selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Vinylinspirerad
PostPosted: Sat May 23, 2009 03:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lösa funderingar kring ,vinyl.

Jag vet inte vad som hände, men jag var hem hos en kompis som har kanske den sämsta vinylspelare du kan tänka dig, i en kombo av ett typ okänt märke, köpt för någon hundralapp(en sån här ful svart hög, allt-i-ett-anläggning). Men det jag upptäckte var att det ändå var bra timing.

Så jag tänkte direkt att om det är så här bra timing i den sämsta tänkbara vinlyspelare, så måste jag också ha en. (i väntan på att ds-går ner i pris).(uppväxt med cd) Så kom jag på att det är ju inte så konstigt, eftersom där den analoga musiken återskapas, i cd-spelarens fall "dac-en" och i vinylspelarens fall vid nålens viberation i spåret. Där är det ju en avsevärd skillnad på dessa två källor vid en billig produkt. Då gamla vinylskivor i de flesta fall, aldrig varit digitalt lagrad, så har ingen kunna förstöra timingen så mycket som vid ad-da konverteringar. Så källan är ju mycket bättre än en cd-skiva som kan vara totalt förstörd redan när det lagrats på cdn(digitala processer och AD-konvertering). och så förstörs det lite ytterligare när det tas av cdn av en till dac och lite gitter.

Självklart kan det säkert vara fasvridningar och andra faktorer som gör att det blir dåligt otimat lagrat på en LP också, men jag tänker att det är mycket mindre chans, att det blir så dåligt, som det lätt kanske blir med dåligt inspelade cd-skivor och när billiga produkter ska plocka av informationen från cd-skivan.

Tänker jag rätt?

Jag har i alla fall hittat den här för någon hundralapp,
http://www.vintage-audio.com.ua/en/cat/ ... ?begin=11.

TÄnker absolut inte lägga mycket pengar på detta. Men kan detta vara något att införskaffa??

Last edited by doze84 on Sat May 23, 2009 12:24, edited 2 times in total.

Post subject: Re: Vinyl inspirerad
PostPosted: Sat May 23, 2009 07:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej... Den spelare som du länkar til är direktdriven. Det är aldrig bra. Köp en remdriven. Det finns flera japanare som är det, t.ex. Yamaha. Men kanske pengarna räcker till en Dual 505, eller t.o.m. en Rega el. Thorens?

PostPosted: Sat May 23, 2009 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Jag tror det kan ligga en del i ditt resonemang. Mitt råd är att försöka hitta en begagnad Rega.

PostPosted: Sat May 23, 2009 11:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Eller gå till den lokala loppmarknaden och se :)

Som linnofil säger är nog remdrift att föredra. Det som framförallt är viktigt för dig är att du har phono-ingång i din anläggning så du kan koppla in den. Det finns vissa skivspelare som har inbyggt phonoförsteg och på dem har du vanlig line-nivå ut (samma som cd t.ex.) och då slipper du det problemet. Saknar du phonoingång och har en skivspelare med phononivå ut behöver du en phono-preamp också.

Sen är ju vinylspelare mycket mer mekanik och saker som går att ställa in. Provlyssna och testa hur det låter när du får tag i en spelare. Är det något som inte verkar helt hundra är det bara att fråga vidare.

PostPosted: Sat May 23, 2009 11:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

aha tack så mycket för tipsen! Det kanske finns någon lista över budgetbomber på begagnatmarknaden här på selleri någonstans, ska ta och söka lite. Får låna pappas yamaha så länge, kostade 1500kr för 30år sedan, är allt jag vet om den, och en hel hög med skivor!, som jag ska hämta i kväll :D Sen får jag hålla ögonen öppna efter spelarna du rekommenderade, för eventuell uppgradering, om jag blir fast.

(yes jag har phono-rca-ingång på min system fidelity stärkare)

PostPosted: Sat May 23, 2009 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Nej... Den spelare som du länkar til är direktdriven. Det är aldrig bra. Köp en remdriven.
Ett alldeles för kategoriskt uttalande. Varför skulle en direktdriven spelare inte kunna vara bra?

Det som är viktigt är hur principen utnyttjas och det resultat den ger. Själv har jag en begränsad erfarenhet av direktdrivna spelare och de jag hört har låtit kass. Men, det finns fler mycket välrenommerade spelare som har direktdrift och det finns ingen teknisk/logisk anledning till att de inte skulle kunna fungera bra.

Mitt råd är som vanligt, lyssna själv!

/ B

Post subject: Re: Vinylinspirerad
PostPosted: Sun May 24, 2009 11:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nu var allt installerat och testat, plus ca 100skivor uppbunkrade!:D. Det visade sig att yamaha spelaren var en technics Quartz D. D automatic SL-5300, med tyvärr direktdrivning.

Helhetsintrycket är att vinyltimingen gör sig påmind, och även den oändliga upplösningen:), pukslag bas slår vid en någorlunda bra tidpunkt tycker jag, självklart finns lite grötighet specielt i övre mellanregister, och mina högtalare försämrar ganska mycket där också antar jag med piezodiskanter(jag ska byta snart.). Men överlag är ljudet lite väl ljust och åt det lite skrikigarem tunnare hållet, kanske lite distande. (vilken vikt ska man ha på nålen?)

Detta med bra drivning har väl mest med att hålla ett så stabilt tempdriv som möjligt va??. Jag hör nog att tempot inte är hundra stabilt, men jag stör mig mera på klangen, och att jag inte har någon borste än..
Antar att det första har med pickupen att göra?. Men nålbyte, hur mycket skillnad gör det?
Vilken är den bästa pickupen för under 500kr beggad?

