattbart att man inte noterar att de flesta anläggningar inte tillnärmelsevis förmår återge ens de enklaste musikaliska sammanhang och även i stort sett filtrera bort alla former av artisteri. Att det ändå blir lite kvar är ju tur annars hade musiklyssning via hifi varit rätt meningslöst, men att tro att man kan bedöma en artist utifrån dess musik återgiven via en medioker anläggning är enligt min mening enfaldigt (även om det troligen inte heller är vad majoriteten av även de som arbetar inom musikindustrin tycker).

PostPosted: Thu May 28, 2009 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det är uppenbart att inte alla hör samma saker när dom lyssnar på musik, men det du skriver är häpnadsväckande. För mig är det ofattbart att man inte noterar att de flesta anläggningar inte tillnärmelsevis förmår återge ens de enklaste musikaliska sammanhang och även i stort sett filtrera bort alla former av artisteri. Att det ändå blir lite kvar är ju tur annars hade musiklyssning via hifi varit rätt meningslöst, men att tro att man kan bedöma en artist utifrån dess musik återgiven via en medioker anläggning är enligt min mening enfaldigt (även om det troligen inte heller är vad majoriteten av även de som arbetar inom musikindustrin tycker).
Klar överdrift skulle jag vilja påstå. Eller möjligen ett "prinsessan-på-ärtan"-attityd. Självklart låter det bättre ju bättre uppspelningsapparatur man har. Och speciellt komplex musik (Zappa typ) kan låta ganska intetsägande på "fel" anläggning. I jämförelse med en bra anläggning alltså. Den som inte hör Zappas storhet på en medioker anläggning måste vara döv. Eller enfaldig.

/ B

PostPosted: Thu May 28, 2009 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Bra musik är alltid bra musik, oavsett på vad man lyssnar.
...
Men jag vill ändå hävda, bra framförd musik hörs så även i dåliga anläggningar.
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
att tro att man kan bedöma en artist utifrån dess musik återgiven via en medioker anläggning är enligt min mening enfaldigt
...
Den som inte hör Zappas storhet på en medioker anläggning måste vara döv. Eller enfaldig.
Jag är nog döv, eller enfaldig. :?: Eftersom jag brukar höra vad folk säger måste slutsatsen bli att jag är enfaldig. ;) Jag kan inte fatta någonting av Zappa på ett dåligt system. Så jag håller nog med Hardcore i detta fall.

Alla vill vi väl tro att vi är bättre än vad vi faktiskt är. Jag försöker ibland övertyga mig själv om att jag alltid kan höra vad som är bra och inte. Men jag misslyckas faktiskt ständigt med det och nu har jag (nästan :lol: ) insett att jag inte kan det... Ibland hör jag något på bilstereon/TV'n/vänners (kassa) anläggningar och tror att jag kan säga om det är bra eller inte. Men väldigt ofta har jag fel! Så ofta att det endast är slumpen som gör att jag får rätt emellanåt. Jag tycker t.ex. att den här låten känns som att den svänger, att killen kan både sjunga och spela. Se: http://www.collegehumor.com/video:1799977 Men vad vet jag om det, egentligen? Kul är det förstås ändå... :D

Så ofta har jag köpt en CD som jag hört på radion och "trott på". Men det blir ju bara fel, alldeles för många gånger iaf. Det kanske inte gäller er andra, men jag och mina öron kan faktiskt inte fatta om något är bra eller inte förrän jag får höra det på en bra stereo. Innan kan jag bara tro och inbilla mig det. Oftast får jag erkänna att jag inte ens vet det till 100% då heller...

Vissa CD som jag har tyckt varit kass på Ikemi visar sig vara bra på A.DS, eller t.o.m. redan på Majik CD. I de fallen är ju inte Ikemin precis dålig! Ändå funkar det så, för mig iaf. Ibland var jag och en kompis helt oense om en platta var bra eller inte, han hade/har Uni 1.1 och jag hade Ikemi. Känslomässigt tyckte jag han var en total idiot som envist hävdade att kass musik var bra, men intellektuellt visste jag att han hade rätt. Plattan skulle förmodligen bli bra i ett senare skede. Nu med A.DS som källa visar det sig mycket riktigt att han hade rätt! :)

Jag har en vän som är musiker och han tycker sig t.ex. förstå att Steve Vai är en bra gitarrist genom att kolla på ett Youtube klipp. Men jag fattar ingenting av samma klipp. Det rent tekniska kan man förstås bedömma. Men det viktigaste, om det han plonkar på brädan faktiskt är musik eller inte, det kan jag inte avgöra. :( Faktum är att jag avundas människor som kan göra det. Det skulle vara underbart att förstå musik på ett kasst system eller på musikaliskt kassa inspelningar. En helt ny värld skulle uppenbara sig! :shock: Men jag har SÅ svårt att tro att det är sant. Jag tror att även de inbillar sig, precis som jag gör bland. Bara i större utsträckning, i brist på annat... Men varje dag önskar jag att jag har fel på den punkten och att jag kunde bli som dom, om det var sant...

