henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Inom givna begräsningar av tid och rum, är ju lagar och vad som är brottsligt ngt väldigt specifikt.
Håller inte med där heller, hur kan en lag vara "specifik"? Vem kan ta sig in i en "mördares" huvud för att ta reda på vilka motiv han hade eller om han var sinnessjuk? Hur kan man veta om det verkligen var självförsvar? Vems intressen är mest värda att skydda? ...........Det betyder verkligen inte att "anything goes", bara att jag väljer att själv ta ställning.
Med specifik avser jag att lagar skiljer sig både i tid och rum. Dvs förr hade vi andra lagar i Sverige än vi har idag eller imorgon och även idag så har vi olika lagar i olika kulturer och länder, vilket i demokratier baseras på hur folket i landet vill ha det.
För att svara på dina första frågor, så handlar de om tokningar av lagen, och det är det vi har domstolar till. Men återigen, det är upp till samhället att reglera detta (med lagar och domstolar) och inte upp till enskila individer att göra lite som man vill eller ägna sig åt egna lagtolkningar och därigenom rättfärdiga lagbrott. Så tex myterier (mobbstyre), sjöröverier för att fisken är slut eller förgripa sig sexuallt på sin hund för att denne är med med på det och andra hemmasnickrade motiv för att man själv ska kunna stå över lagen, anser jag vara helt oacceptabelt i ett civiliserat och demokratiskt samhälle. Och om du tycker att vår försvarsminister bryter mot lagen och ägnar sig åt mord (enligt svensk lagstiftnings definitioner), då föreslår jag att du polisanmäler honom.
Vad, du menra med "att ta ställning" är jag lite osäker på. Visst så länge man håller sig till regler som vi gemensamt satt upp i samhället, så jag inga problem med att protestera, demonstrera, skriva insändare etc. Det är ju en lagligt skyddad rättighet man har och som jag tycker att man bör utnyttja om man tycker att något är fel i samhället.