selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1432 Next
Author Message
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat May 02, 2009 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Antar att du jämfört Majik DS med din gamla 2.1 då, hur känns det att sälja iväg din film-spelare då, är det inte så ofta du ser på film att det inte gör så mycket? När jag hörde Majik DS var jag inte lika överväldigat som dig, kanske snäppet bättre än 1.1 men inte något haksläpp. Däremot när vi kopplade in Akurate DS, ujuj. Fantastiskt vad bra winamp den är! Grym vill-ha-faktor, som du säger dock, priset gör att det inte direkt är något impulsköp.
Majik DS och Unidisk 2.1 är två helt olika produkter. Det enda Unidisken är bättre på är att spela film :-) Skämt och sido - skillnaden mellan en 1.1a och en Majik DS är väldigt stor tycker jag. Och skillnaden mellan 2.1 och 1.1 är redan den stor, men på ett annat sätt. Majiken spelar mer vinyllikt och man får oftare gåshud när man lyssnar.

Min erfarenhet är att Sneaky och Majik är mer lika varandra i prestanda (Majik är givetvis klart bättre men de har liknande karaktär). Akurate DS och Klimax DS spelar i en egen liga, och har man råd med en DS-spelare för 50000 är Akurate bästa köp. Jag tycker dock att man får 80% redan i Majik DS (70% i Sneaky), och med tanke på att man får nåt som slår en Akurate CD för 23000kr nytt behöver jag egentligen inget bättre än Majik i dagsläget. Prisvärdheten, med tanke på att volymkontrollen är mycket bra (förutom på de lägsta volymerna), är hög! Men jag har inte bestämt mig än. Om gudarna vill det kanske jag hittar finansiering till en Akurate DS, det vore jättekul.

/ Jacob

PostPosted: Sat May 02, 2009 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
Såg mysigt ut! Slogs bara av en tanke: är det inte lite högt att lägga på en ny skiva?

/A
Nejdå :) Det är perspektivet som luras lite. Skivspelaren är på lagom höjd :)

Mvh,
Jacob

PostPosted: Tue May 05, 2009 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Valet föll i slutändan på en Akurate DS.

Jag trodde aldrig att det skulle vara möjligt att uppleva denna prestanda för 50000, och ska man ändå investera är det lika bra att lägga sig på en nivå som räcker ett tag. De dyra köpen är felköpen som man brukar säga...

/ Jacob

PostPosted: Tue May 05, 2009 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra val.
Flyttade du TV'n när du sålde din 2.1?

Du hade en Samsung A976 va? har du sett årets nya tunna LED-serie från Samsung (Bserien)? Intryck...

PostPosted: Tue May 05, 2009 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bra val.
Flyttade du TV'n när du sålde din 2.1?

Du hade en Samsung A976 va? har du sett årets nya tunna LED-serie från Samsung (Bserien)? Intryck...
Hej Jan!

Dags att höras på tele snart tycker jag! Har mycket att berätta.

Jag har haft följande TV-apparater det senaste halvåret som jag senare reklamerat p.g.a. olika fel:

* Samsung LE46A656 (7-sekundershack vid 24p-signal)
* Sony KDL46W4500 (extrem bleeding/clouding och DLP-regnbågseffekt)
* Samsung LE46A796 A-panel (bleeding, dåliga betrakningsvinklar, blinkande lampor på framsidan, 24p-hack, stängde av sig av sig själv, knäppande ljud)
* Samsung LE46A796 S-panel (bleeding, blinkande lampa på framsidan, 24p-hack, 3 av 4 HDMI-portar trasiga, fläktar som var konstant på och hördes tydligt)

Nu har jag... ingen TV alls! Och det är absolut fantastiskt skönt. Ska kolla lite på projektorer vad det lider, men nu fokserar jag 100% på musik och bra 2-kanalsåtergivning. Har sålt hela bioriggen med högtalare och allt. Akurate DS blir kärnan i det nya vattenhålet.

Angående Samsungs senaste serie har jag tittat lite som snabbast på Hifiklubben och det var en besvikenlse. Blåaktig svärta och bleeding, samt 24p-hack såg jag på exemplaret i butiken.

/ Jacob

PostPosted: Tue May 05, 2009 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gratulerar till ett fin-fint inköp och får som vanligt tacka för lika fina bilder.

Som bildvisare så står Pioneers plasmor i en klass för sig, IMHO. Eller förresten är det inte bara jag som tycker det; Pioneer har de 4 tv-apparater som fått högst betyg på prisjakt, tillika de enda 4 som genomgående 10or.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=6 ... ms=ss=4280

Tyvärr har Pioneer lagt ned utvecklingen av dem, men min G8 åker fortfarande 8or kring allt annat jag sett. Tyvärr är väl priset också i en egen liga...

PostPosted: Tue May 05, 2009 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Gratulerar till ett fin-fint inköp och får som vanligt tacka för lika fina bilder.