PostPosted: Thu May 28, 2009 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det här med att man har olika behov av hur bra systemet måste vara för att förstå musiken har ju diskuterats förut. Själv hävdar jag att detta är helt individuellt. Ta t ex min bekant i Göteborgssymfonikerna med en helt kass urgammal CD-spelare hemma. Men hon har ju spelat alla dom här symfonierna i verkligheten och behöver alltså inget bättre för att förstå musiken. Sen har vi skivrecensenterna som vad jag förstår sitter med en Ipod eller dyl på redaktionen eller på spårvagnen till och från. Går man på vad som ni skriver här så skulle dom såga varenda skiva men det gör dom ju inte. Dom har ju inte alltid rätt men ganska ofta. Den stora gåtan här är varför vi måste uppgradera från en Ikemi för att fatta att en skiva är bra som dom bedömt i en Ipod.

PostPosted: Thu May 28, 2009 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
... Den stora gåtan här är varför vi måste uppgradera från en Ikemi för att fatta att en skiva är bra som dom bedömt i en Ipod.
Vanesak?

Precis när jag fått körkort så var jag tvungen att ha extremt rena rutor och backspeglar för att känna att jag hade koll på omgivningen. Det är trevligt att ha (rena rutor) även idag men jag känner mig trots allt ganska komfortabel bara jag ser någonting...

/ B

PostPosted: Thu May 28, 2009 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Det här med att man har olika behov av hur bra systemet måste vara för att förstå musiken har ju diskuterats förut. Själv hävdar jag att detta är helt individuellt. Ta t ex min bekant i Göteborgssymfonikerna med en helt kass urgammal CD-spelare hemma. Men hon har ju spelat alla dom här symfonierna i verkligheten och behöver alltså inget bättre för att förstå musiken. Sen har vi skivrecensenterna som vad jag förstår sitter med en Ipod eller dyl på redaktionen eller på spårvagnen till och från. Går man på vad som ni skriver här så skulle dom såga varenda skiva men det gör dom ju inte. Dom har ju inte alltid rätt men ganska ofta. Den stora gåtan här är varför vi måste uppgradera från en Ikemi för att fatta att en skiva är bra som dom bedömt i en Ipod.
Hänger givetvis som du säger ihop med tidigare erfarenhet.
Har man hört mycket klassisk musik live "vet" hjärnan hur det SKA låta och har då lättare att tolka dåligt återgiven musik. Även ny musik!
Inget nytt, tänk bara på hur det är att lära sig ett nytt språk. En himla massa ljud som sprutar ur de som pratar. Efterhand börjar man urskilja ord och man kan skönja en mening. Ju mer man kommer in i språket tycker man att det inte var så snabbt pratat som ibörjan...
Helt plötsligt kan man tom urskilja vad de säger i bullriga miljöer och på taskiga GSMtelefoner.
Dvs hjärnan känner igen ljuden!!!
Tom nya ord kan man urskilja och tolka.

Exakt så är det givetvis med musik med.

Att skivrecensenter inte sågar alla skivor beror troligen på lågt ställda referensramar plus att de känner igen (=tolkar) och (tror sig) lär sig musiken.
Ja menar jag har nu hört nya U2 på bilradion. jag vet hur Bono låter, hur de andra i bandet brukar spela. Ändå var singeln sådär ibörjan. Nu efter 20+ lyssningar börjar den sitta.
Kommer säkert att vara skitbra på en just Linnrigg och antagligen helt annorlunda än via bilradion.

