jajo wrote:
Jan: tack för tipsen om projektorer.
Var idag inne på Expert och kollade på Samsungs nya LED-apparater. Tycker att de såg bättre ut än 796 - mindre halos runt ljusa objekt. Verkar ha fler LED-element. Dock såg jag fortfarande 7-sekundershack. Observera att det bara inträffar på 24p-material (inte på DVD).
/ Jacob
ok ska kolla om jag ser 7s hack vid tillfälle.
Ja årets modeller ÄR bättre än 2008 A796. Tycker redan deras vanliga LCD (B650) slår 2008 toppmodell A796. Lungare bild (mindre artefekter o mjukare rörelser), jämnare svärta, mer dynamik. Dessutom är den lättare, tunnare, drar mindre ström.
Deras nya LED (B6000serie, 7000serie etc) är sedan reält vassare.
Framför allt bildhantering.
= snabb utveckling!
Att du ser mindre halo i 2009 år modeller beror nog på att de har satt LED i ramen runt skärmen och leder ljuset till skärmen. Dvs ingen "local dimming" funktion på de billigare LED.
Tror de dyraste 8000/9000 kommer få det när de lanseras. Lite osäker här..
Däremot dimmas HELA skärmen vid mörka scener, lite som iris funkar på en projje!
Kolla om du störs av det jacob...
Jag är inte känslig för det direkt. Ser heller inte regnbågar tack o lov på DLPprojjar.
Tips när du jämför projjar, kolla med säljare att de är kallibrerade och att inget bildbehandlingsverktyg är inkopplat. Bildbehandling gör bilden konstig och adderar lagg. Men som med TV's är projjar ofta inställda från fabrik med "extra allt" inställt.
Tog mig många besök o massa timmars läsande innan jag insåg detta, dvs tidigare jämförelser var missvisande!
tex demas vissa projjar på maxläge medan vissa körs på sparläge (påverkar ljustryck/ljud/bild) - fult av säljare.
En bra projje fixar givetvis bra bild utan digitala hjälpfunktioner! HW10 tex för 25k...HC5500 om du vill spara 10k.
Om du störs av regnbågar kanske inte X10 är rätt men Benq sägs vara bättre.
Ska du se film/TV med ljus i rummet behöver du nog trycket i dessa DLP'er.
Kolla även på andra projjar men tror nog att de märken jag räknat upp räcker (dyrare inom samma märke = bättre) då andra fabrikat har nackdelar som jag inte kan med. Vi kan snacka mer på tfn så spar du tid. Ju mer man läser på ju mer showstoppers hittar man som ingen upplyser om, ta bara en sådan sak som placering där vissa projjar inte har flexibillitet! Kul att köpt en som man sedan inte kan skicka bilden dit man tänkt sig.
Kvaliteten på projjarna skiljer sig även åt, vissa är rätt kassa med MASSA supportproblem som följd. Tex skiljer sig ljudnivån åt på samma projje (vissa märken)