selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next
Author Message
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Inom givna begräsningar av tid och rum, är ju lagar och vad som är brottsligt ngt väldigt specifikt.
Håller inte med där heller, hur kan en lag vara "specifik"? Vem kan ta sig in i en "mördares" huvud för att ta reda på vilka motiv han hade eller om han var sinnessjuk? Hur kan man veta om det verkligen var självförsvar? Vems intressen är mest värda att skydda? Internetanvändarnas personliga integriteet eller multinationella bolags vinstintressen? Vilken lag står över den andra? Den som säger att IP-nummer ska raderas eller den som säger att de ska lämnas ut? Juridik är inte matematik (även om (tror jag) inte ens matematiken är "exakt" när den blir tillräckligt avancerad). Det betyder verkligen inte att "anything goes", bara att jag väljer att själv ta ställning.

PostPosted: Wed Apr 29, 2009 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo som flera har nämnt är det viktigt intressant att lagar är något som förändras inom samhället. Det är olika faktorer kan vara orsaken till förändringar i lagstiftningen.

En annan aspekt som ofta förordas vid lagstifning är att en lag borde vara något som de flesta följer för annars tappar den sitt värde. Ett exempel på en lag som vi har haft i Sverige är att det var förbjudet att gå mot rödgubbe. Väldigt många sådana lagbrott skedde daglig dags. Man tog bort den lagen med hänvisning till det och inte för att man tycker att man borde gå mot rödgubbe. Denna parallel kan man dra till den problematik vi nu diskuterar. Man kan väl lösa det på lite olika sätt, antingen prioriterar staten denna lag och hittar och lika metoder att upprätthålla lagen eller så modiferar eller tar bort lagen.

PostPosted: Wed Apr 29, 2009 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Ett exempel på en lag som vi har haft i Sverige är att det var förbjudet att gå mot rödgubbe. Väldigt många sådana lagbrott skedde daglig dags. Man tog bort den lagen med hänvisning till det och inte för att man tycker att man borde gå mot rödgubbe.
Jag kanske har fel, men är det inte så att det fortfarande är olagligt att gå mot röd gubbe, utan det är straffpåföljden som är borttagen?

/ B

PostPosted: Wed Apr 29, 2009 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Inom givna begräsningar av tid och rum, är ju lagar och vad som är brottsligt ngt väldigt specifikt.
Håller inte med där heller, hur kan en lag vara "specifik"? Vem kan ta sig in i en "mördares" huvud för att ta reda på vilka motiv han hade eller om han var sinnessjuk? Hur kan man veta om det verkligen var självförsvar? Vems intressen är mest värda att skydda? ...........Det betyder verkligen inte att "anything goes", bara att jag väljer att själv ta ställning.
Med specifik avser jag att lagar skiljer sig både i tid och rum. Dvs förr hade vi andra lagar i Sverige än vi har idag eller imorgon och även idag så har vi olika lagar i olika kulturer och länder, vilket i demokratier baseras på hur folket i landet vill ha det.

För att svara på dina första frågor, så handlar de om tokningar av lagen, och det är det vi har domstolar till. Men återigen, det är upp till samhället att reglera detta (med lagar och domstolar) och inte upp till enskila individer att göra lite som man vill eller ägna sig åt egna lagtolkningar och därigenom rättfärdiga lagbrott. Så tex myterier (mobbstyre), sjöröverier för att fisken är slut eller förgripa sig sexuallt på sin hund för att denne är med med på det och andra hemmasnickrade motiv för att man själv ska kunna stå över lagen, anser jag vara helt oacceptabelt i ett civiliserat och demokratiskt samhälle. Och om du tycker att vår försvarsminister bryter mot lagen och ägnar sig åt mord (enligt svensk lagstiftnings definitioner), då föreslår jag att du polisanmäler honom.

Vad, du menra med "att ta ställning" är jag lite osäker på. Visst så länge man håller sig till regler som vi gemensamt satt upp i samhället, så jag inga problem med att protestera, demonstrera, skriva insändare etc. Det är ju en lagligt skyddad rättighet man har och som jag tycker att man bör utnyttja om man tycker att något är fel i samhället.

PostPosted: Thu Apr 30, 2009 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
ed wrote:
Ett exempel på en lag som vi har haft i Sverige är att det var förbjudet att gå mot rödgubbe. Väldigt många sådana lagbrott skedde daglig dags. Man tog bort den lagen med hänvisning till det och inte för att man tycker att man borde gå mot rödgubbe.
Jag kanske har fel, men är det inte så att det fortfarande är olagligt att gå mot röd gubbe, utan det är straffpåföljden som är borttagen?

/ B
Korrekt.

PostPosted: Thu Apr 30, 2009 08:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Bill50x wrote:
ed wrote:

/ B
Korrekt.
ahh my fault... straffpåföljden togs alltså bort.

PostPosted: Thu Apr 30, 2009 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så länge som en lag gäller så är det väl förbjudet att bryta mot den d.v.s. överträdelse kan antas leda till någon form av påföljd.