Som bildvisare så står Pioneers plasmor i en klass för sig, IMHO. Eller förresten är det inte bara jag som tycker det; Pioneer har de 4 tv-apparater som fått högst betyg på prisjakt, tillika de enda 4 som genomgående 10or.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=6 ... ms=ss=4280

Tyvärr har Pioneer lagt ned utvecklingen av dem, men min G8 åker fortfarande 8or kring allt annat jag sett. Tyvärr är väl priset också i en egen liga...
Håller med om att Pioneers plasmor är suveränt bra, men jag kan inte ha plasma p.g.a. att jag är känslig för flimmer och phosphor trails. Dessutom har alla Pioneer-plasmor jag sett i butik surrat oroväckande mycket.

/ Jacob

PostPosted: Wed May 06, 2009 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Håller med om att Pioneers plasmor är suveränt bra, men jag kan inte ha plasma p.g.a. att jag är känslig för flimmer och phosphor trails. Dessutom har alla Pioneer-plasmor jag sett i butik surrat oroväckande mycket./ Jacob
Flimmer och phosphor trails är inget jag öht sett, men gissar att man är olika känslig för det ungefär som man är med regnbågsfenomen på projektorer. Buzzing (surrande) hörde jag också i butik, men inte hemma om jag inte går nära (<1m). Om det beror på att den står svalare hemma eller något annat vet jag inte. I soffan 3 m bort hör jag den inte, då hör jag tom 1.1 skivsnurr högre...

PostPosted: Wed May 06, 2009 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
jajo wrote:
Håller med om att Pioneers plasmor är suveränt bra, men jag kan inte ha plasma p.g.a. att jag är känslig för flimmer och phosphor trails. Dessutom har alla Pioneer-plasmor jag sett i butik surrat oroväckande mycket./ Jacob
Flimmer och phosphor trails är inget jag öht sett, men gissar att man är olika känslig för det ungefär som man är med regnbågsfenomen på projektorer. Buzzing (surrande) hörde jag också i butik, men inte hemma om jag inte går nära (<1m). Om det beror på att den står svalare hemma eller något annat vet jag inte. I soffan 3 m bort hör jag den inte, då hör jag tom 1.1 skivsnurr högre...
Hej

Nej, de flesta stör sig inte på flimmer eller phosphor trails. Jag ser det hela tiden, särskilt i kontrastrika scener. Buzzing däremot verkar vara ett utbrett problem, särskilt på de senaste Kuro 50". Men det ska tydligen kunna åtgärdas med ett byte av nätdel, så sannolikt har de flesta apparaterna tysta nätdelar.

Mvh,

/ Jacob

PostPosted: Wed May 06, 2009 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Jag har haft följande TV-apparater det senaste halvåret som jag senare reklamerat p.g.a. olika fel:

* Samsung LE46A656 (7-sekundershack vid 24p-signal)
* Sony KDL46W4500 (extrem bleeding/clouding och DLP-regnbågseffekt)
* Samsung LE46A796 A-panel (bleeding, dåliga betrakningsvinklar, blinkande lampor på framsidan, 24p-hack, stängde av sig av sig själv, knäppande ljud)
* Samsung LE46A796 S-panel (bleeding, blinkande lampa på framsidan, 24p-hack, 3 av 4 HDMI-portar trasiga, fläktar som var konstant på och hördes tydligt)
Man är känslig för olika saker.
Jag tycker rörelseoskärpa/hack är värst.
Kan ta ojämn svärta, betraktningsvinklar, ej perekt färgåtergivning mm.

Var först inne på projje men såg de nya TV (Kuro är fin men som du har jag reservationer) och de har kalasbra djup ibilden vilket jag vill ha.

Projjen/TVn ska vara tyst, ha bra bildbehandling (lugn bild utan artefakter i konturerna/rörelser) samt ha ett djup/dynamik i bilden.
Tycker de nya samsung TV är riktigt bra särskilt i rörelselugnet!!
Det mesta annat hackar fram. Har inte sett 7s hacket men heller inte letat efter det...

Ang projjar gillar jag Sony HW10 (se egenskaper ovan)! Kolla på den Jacob.
Mitsubishi 5500 och dyrare mitsu är också bra.
Panasonic AE3000 får bra betyg i tester/populär bland handlarna men för mig ser bilden manipulerad ut. Projjen räknar ut bildrutor som den lägger in emellan. Skapar också GRYM lagg upp emot 100ms = showstopper.
Benq W5000/Infocus X10 är också fina om man kan ta mer buller. Bra mycket mer tryck i bilden dock i dessa DLP. Inte samma flyt i bilden heller men som sagt makalöst TRYCK!
Skitsvårt val mellan olika TV, olika projjar och framför allt projje vs TV.

PostPosted: Wed May 06, 2009 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jan: tack för tipsen om projektorer.

