selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 22:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Thu May 28, 2009 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enligt tillförlitliga källor är både Netgear FS108 och GS108 mycket bra. Däremot presterar 5-portarsvarianten FS105 av någon anledning inte lika bra (vad gäller ljudkvalitet).

PostPosted: Thu May 28, 2009 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Enligt tillförlitliga källor är både Netgear FS108 och GS108 mycket bra. Däremot presterar 5-portarsvarianten FS105 av någon anledning inte lika bra (vad gäller ljudkvalitet).
Det här är intressant. Jag har själv problemet med att min router (D-Link DI-524) inte alls presterar som den ska. Bland annat tappar jag ca 10 MB/s på att gå igenom routern (trådat) istället för direkt till modemet (ca 48 MB/s relativt 37 MB/s). Detta är illa och egentligen borde man anmäla D-Link för falsk marknadsföring. Att inte ens klara halva hastigheten mot vad man anger är dåligt. Detsamma gäller mina "nätanslutningar" (kör signal via elnätet), mina Devolo ska klara 200 MB/s (teoretiskt, men halva farten borde man väl kunna förvänta sig?) som också slöar ner anslutningen. Med Devolon tappar jag ytterligare ca 7 MB/s.

Frågan är, påverkar farten också ljudkvaliteten eller är det en fristående parameter?

/ B

PostPosted: Thu May 28, 2009 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Om det är någon i GBtrakten som har en GS modell som vi kan testa hos mig/Tonläget vore jag tacksam!
Jag har både GS105 och GS108 och hjälper gärna till med ett litet test!

Jag har också en Netgear GS605 som är en lite billigare 10/100/1000 switch

/Christian

PostPosted: Thu May 28, 2009 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lysande! När är du i götet nästa gång?

PostPosted: Thu May 28, 2009 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lysande! När är du i götet nästa gång?
Du har PM!

PostPosted: Thu May 28, 2009 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag har en FS108 men har jämfört men en GS108 och den är bättre! Förutom skillnaderna i spec (GB) så har GS metallchassie och 12V istället för 7,5V.

/Erik

PostPosted: Thu May 28, 2009 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GUD så irriterande det här är!!!! :evil: Första instruktionen i "Sneaky DS Config" är "slå på Sneaky DS och vänta tills lampan slutar blinka". Men den slutar inte blinka. alls.

PostPosted: Thu May 28, 2009 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
GUD så irriterande det här är!!!! :evil: Första instruktionen i "Sneaky DS Config" är "slå på Sneaky DS och vänta tills lampan slutar blinka". Men den slutar inte blinka. alls.
Lugn bara lugn!

Det betyder förmodligen att den inte får någon IP-adress. Kontrollera att nätverkskabeln är korrekt ansluten till en apparat som delar ut IP-adresser med hjälp av DHCP. Om det fortfarande inte funkar, testa en annan nätverkskabel och/eller port på switchen. Anslut en dator till samma sladd och se om den får en IP-adress.

/ Jacob

PostPosted: Thu May 28, 2009 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Argh! alltså den här användarupplevelsen är verkligen LÅNGT UNDER ALL KRITIK
jajo wrote:
Det betyder förmodligen att den inte får någon IP-adress. Kontrollera att nätverkskabeln är korrekt ansluten till en apparat som delar ut IP-adresser med hjälp av DHCP. Om det fortfarande inte funkar, testa en annan nätverkskabel och/eller port på switchen. Anslut en dator till samma sladd och se om den får en IP-adress.
Tack! Jag kopplade in routern istället för switchen, då slutade den blinka, och datorn fick uppenbarligen kontakt med Sneakyn. Men nu fattar jag verkligen inte ett smack? Hur är det ens möjligt att 2009 skriva en så fullkomligt usel manual? Vilket program ska jag starta för att spela en låt?

PostPosted: Thu May 28, 2009 21:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

http://www.linn.co.uk/ds_software

http://www.linn.co.uk/files/4a5a599c/Sn ... manual.pdf

här finns lite matnyttigt - ett hett tips HA INTE FÖR BRÅTTOM !! - ta dig god tid att läsa igenom guider etc.

// j o h n

PostPosted: Thu May 28, 2009 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
jajo wrote:
Tack! Jag kopplade in routern istället för switchen, då slutade den blinka, och datorn fick uppenbarligen kontakt med Sneakyn. Men nu fattar jag verkligen inte ett smack? Hur är det ens möjligt att 2009 skriva en så fullkomligt usel manual? Vilket program ska jag starta för att spela en låt?
Kör Kinsky till en början. Det är ganska kass men bra för att testa att allt funkar.

Kör du en Twonky på din dator eller hur har du styrt upp det?