Kanske är en dålig idé i över huvud taget att försöka skrämma liv i en gammal technics...
hmm :?

PostPosted: Sun May 24, 2009 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Glöm skivborste, låt skivorna vara såvida du inte har tillgång till en professionell skivtvätt.

Håller med Linnofil att du ska sikta på en Dual 505 och på den montera en Audio Technica AT95E pickup. Dualen behöver troligen en ny rem och rengörs samtidigt med sprit där remmen har gått (motortrissa och tallrik). För nålrengöring behöver du grönt slippapper (finns i Linnbutiker, annars kan jag skicka en bit) och studslera (för smuts som klibbar, finns på Teknikmagasinet).

Sök samtidigt efter Regas spelare (alla modeller), de kostar vanligen lite mer än Dual, men det kan ibland vara tvärt om då säljaren kanske inte har så bra koll på andrahandsvärdet utan bara säljer bort en gammal anläggning.

Samtliga skivspelare under Dual 505 i kvalitet tycker jag att man ska undvika helt och hållet. Vinyl kräver en viss kvalitetsnivå på utrustningen innan den blir rolig att lyssna på - och det finns mängder av skivspelare och pickuper där ute som är helt värdelösa ur en musikalisk synvinkel. Börjar man idag att spela vinyl med undermålig utrustning så är mitt intryck att de flesta ledsnar så fort den initiala känslan av "wow, det snurrar och låter" har gått över.

PostPosted: Sun May 24, 2009 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Samtliga skivspelare under Dual 505 i kvalitet tycker jag att man ska undvika helt och hållet. Vinyl kräver en viss kvalitetsnivå på utrustningen innan den blir rolig att lyssna på - och det finns mängder av skivspelare och pickuper där ute som är helt värdelösa ur en musikalisk synvinkel. Börjar man idag att spela vinyl med undermålig utrustning så är mitt intryck att de flesta ledsnar så fort den initiala känslan av "wow, det snurrar och låter" har gått över.
Håller med. Och jag har lyssnat på en "USB-skivspelare" och det var inte så roligt. En kamrat till mig har en massa klassiska skivor som han ville få över till CD. Och det var enklast med en spelare som kunde kopplas direkt till datorn istället för att köpa spelare och riaa samt att leta upp programvaror själv. Om jag bara får gissa kommer han inte att lyssna på dessa rippade skivor speciellt ofta...

/ B

PostPosted: Mon May 25, 2009 02:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hejsan, tack för alla tipsen!, Släpade med min skivspelare tillen polare med lite bättre högtalare och drog på dire straits sultans of swing, och vi fick faktiskt en riktigt trevlig, hyfsad timad, musikupplevelse med väldigt tydlig och lätt följda gittarer och så, så detta kan ju bara bli bättre. Sen jämförde vi med hans pappas thoréns spelare, men med en typ philips pickup och märkte ju direkt att min pickup är mera musikalisk. Så nu kommer han att skaffa en at95e pickup, men jag undrar om det är milsvid skillnad mellan linn adikt och Audio Technica AT95E pickup?

PostPosted: Mon May 25, 2009 09:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Råkar nu efter att ha tittat på bilder från internet och jämfört upptäcka att det redan verkar vara en audio technica at95e pickup som sitter på spelaren som jag släpade hit i helgen, om det inte finns flera som ser lika dana ut. Det var ju kanon bra!, vi tyckte ju att det lät rätt bra med bättre högtalare och en bättre inspelning pålagd igår.

PostPosted: Mon May 25, 2009 10:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Ett alldeles för kategoriskt uttalande. Varför skulle en direktdriven spelare inte kunna vara bra?
Det kanske de kan, men jag har, liksom du, aldrig hört någon låta bra. Det är vid sådana här tillfällen jag brukar dra historien om när min bror för trettio år sedan köpte en Kenwood KD500 (räknad som state of the art just då). Kortversionen: det tog ett halvår, sen hade han helt slutat höra på LP-skivor!

Jag skulle satsa på en begagnad Rega.

JohanR

PostPosted: Mon May 25, 2009 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Quote:
Jag skulle satsa på en begagnad Rega.
Det skulle jag också. För jag tror att en direktdriven skivspelare som samtidigt är bra kommer att vara en dyrbar historia. Men OM man får det att funka så kan det till och med vara bättre, man slipper remöverföring etc. Kanske Linn skulle försöka, dom bangar ju inte för dyra lösningar :-)

/ B

PostPosted: Mon May 25, 2009 12:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Altså är det ett stabilt tempo man förlorar med en direktdriven?

Är linn adikt mycket bättre musikaliskt och välljudmässigt än at95e?

PostPosted: Mon May 25, 2009 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Altså är det ett stabilt tempo man förlorar med en direktdriven?
Utan att ha forskat i saken gissar jag att det främst är motorvibrationerna som är problemet vid direktdrift. Kolla bara på vilka förbättringar som skett på LP12 genom åren (Valhalla, Lingo 1 & 2, Radikal), alltsammans förbättringar som syftat till att driva motorn jämnare, och detta på en spelare som via remdriften redan i någon mån isolerar tallriken från motorvibrationerna!
doze84 wrote:
Är linn adikt mycket bättre musikaliskt och välljudmässigt än at95e?
Ja. Naturligtvis, höll jag på att skriva.. men jag förstår inte varför, om du vill komma undan så billigt som möjligt, du ens spekulerar i en pickup för över fyra tusen (Adikt kostar 4200kr)?

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00