Har massa skivor som var KASS men efter uppgraderingar nu är skitbra.
Fast en del inspelningar blir inte så mycket bättre trots att anläggningen är klart bättre...

btw, jag tycker också Zappa är urusel på en mindre bra anläggning. Tror helt enkelt att jag/Linnofil/hardcore har hört hur pass bra musik blir återgiven på ett bra system.
Skillnaden är otroligt stor, större än vad du Bill kanske hört. Är du i götet är du välkommen hem och lyssna. Börjar få till det hyfsat hemma nu :mrgreen:
Glöm inte att passera Tonläget. Butiken med det bästa ljudet av de jag besökt och jag har inte bara besökt alla i sverige utan de större internationellt med.

PostPosted: Thu May 28, 2009 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
stefan wrote:
... Den stora gåtan här är varför vi måste uppgradera från en Ikemi för att fatta att en skiva är bra som dom bedömt i en Ipod.
Vanesak?
Nej
Vissa låtar blir annorlunda (rytmer tex) på en KDS än en ADS.
Det beror ju inte på att ADS är dålig (lika lite som Ikemi), bara att KDS är bättre.
Beror ju givetvis på att hjärnan TOLKAR musiken mer fel på en sämre apparat. Mindre tydligt = hjärnan får gissa lite...då hjärnan är enastående att göra en mening/förstå intryck.

Musik med enkel rytm är givetvis lättare att tolka på en sunkig bilradio än vad Zappa är.

Är det en tiger jag ser i skymningen? = ska jag springa. Eller är det bara skuggor...
Vi tolkar tal. Är det en underton av ironi? rädsla? upprymdhet? Läge för fortplantning eller är jag på väg att få nobben?
Ju tydligare det är destå lättare att hjärnan tolkar rätt!

PostPosted: Thu May 28, 2009 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
btw, jag tycker också Zappa är urusel på en mindre bra anläggning. Tror helt enkelt att jag/Linnofil/hardcore har hört hur pass bra musik blir återgiven på ett bra system.
Skillnaden är otroligt stor, större än vad du Bill kanske hört. Är du i götet är du välkommen hem och lyssna. Börjar få till det hyfsat hemma nu :mrgreen:
Glöm inte att passera Tonläget. Butiken med det bästa ljudet av de jag besökt och jag har inte bara besökt alla i sverige utan de större internationellt med.
Håller med om Tonläget. Anders är en bra kille, mycket seriös. Tillika leverantör av min LP12:a...

Zappa, ja. Jag jämför inte Zappa från en anläggning till en annan. Jag jämför med live. Första gången jag såg Zappa var -68 eller möjligen -69 på konserthuset i Stockholm. Nästa tillfälle var på konserthuset i Göteborg, senare var det dax på Scandinavium. Och jag vet hur trist Zappa kan låta i en anläggning jämfört med en bra dito. Men återigen, hur man inte Zappas storhet i en sunkig anläggning har man inte förstått någonting.

Men visst kan tillvänjning betyda mycket. Jag lyssnar aldrig på ny musik medan jag står och diskar tex, däremot går det hur bra som helst att lyssna på "gamla godingar" :-)

Tackar för inbjudan nästa gång jag är i Götet! Jag ska visserligen ner den 12-14 juni men då är det fullspäckat program (miniracingklubben GO-69 fyller 40 år :-)). Det får bli nästa gång och det kommer bli skoj!

Mvh / B

PostPosted: Sat May 30, 2009 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sportis, Linnofil och stefan; vi tycks ha gemensamma samma åsikt. Bill; du har också en poäng, men tycks inte riktigt dra samma slutsatser. Att du hört Zappa live åtskilliga ggr gör ju att du (just du) faktiskt kan höra (d.v.s. lägga till det som fattas återgivningen för att uppfatta) vad som faktiskt spelas. Jag har aldrig hört Zappa live och har i.o.m. att jag införskaffat en kollegas vinylsamling (m. bl.a. en hel hög Zappa-plattor) först nu lyckats ta till mig Zappa. Tidigare har jag bara hört Zappa på standardanläggningar och då inte riktigt fattat grejen.