När det gäller huruvida det är stöld att kopiera och sprida kopior av immateriella tillgångar (t.ex. musik) så är väl grejen just att den som gjort musiken sålt den under vissa villkor (att det inte är ok att kopiera och distribuera till andra än de i den närmaste vänkretsen). Det är ju inte alls säkert att försäljningen skulle skett p.s.s. under de nya villkor som massfildelarna självsvåldigt introducerat. I den meningen är det nog trots allt avtalsbrott (=stöld) eftersom säljaren antog att köparen betalade för att själv (ev. inkl. bekanta) skulle nyttja musiken och inte att köparen i sin tur skulle massdistribuera materialet.

PostPosted: Thu Apr 30, 2009 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Så länge som en lag gäller så är det väl förbjudet att bryta mot den d.v.s. överträdelse kan antas leda till någon form av påföljd.

När det gäller huruvida det är stöld att kopiera och sprida kopior av immateriella tillgångar (t.ex. musik) så är väl grejen just att den som gjort musiken sålt den under vissa villkor (att det inte är ok att kopiera och distribuera till andra än de i den närmaste vänkretsen). Det är ju inte alls säkert att försäljningen skulle skett p.s.s. under de nya villkor som massfildelarna självsvåldigt introducerat. I den meningen är det nog trots allt avtalsbrott (=stöld) eftersom säljaren antog att köparen betalade för att själv (ev. inkl. bekanta) skulle nyttja musiken och inte att köparen i sin tur skulle massdistribuera materialet.
Mitt i prick.
Nuf said :!:

PostPosted: Sun May 03, 2009 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Nix. Inte ens lagen likställer olaglig kopiering/distribution med stöld. Oavsett vad man tycker om fildelning av copyrightskyddat material så vore det bra om man höll isär begreppen. Att kopiera hela eller delar av en bok på kopiator och ge till grannen är inte stöld. Det är illegal kopiering. Samma gäller (givetvis) musik och film.

Avtalsbrott är inte heller stöld, lika lite som mord är det. Det är just... avtalsbrott!

/ B

PostPosted: Mon May 04, 2009 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
... nog trots allt avtalsbrott (=stöld) ...
Nix. Inte ens lagen likställer olaglig kopiering/distribution med stöld. Oavsett vad man tycker om fildelning av copyrightskyddat material så vore det bra om man höll isär begreppen. Att kopiera hela eller delar av en bok på kopiator och ge till grannen är inte stöld. Det är illegal kopiering. Samma gäller (givetvis) musik och film.

Avtalsbrott är inte heller stöld, lika lite som mord är det. Det är just... avtalsbrott!

/ B
"Nix"? Notera att jag skrev avtalsbrott med (=stöld) inom parentes?

PostPosted: Mon May 04, 2009 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
... nog trots allt avtalsbrott (=stöld) ...
"Nix"? Notera att jag skrev avtalsbrott med (=stöld) inom parentes?
Jag använder nog = i betydelsen "lika med". Att man skriver det inom parantes förändrar inte saken, snarare ser jag det som ett förtydligande. Om man INTE anser avtalsbrott vara lika med stöld så är det ju bara att låta bli att skriva (=stöld) eller hur?

/ B

PostPosted: Mon May 04, 2009 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du köper eller hyr en skiva med musik eller film på så ingår du endast ett avtal med säljaren, inte skivbolaget eller artisten. Om
du köper ett dataprogram så är du dock oftast tvungen att acceptera vissa villkor när du installerar programmmet.

Att kopiera hyrda videofilmer på 80-talet var (periodvis?) lagligt, men dock så bröt du mot det avtal du hade skrivit på när du
hyrde filmen, vilket gjorde gärningen olaglig på annat sätt.

/M

PostPosted: Mon May 04, 2009 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lagen som bryts vid "piratkopiering"* är lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19600729.HTM

Ur ett juridiskt perspektiv har det hela mycket lite med stöld att göra, stöld kräver att man tar något som ägaren har i sin besittning. Det har såvitt jag förstår nästan lika lite med avtalsbrott att göra. Det finns ju inget avtal mellan upphovsrättsinnehavaren och den som äger datorn från vilket materialet kopieras.

Lita förresten på att jag återkommer angående "demokrati" och lagars existensberättigande.

*EDIT: Av film och musik alltså. När det kommer till programvara blir det (som Magnus skriver) antagligen lite mer komplicerat? Jag vet faktiskt inte vad som gäller där. Men det är ju "Film- och musikindustrin" som har drivit igenom de nya stasi-lagarna. Tror jag?

PostPosted: Tue May 05, 2009 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Avtalsbrott, stöld eller ej - snömos...

Är det inte rimligt att upphovsrättshavaren får ett ord med i laget när det gäller hur hans/hennes material sprids!

Hur resonerar man om man inte tycker det?

PostPosted: Tue May 05, 2009 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Avtalsbrott, stöld eller ej - snömos...

Är det inte rimligt att upphovsrättshavaren får ett ord med i laget när det gäller hur hans/hennes material sprids!

Hur resonerar man om man inte tycker det?
Inte alls snömos. Det underlättar väl alltid när man diskuterar om man kallar det man diskuterar för rätt sak? Det har ju inget alls med att göra om vem som får komma till tals. Avtalsbrott, olaglig kopiering och stöld är faktiskt olika saker. Att samtliga är brottsliga är en helt annan sak. Om du tar en bild av mig och publicerar på nätet utan mitt tillstånd, är det stöld? Nej, men du har ändå gjort en olaglig handling (vad brottsrubriceringen är vet jag inte).

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next

All times are UTC+02:00