selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 27, 2009 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har lite vaga idéer om att uppgradera lite grand. Har en liten budget ( 6-7 000) och har ett antal val framför mig att ta ställning till. Vad jag har tänkt mig är följande:

1, Köpa två par silverkablar så att det blir silver kablar rakt igenom hela systemet

2, Köpa nya aktiva kort typ chakra till slutstegen, har idag två LK 85 or

3, Dra in jordat till systemet.

Dessa val är vad jag står mellan. Det finns dock ett till men det går lös på lite mer än vad budgeten tillåter. Det är att köpa ett slutsteg till. Men eftersom det för med sig kringkostnader i form av nya högtalarkablar samt ett nytt rack så faller detta. Ekonomin tillåter det inte helt enkelt.

Idag har jag silver mellan Ikemin i Kollektorn. Mitt system är annars: Ikemi, Kollektor, Pekin, samt två slutsteg och jag har aktiv drivning till mina Ninka som har stenfot.

Min lilla undran vad ger bäst resultat :?:

Är mest inne på att köpa två par silver kablar till så att det blir silver rakt igenom. Det skulle rymmas inom budgeten samt att det verkar vara den naturliga vägen att gå om man så säger.

Alternativ 2 innebär helt enkelt att jag byter ut dom aktiva korten jag har idag till ett par nya chakra kort. Det är lite bökigare eftersom jag får skicka slutstegen till Anders på Tonläget som kan montera in korten.

El alternativet är att dra jordad kabel direkt till stereon. Detta innebär mer arbete och eftersom jag bor i en hyreslägenhet så måste jag installera jordat i hela vardagsrummet där stereon står. Prismässigt ligger detta alternativ ok till. Även om jag spontant tycker att det är att slösa med resurser lite grand. Har nämligen en ruskig massa uttag i vardagsrummet och varje uttag måste bytas om det skall bli jordat överallt i det rummet.

Ni som har silver rakt igenom idag ge gärna lite feedback så att jag lättare kan ta ställning till vad som blir bäst egentligen ... Eg är det stor skillnad på IC Black och Silver ? Det var länge sen jag köpte min nuvarande silver mellan Ikemin och Kollektor men skillnad var det allt. Tanken skulle kunna vara att köpa två par nya silver kablar och flytta den jag har idag till att gå mellan bassteget och Kollektorn så får jag fräscha kablar mellan slutstegen och Kollektorn samt mellan Ikemi och Kollektor.

Avslutningsvis: Det kanske finns ngt annat alternativ som jag inte har tänkt på ?! Men åter igen budgeten är begränsad tyvärr men det är bara att gilla läget. Ngt vill jag göra frågan är bara vad ?

PostPosted: Wed May 27, 2009 12:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Peter 18 wrote:
Avslutningsvis: Det kanske finns ngt annat alternativ som jag inte har tänkt på ?! Men åter igen budgeten är begränsad tyvärr men det är bara att gilla läget. Ngt vill jag göra frågan är bara vad ?
Tja, ett alternativ är ju att vänta med att uppgradera tills du har råd med en bättre källa.

PostPosted: Wed May 27, 2009 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
Peter 18 wrote:
Tja, ett alternativ är ju att vänta med att uppgradera tills du har råd med en bättre källa.
Redan idag räcker budgeten till en Squeezebox Classic. Jag har inte jämfört den med Ikemin, men däremot mot Mimik. Och jag vågar påstå att SB´n är bra mycket bättre. Det är ett billigt sätt att hoppa på DS-tåget i vilket fall som helst.

/ B

PostPosted: Wed May 27, 2009 13:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ngt som är värt att fundera på som ger ett sanslöst lyft med tanke på de pengar det handlar om är att byta 2xLk85 till en 5125, bara flytta över korten och fortsätta aktivt med samma kablage etc etc. Mkt smidigt men då är det slut med "bara" LK apparater...
:)

Provade den lösningen för länge länge sedan när jag själv drev Ninka aktivt med Lk85, lånade då hem en 5125 med aktiva kort monterade och bara pluggade i. Hade det varit dagens priser då hade jag självklart slagit till för lyftet var så mycke större än jag kunde föreställa mig men då när det begav sig fanns bara helt nya 5125'or...dyrt...

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed May 27, 2009 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sälj Ikemi Pekin och Kolektor, köp en Sneaky DS, nöj dig med webradio och dra en kabel från lämpligt ställe på stereon till ett element, där du fäster den med en slangklämma. :D

Nästa uppgradering blir en Lejonklou Kikkin och efter det en 5125.