/ Jacob

PostPosted: Thu May 28, 2009 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
jajo wrote:
Inte bara förmodlingen, blinkande lampa = ingen IP.
Är JUST detta som en handlare skulle kunna berätta på ett par minuter :?
En switch brukar inte ge IPadresser. hade du köpt en ReadyNas skulle detta inte hänt då den har en DHCP server inbyggd (Som ger ut IPadresser)
En router ger också i regel ut IP...

Som jag skrivit många gånger, följ de rekomenderingar Linn har avseende hårdvara och följ manualerna som finns. Där står det exakt hur man får Readynas/switch/DS/LinnGUI/Linnconfig att snacka, samt rippning med EAC. :wink:
Använder man andra grejjer eller annan nätverkarkitektur behöver man veta lite mer om nätverk/Twonky mm.
Hjälper tillom du vill, skicka PM

PostPosted: Fri May 29, 2009 07:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Kör Kinsky till en början. Det är ganska kass men bra för att testa att allt funkar.
Ok. Istället för Twonky antar jag? Vad är det egantligen det programmet gör? Är det från det man spelar upp låtarna sen? Vad gör i så fall LinnGui? Kan man strunta i det ena? Linn Gui och Linn Config kastar en verkligen tillbaks till Windows-95 tiden. Det var länge sedan jag kände ett aånt intensivt hat mot en dator som jag gjorde igår. :lol:
jajo wrote:
Kör du en Twonky på din dator eller hur har du styrt upp det?
Jepp! nu är det kopplat som "simple setup" i manualen laptop - router - Sneaky. Men med tanke på att jag satt hela kvällen igår utan att få ett enda pip ur den så börjar jag tvivla på att det är värt att "testa" den. Det kanske är bättre att styra upp det med NAS och allt på en gång.
Inte bara förmodlingen, blinkande lampa = ingen IP.
Är JUST detta som en handlare skulle kunna berätta på ett par minuter :?
En switch brukar inte ge IPadresser. hade du köpt en ReadyNas skulle detta inte hänt då den har en DHCP server inbyggd (Som ger ut IPadresser)
En router ger också i regel ut IP...
Aha! Så om jag köper en NAS så behöver jag inte blanda in routern? :) Det vore skitbra, vi har nämligen inget teleuttag i rummet där Sneakyn ska stå, så det blir att köpa långa sladdar annars.
Som jag skrivit många gånger, följ de rekomenderingar Linn har avseende hårdvara och följ manualerna som finns. Där står det exakt hur man får Readynas/switch/DS/LinnGUI/Linnconfig att snacka, samt rippning med EAC. :wink:
"Exakt" är tydligen ett relativt begrepp. Jag börjar undra om jag är den första som gör det här utan att vara varken ingenjör eller systemvetare?
Använder man andra grejjer eller annan nätverkarkitektur behöver man veta lite mer om nätverk/Twonky mm.
Hjälper tillom du vill, skicka PM
Tack för erbjudandet! När jag känner att jag har fattat tillräckligt för att ställa några vetiga frågor kommer jag garanterat att utnyttja det. :)

PostPosted: Fri May 29, 2009 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tips: Endast NV+ av de rekomenderade ReadyNAS'arna har DHCP. Det har inte Duo'n. Om du ska ha NAS'en i samma rum som din DS så är egentligen bara fläktlösa Qnap 119 att rekomendera. Men den låter klart sämre musikaliskt än ReadyNAS'arna, jag testade en 119 förra helgen och det var inte roligt, minst lika trist som jag minns 109 var. NV+ är omöjlig att ha i lyssningsrummet. Duo'n är ett gränsfall. Dlink 323 låter bra och har en otroligt tyst fläkt. Perfekt för att ha i lyssningsrummet, men den verkar ganska svår att installera och administrera för den som inte är Linuxkunnig. (Som jag och du Henrik. :) )

Jag kollade inte, men jag har för mig att Qnap har DHCP.

Kinsky ersätter Linn GUI. Twonky är en server som skickar musiken till din DS, Kinsky desktop/Linn GUI styr vilka låtar Twonky ska skicka till DS'n. För att Linn GUI ska funka på en XP maskin så kan det krävas att man stänger av Windows brandvägg. Linn Config används egentligen bara en gång när du sätter upp systemet, t.ex. när du stänger av för/slutsteget och när du uppgraderar programvara.

Behåll lugnet, vi hjälper dig!

PostPosted: Fri May 29, 2009 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
NV+ är omöjlig att ha i lyssningsrummet.
Du tänkte inte på att den stod i rummet de två gånger du varit hemma hos mig eller? :mrgreen:

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00