selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: XTZ Demo?
PostPosted: Mon May 11, 2009 22:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

Provlyssnade Xtz 99.36 i helgen med Pimaregrejor, blev dock helt oimponerad.. lät detaljerat och stort men"musiken"saknades så som jag är invand i som linnlyssnare och tidigare ägare till Majik 140 och Sneaky DS. Sen Lyssnade jag på ett par billigare högtalare som heter Larsen 4. Då hände något med musiken :) dessa är mer åt det håll jag är van i linnvärlden men med en ljudbild som jag saknar ibland, dessa tror jag vore intressantare att testa för linnister än Xtz även om jag inte vet hur de står sig mot linngrejer ännu. Larsen har även ett dyrare alternativ som heter Larsen 6.

Last edited by alm80 on Wed May 13, 2009 10:39, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue May 12, 2009 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssnade du på Primare när du hörde Larsen högtalarna också?

Har själv lyssnat på XTZ med Primare det var ingen "höjdare" men bakom Linn prylar
så tycker jag inte att XTZ 99.36 gör bort sig i alla fall för den prisnivån...

Larsen hmm intressant... :)

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Tue May 12, 2009 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla högtalare oavsett märke är väl intressanta om dom spelar bra.

XTZ, Ino eller Larsen... samtliga av dessa högtalare har ju sina anhängare :?

Larsen högtalarna byger väl på Carlssons strategi och ger en anorlunda ljudbild.. skulle vara intressant att lyssna på ett par men uppe Luleå tror jag inte att någon saluför dom? I Skellefteå kanske?

PostPosted: Tue May 12, 2009 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej tyvärr Östersund är närmast..

http://www.larsenhifi.com/aterforsaljare.htm

PostPosted: Wed May 13, 2009 08:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag kan avslöja att jag lyssnade på Larsen högtalarna i Luleå på den nya butiken som även säljer Xtz. Jag lyssnade enbart på minstingen Larsen 4 det var den enda som fanns inne ännu, det finns däremot en större modell Larsen 6 som ska vara lite bättre på allt(plus en larsen 8 på ingång och eventuellt någon centerkanal).

Lyssningen gav helt klart mersmak trots att jag varit insnöad på linn nåt år. Det svängde bra även om upplösningen som de lite dyrare linngrejer jag använt och hört är bättre så svängde det som tusan.. Jag noterade att ljudet presenterades på ett annorlunda sätt än från Linn framförallt när jag tänker på ljudbilden(större). Men kan avslöja att jag lyssnade på Bob Dylan och det svangde, det gjorde inte uppsättningen med Xtz som jag upplevde det.

Allt avlyssnades med samma primareelektronik (i30 tror jag förstärkaren hette) men jag misstänker att Linnelektronik skulle kunna lyfta grejerna ytterligare. Därför blev jag riktigt nyfiken.

PostPosted: Wed May 13, 2009 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant om Larsen. Har bara hört dom en gång på en mässa (Kista i Sthlm) och det lät så bedrövligt så min flickvän gick ut efter två minuter, själv klarade jag nästan fem till...

Å andra sidan kan ju tom Linn låta apa under fel förutsättningar, men jag har sagt tillräckligt om Sheraton-övningen... :-)

/ B

PostPosted: Wed May 13, 2009 10:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Larsen bygger väl-vad jag förstått-på "Carlsson-principen". Lyssnade en gång på ett par OA-14. De lät så fint att jag slog till och köpte dom! Drog hem dom och försökte få dom på plats i lägenheten-helt omöjligt! Hur jag än bar mig åt, gick det inte att få ut tillnärmelsevis så mycket bas som vid provlyssningen (använde samma förstärkare hemma). Det slutade med att jag sålde dom, utan förlust, men ändå...
Nu kan väl Larsenhögtalaren vara bra ändå, men vad jag tyckte va lite konstigt, var att vilka Carlssonanhängare man än pratade med, fick man höra att dessa högtalare skulle vara så lättplacerade... I beg to differ!
/ Lolo

PostPosted: Wed May 13, 2009 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

RDNZL wrote:
Larsen bygger väl-vad jag förstått-på "Carlsson-principen". Lyssnade en gång på ett par OA-14. De lät så fint att jag slog till och köpte dom! Drog hem dom och försökte få dom på plats i lägenheten-helt omöjligt! Hur jag än bar mig åt, gick det inte att få ut tillnärmelsevis så mycket bas som vid provlyssningen (använde samma förstärkare hemma). Det slutade med att jag sålde dom, utan förlust, men ändå...
Nu kan väl Larsenhögtalaren vara bra ändå, men vad jag tyckte va lite konstigt, var att vilka Carlssonanhängare man än pratade med, fick man höra att dessa högtalare skulle vara så lättplacerade... I beg to differ!
Ja, dom är inte så lättplacerade som man kan tro, och som det sägs. I värsta fall kan dom låta mycket tunt och utan tryck. Eller rättare, dom är relativt lättplacerade men kräver ett hyggligt dämpat rum.