Var idag inne på Expert och kollade på Samsungs nya LED-apparater. Tycker att de såg bättre ut än 796 - mindre halos runt ljusa objekt. Verkar ha fler LED-element. Dock såg jag fortfarande 7-sekundershack. Observera att det bara inträffar på 24p-material (inte på DVD).

/ Jacob

PostPosted: Thu May 07, 2009 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta kabelröran... vi bygger om!

Image

Vad passar bättre i en slimmad anläggning än en Kikkin från Lejonklou? Inget, antagligen...

Ni som inte hört denna lilla juvel till volymkontroll bör genast göra det. Jag är imponerad. Skillnaden mot en Exotik är helt klart avsevärd. Och den lilla dioden som indikerar volymen är bara för cool! Tummen upp... Är grymt nöjd.

LP12/Akurate DS -> Kikkin -> Aktiv 5125 -> Katan rockar på rätt bra...

/ Jacob

PostPosted: Thu May 07, 2009 07:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tjusigt!

hur upplever du skillnaden mellan din 12:a och ds, och vad tror du att du kommer att spela mest hädanefter? kommer de att komplettera varann eller?

PostPosted: Thu May 07, 2009 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Jan: tack för tipsen om projektorer.

Var idag inne på Expert och kollade på Samsungs nya LED-apparater. Tycker att de såg bättre ut än 796 - mindre halos runt ljusa objekt. Verkar ha fler LED-element. Dock såg jag fortfarande 7-sekundershack. Observera att det bara inträffar på 24p-material (inte på DVD).

/ Jacob
ok ska kolla om jag ser 7s hack vid tillfälle.
Ja årets modeller ÄR bättre än 2008 A796. Tycker redan deras vanliga LCD (B650) slår 2008 toppmodell A796. Lungare bild (mindre artefekter o mjukare rörelser), jämnare svärta, mer dynamik. Dessutom är den lättare, tunnare, drar mindre ström.
Deras nya LED (B6000serie, 7000serie etc) är sedan reält vassare.
Framför allt bildhantering.
= snabb utveckling!

Att du ser mindre halo i 2009 år modeller beror nog på att de har satt LED i ramen runt skärmen och leder ljuset till skärmen. Dvs ingen "local dimming" funktion på de billigare LED.
Tror de dyraste 8000/9000 kommer få det när de lanseras. Lite osäker här..

Däremot dimmas HELA skärmen vid mörka scener, lite som iris funkar på en projje!
Kolla om du störs av det jacob...
Jag är inte känslig för det direkt. Ser heller inte regnbågar tack o lov på DLPprojjar.

Tips när du jämför projjar, kolla med säljare att de är kallibrerade och att inget bildbehandlingsverktyg är inkopplat. Bildbehandling gör bilden konstig och adderar lagg. Men som med TV's är projjar ofta inställda från fabrik med "extra allt" inställt.
Tog mig många besök o massa timmars läsande innan jag insåg detta, dvs tidigare jämförelser var missvisande!
tex demas vissa projjar på maxläge medan vissa körs på sparläge (påverkar ljustryck/ljud/bild) - fult av säljare.

En bra projje fixar givetvis bra bild utan digitala hjälpfunktioner! HW10 tex för 25k...HC5500 om du vill spara 10k.
Om du störs av regnbågar kanske inte X10 är rätt men Benq sägs vara bättre.
Ska du se film/TV med ljus i rummet behöver du nog trycket i dessa DLP'er.
Kolla även på andra projjar men tror nog att de märken jag räknat upp räcker (dyrare inom samma märke = bättre) då andra fabrikat har nackdelar som jag inte kan med. Vi kan snacka mer på tfn så spar du tid. Ju mer man läser på ju mer showstoppers hittar man som ingen upplyser om, ta bara en sådan sak som placering där vissa projjar inte har flexibillitet! Kul att köpt en som man sedan inte kan skicka bilden dit man tänkt sig.
Kvaliteten på projjarna skiljer sig även åt, vissa är rätt kassa med MASSA supportproblem som följd. Tex skiljer sig ljudnivån åt på samma projje (vissa märken)

PostPosted: Thu May 07, 2009 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
tjusigt!

hur upplever du skillnaden mellan din 12:a och ds, och vad tror du att du kommer att spela mest hädanefter? kommer de att komplettera varann eller?
Akurate DS är första gången jag hör en signalkälla som klår LP12an i min anläggning på samtliga punkter... Majik DS var ungefär likvärdig med min LP12. Bra betyg för Majik!

Vinylen brukar oftast vinna på tune och digitala källor på renhet/hifi men så är det inte längre. DS rockar helt enkelt.

Vad jag kommer spela på mest? Troligtvis DS för att jag spenderar mycket tid framför datorn och vill ha bakgrundsmusik. Vid aktiv lyssning kommer det nog bli 50/50.

/ Jacob

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1432 Next

All times are UTC+02:00