Lösa funderingar kring ,vinyl.
Jag vet inte vad som hände, men jag var hem hos en kompis som har kanske den sämsta vinylspelare du kan tänka dig, i en kombo av ett typ okänt märke, köpt för någon hundralapp(en sån här ful svart hög, allt-i-ett-anläggning). Men det jag upptäckte var att det ändå var bra timing.
Så jag tänkte direkt att om det är så här bra timing i den sämsta tänkbara vinlyspelare, så måste jag också ha en. (i väntan på att ds-går ner i pris).(uppväxt med cd) Så kom jag på att det är ju inte så konstigt, eftersom där den analoga musiken återskapas, i cd-spelarens fall "dac-en" och i vinylspelarens fall vid nålens viberation i spåret. Där är det ju en avsevärd skillnad på dessa två källor vid en billig produkt. Då gamla vinylskivor i de flesta fall, aldrig varit digitalt lagrad, så har ingen kunna förstöra timingen så mycket som vid ad-da konverteringar. Så källan är ju mycket bättre än en cd-skiva som kan vara totalt förstörd redan när det lagrats på cdn(digitala processer och AD-konvertering). och så förstörs det lite ytterligare när det tas av cdn av en till dac och lite gitter.
Självklart kan det säkert vara fasvridningar och andra faktorer som gör att det blir dåligt otimat lagrat på en LP också, men jag tänker att det är mycket mindre chans, att det blir så dåligt, som det lätt kanske blir med dåligt inspelade cd-skivor och när billiga produkter ska plocka av informationen från cd-skivan.
Tänker jag rätt?
Jag har i alla fall hittat den här för någon hundralapp,
http://www.vintage-audio.com.ua/en/cat/ ... ?begin=11.
TÄnker absolut inte lägga mycket pengar på detta. Men kan detta vara något att införskaffa??