/Henrik, varje elektrikers mardröm

Last edited by henriklh on Wed May 27, 2009 18:05, edited 2 times in total.

PostPosted: Wed May 27, 2009 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

*

Last edited by henriklh on Wed May 27, 2009 18:05, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed May 27, 2009 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Och grannes? :)

PostPosted: Wed May 27, 2009 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag röstar också på 5125, burkar ger mer än än kablar. Annars kan du ju fundera på bättre försteg. Vad får man ge för en 5103? Bättre än att byta till en 5125 vill jag påstå. En Kairn kan du ju kolla efter annars men provlyssna helst först, dom varierar en hel del beroende på ålder och så.

PostPosted: Wed May 27, 2009 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Sälj Ikemi, Pekin och Kolektor, köp en Sneaky DS, nöj dig med webradio och dra en kabel från lämpligt ställe på stereon till ett element, där du fäster den med en slangklämma. :D

Näste uppgradering blir en Lejonklou Kikkin och efter det en 5125.
Klockrent råd!

PostPosted: Wed May 27, 2009 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
... och dra en kabel från lämpligt ställe på stereon till ett element, där du fäster den med en slangklämma. :D
Varför?

/ B

PostPosted: Wed May 27, 2009 17:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är huset relativt nybyggt, typ 70-80 tal och du inte ligger på samma säkring som en massa dimmrar och andra prylar så brukar förbättringen med seprat dragen ström bara vara en relativt liten förbättring. Dock så är är det ju relativt billigt att dra om stömmen, så det blir ju en otroligt prisvärd uppgradering i sammanhanget.

Att byta signalkabel mellan försteg och slutsteg ger ingen omvälvade skillnad, det är inte prisvärt i ditt system skulle jag påstå om du inte får silverkablarna till ett mycket bra pris.

Jag har haft ett liknade system som dig tidigare med Aktiva ninka, stenfot med LK140 då, kolektor och Ikemi och en silverkabel mellan för o slutsteg.
Min nästa uppgradering efter detta var en sen 5103:a, vilket gav en mycket stor uppgradering. 5103:an var INTE billig på den tiden men den var värd varenda krona med tanke på skillnaden. En Kikkin har liknade prestanda men är lite bättre i de övre registren. Dock är den ju inte särskillt estetiskt rätt , fast det är ju inte AV burkarna och 5103:an häller med tanke på ditt övriga LK system.

kort&gott så skulle jag försöka hitta en sent tillvärkad 5103:a(blå display) och sedan skulle jag leta efter en sent tillvärkad 5125:a(blå diod) då de äldre(blågrön diod) krånglar mycket.

kolla även kvaliten på el installationen, är den gammal så lönar det sig att fixa, annars är det bara en finjustering.

mvh

PostPosted: Wed May 27, 2009 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
henriklh wrote:
Sälj Ikemi, Pekin och Kolektor, köp en Sneaky DS, nöj dig med webradio och dra en kabel från lämpligt ställe på stereon till ett element, där du fäster den med en slangklämma. :D

Klockrent råd!
Jag håller med! :D

PostPosted: Wed May 27, 2009 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
henriklh wrote:
... och dra en kabel från lämpligt ställe på stereon till ett element, där du fäster den med en slangklämma. :D
Varför?
Det blir billigare än att jorda alla uttag i rummet? ;)

PostPosted: Wed May 27, 2009 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
henriklh wrote:
Och grannes? :)
Nu bor jag i hus, och plötsligt verkar dom tycka om mig? :mrgreen:

PostPosted: Wed May 27, 2009 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
henriklh wrote:

Klockrent råd!
Jag håller med! :D
Jag håller inte med! Är du helt såld på DS-konceptet så kanske, men...

SJälv skulle jag aldrig sälja en Linn-radio, detta trots att jag inte lyssnar på radio mer än någon enstaka gång per år. I övrigt tror jag att de uppgraderingar du (Peter) själv föreslår iofs är uppgraderingar, men knappast prisvärda. Själv skulle jag sälja Ikemin (ca 8k), en LK85a (3k) och ev silverkabeln (1-1,5k) och då skulle du ha råd med en nyare begad/demo Majik DS, så som tex den som P&S annonserar:

http://www.blocket.se/goteborg/Linn_Maj ... ca=1_9&w=3

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00