PostPosted: Sun May 31, 2009 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Sportis, Linnofil och stefan; vi tycks ha gemensamma samma åsikt. Bill; du har också en poäng, men tycks inte riktigt dra samma slutsatser. Att du hört Zappa live åtskilliga ggr gör ju att du (just du) faktiskt kan höra (d.v.s. lägga till det som fattas återgivningen för att uppfatta) vad som faktiskt spelas. Jag har aldrig hört Zappa live och har i.o.m. att jag införskaffat en kollegas vinylsamling (m. bl.a. en hel hög Zappa-plattor) först nu lyckats ta till mig Zappa. Tidigare har jag bara hört Zappa på standardanläggningar och då inte riktigt fattat grejen.
Kanske du har rätt. Men jag kan berätta att det tog lång tid innan jag gillade Zappa hemma, även efter ett antal live-konserter. Jag trodde det var fel på skivorna men efter ett besök hos en kamrat i Lund med diverse rörförstärkare och högtalare jag knappt hört talas om så insåg jag att inspelningarna var OK. Min kamrats rörgrejor lät lite så där gosigt som vissa gamla sådana gör och ljudmässigt låg dom långt efter min egen elektronik. Men när Zappa för första gången lät begripligt även från skiva insåg jag att det finns ytterligare en dimension. Och sådana här godsaker som förmedlar musiken finns inom alla typer av återgivare så för mig finns inte begreppet "standardanläggningar". Den killen som startade Tonläget i Gbg (inte Anders) sade en gång, "Linns grejor slåss inte mot andra stereos i samma prisklass (det var långt innan dom kostade en förmögenhet - min anmärkning), Linn slåss mot "ghetto-blasters" och köksradio. Dom är så enkelt och billigt gjorda så det sitter inte en massa skit och förstör signalen..."

/ B

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant diskussion på YouTube...
http://www.youtube.com/watch?v=LcJzPx_aKFU

/ B

PostPosted: Sat Jun 20, 2009 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
/ B
Ja(!), men fortfarande bara en hög med konstateranden. Intressant att en av konstnärerna nämnde effekten av att han kanske inte skulle kunna fortsätta göra det han gjorde eftersom han inte längre kunde få in de pengar som skulle krävas för att kunna utöva sitt skapande på samma sätt/nivå...

PostPosted: Sun Jun 21, 2009 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
/ B
Ja(!), men fortfarande bara en hög med konstateranden. Intressant att en av konstnärerna nämnde effekten av att han kanske inte skulle kunna fortsätta göra det han gjorde eftersom han inte längre kunde få in de pengar som skulle krävas för att kunna utöva sitt skapande på samma sätt/nivå...
Precis som vid alla teknikskiften så finns det vinnare och förlorare. Isutkörare har det inte så fett längre, det har inte blysättare på dagstidningarna heller. Men sedan dess har det skapats massor av möjligheter för artister och andra kreativa, det finns yrken numera som inte fanns på kartan när blysättarna satt mitt i ett slamrande os.

Men att sitta i en studio några månader och sedan släppa en skiva och tro att man blir rik på detta är förmodligen ett passerat kapitel...

/ B

PostPosted: Mon Jun 22, 2009 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
... Intressant att en av konstnärerna nämnde effekten av att han kanske inte skulle kunna fortsätta göra det han gjorde eftersom han inte längre kunde få in de pengar som skulle krävas för att kunna utöva sitt skapande på samma sätt/nivå...
Precis som vid alla teknikskiften så finns det vinnare och förlorare. Isutkörare har det inte så fett längre, det har inte blysättare på dagstidningarna heller. Men sedan dess har det skapats massor av möjligheter för artister och andra kreativa, det finns yrken numera som inte fanns på kartan när blysättarna satt mitt i ett slamrande os.

Men att sitta i en studio några månader och sedan släppa en skiva och tro att man blir rik på detta är förmodligen ett passerat kapitel...
Ja, man kan konstatera att den extra kostnad som kan förknippas med att spela in och distribuera musik med nödvändighet måste hållas mycket låg eftersom man inte kan räkna med någon intäkt därifrån utan i princip se det som en marknadsföringskostnad. Vi som tycker att det kan vara tillfredsställande att även kunna spisa musik i hemmet anpassat till vår egen tillgängliga tid kan väl därmed räkna oss som ytterligare marginaliserade.

PostPosted: Mon Jun 22, 2009 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ja, man kan konstatera att den extra kostnad som kan förknippas med att spela in och distribuera musik med nödvändighet måste hållas mycket låg eftersom man inte kan räkna med någon intäkt därifrån utan i princip se det som en marknadsföringskostnad. Vi som tycker att det kan vara tillfredsställande att även kunna spisa musik i hemmet anpassat till vår egen tillgängliga tid kan väl därmed räkna oss som ytterligare marginaliserade.
Inte alls, tror jag. Däremot kanske vi slipper sönderprocessade inspelningar där mediabolag försöker anpassa "produkten" till reklamradio och sunkiga mp3-spelare.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9

All times are UTC+02:00