Jag minns fortfarande dock hur bra ett par OA-5:or med Dynaco rörförstärkeri och Thorens-spelare lät i en skivaffär i Gamla Stan i slutet på 60-talet. En äldre dam som sålde klassiskt, jazz och lite mer avancerad pop (Emerson Lake & Palmer typ). Det lät otroligt trevligt och riktigt, inte alls tunt och vasst. Tom jazz lät bra (= musikaliskt) trots att jag då egentligen inte gillade den musiken :-)

/ B

PostPosted: Wed May 13, 2009 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

alm80 wrote:
Jag kan avslöja att jag lyssnade på Larsen högtalarna i Luleå på den nya butiken som även säljer Xtz. Jag lyssnade enbart på minstingen Larsen 4 det var den enda som fanns inne ännu, det finns däremot en större modell Larsen 6 som ska vara lite bättre på allt(plus en larsen 8 på ingång och eventuellt någon centerkanal).

Lyssningen gav helt klart mersmak trots att jag varit insnöad på linn nåt år. Det svängde bra även om upplösningen som de lite dyrare linngrejer jag använt och hört är bättre så svängde det som tusan.. Jag noterade att ljudet presenterades på ett annorlunda sätt än från Linn framförallt när jag tänker på ljudbilden(större). Men kan avslöja att jag lyssnade på Bob Dylan och det svangde, det gjorde inte uppsättningen med Xtz som jag upplevde det.

Allt avlyssnades med samma primareelektronik (i30 tror jag förstärkaren hette) men jag misstänker att Linnelektronik skulle kunna lyfta grejerna ytterligare. Därför blev jag riktigt nyfiken.
Aha så dom har börjat sälja Larsen högtalare?

PostPosted: Wed May 13, 2009 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:

Har själv lyssnat på XTZ med Primare det var ingen "höjdare" men bakom Linn prylar
Jag kan tänka mig att valet av elektronik kan spela väldigt stor roll. Tex tidigare innan Linns nya högtalare kom, så rekomenderade vissa engelska hifibutiker B&W 805s (som f.ö. ansågs svagare än XTZ 99.26 av ngn tidskrift) tillsammans med Klimaxprylar. Jag har inte hört den kombinationen, men det är ju en väldigt analytisk högtalare och jag har hört den med annan elektronik och då lät det oerhört kallt. Men jag kan mycket väl tänka mig att en sådan avslöjande högtalare, om den föds med riktigt bra elektronik som tex Linn, ocks kan "avslöja" hur bra den elektroniken är och få det hela att låta väldigt bra.

Så kanske är det så att högtalare som låter dåligt med dålig elektronik, gör det för att de avslöjar det dåliga, men om den får bra elektronik, så kan det kanske bli ngt fantastiskt bra av det? Så verkade det ju i alla fall vara med 805:orna. Sedan finns det säkert högtalare som låter dåligt med all form av elektronik, men alla kansket inte är sådana?

PostPosted: Wed May 13, 2009 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Mindrunner wrote:

Jag kan tänka mig att valet av elektronik kan spela väldigt stor roll. Tex tidigare innan Linns nya högtalare kom, så rekomenderade vissa engelska hifibutiker B&W 805s (som f.ö. ansågs svagare än XTZ 99.26 av ngn tidskrift) tillsammans med Klimaxprylar. Jag har inte hört den kombinationen, men det är ju en väldigt analytisk högtalare och jag har hört den med annan elektronik och då lät det oerhört kallt. Men jag kan mycket väl tänka mig att en sådan avslöjande högtalare, om den föds med riktigt bra elektronik som tex Linn, ocks kan "avslöja" hur bra den elektroniken är och få det hela att låta väldigt bra.
Har hört ett antal B&W burkar, med/utan Linnsteg.
Bokom en KK/Twin låter de nyare "D" burkarna väldigt bra! Det gör ju det mesta iof. :wink: Insignalen betyder allt.
Fast ännu bättre med tex Akurate...

PostPosted: Thu May 14, 2009 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här är några som har jämfört aktiva Naim SL2 med XTZ 99.36. Den säger kanske inte så mycket, men jag tänkte att ngn ändå kanske kan tycka att den är intressant. Det är två olika kommentarer i tråden från de två som som genomförde testet.

http://www.avforums.com/forums/speakers ... rst-7.html

Uppfattningen, från båda två (varav den ena är Naim-fan), verkar vara att de aktiva SL2:orna är betydligt bättre, men att 99.36 ändå gjorde rätt bra ifrån sig. De använda sig av Naimprylar i häradet 40 000 pund.

Om 99.36 som drivs passivt ens hade kommit i närheten av SL2 (pris runt 70 tkr) som drivs aktivt, så hade de väl varit århundrates fynd.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00