Bill50x wrote:
Bra musik är alltid bra musik, oavsett på vad man lyssnar.
...
Men jag vill ändå hävda, bra framförd musik hörs så även i dåliga anläggningar.
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
att tro att man kan bedöma en artist utifrån dess musik återgiven via en medioker anläggning är enligt min mening enfaldigt
...
Den som inte hör Zappas storhet på en medioker anläggning måste vara döv. Eller enfaldig.
Jag är nog döv, eller enfaldig.

Eftersom jag brukar höra vad folk säger måste slutsatsen bli att jag är enfaldig.

Jag kan inte fatta någonting av Zappa på ett dåligt system. Så jag håller nog med Hardcore i detta fall.
Alla vill vi väl tro att vi är bättre än vad vi faktiskt är. Jag försöker ibland övertyga mig själv om att jag alltid kan höra vad som är bra och inte. Men jag misslyckas faktiskt ständigt med det och nu har jag (nästan

) insett att jag inte kan det... Ibland hör jag något på bilstereon/TV'n/vänners (kassa) anläggningar och tror att jag kan säga om det är bra eller inte. Men väldigt ofta har jag fel! Så ofta att det endast är slumpen som gör att jag får rätt emellanåt. Jag tycker t.ex. att den här låten känns som att den svänger, att killen kan både sjunga och spela. Se:
http://www.collegehumor.com/video:1799977 Men vad vet jag om det, egentligen? Kul är det förstås ändå...
Så ofta har jag köpt en CD som jag hört på radion och "trott på". Men det blir ju bara fel, alldeles för många gånger iaf. Det kanske inte gäller er andra, men jag och mina öron kan faktiskt inte fatta om något är bra eller inte förrän jag får höra det på en bra stereo. Innan kan jag bara tro och inbilla mig det. Oftast får jag erkänna att jag inte ens vet det till 100% då heller...
Vissa CD som jag har tyckt varit kass på Ikemi visar sig vara bra på A.DS, eller t.o.m. redan på Majik CD. I de fallen är ju inte Ikemin precis dålig! Ändå funkar det så, för mig iaf. Ibland var jag och en kompis helt oense om en platta var bra eller inte, han hade/har Uni 1.1 och jag hade Ikemi. Känslomässigt tyckte jag han var en total idiot som envist hävdade att kass musik var bra, men intellektuellt visste jag att han hade rätt. Plattan skulle förmodligen bli bra i ett senare skede. Nu med A.DS som källa visar det sig mycket riktigt att han hade rätt!
Jag har en vän som är musiker och han tycker sig t.ex. förstå att Steve Vai är en bra gitarrist genom att kolla på ett Youtube klipp. Men jag fattar ingenting av samma klipp. Det rent tekniska kan man förstås bedömma. Men det viktigaste, om det han plonkar på brädan faktiskt är musik eller inte, det kan jag inte avgöra.

Faktum är att jag avundas människor som kan göra det. Det skulle vara underbart att förstå musik på ett kasst system eller på musikaliskt kassa inspelningar. En helt ny värld skulle uppenbara sig!

Men jag har SÅ svårt att tro att det är sant. Jag tror att även de inbillar sig, precis som jag gör bland. Bara i större utsträckning, i brist på annat... Men varje dag önskar jag att jag har fel på den punkten och att jag kunde bli som dom, om det var sant...