sportbilsentusiasten wrote:
Bolagen KAN inte "vinna" oavsett hur olagligt det nu är att kopiera/tanka upp&ned.
Enda chansen är att erbjuda musik till vettiga pengar på nätet -fast på ett nytt sätt.
Tex ett abonnemang där man kan lyssna på valfri musik (streamat) för ett peng/månad. Det man sedan gillar får man sedan köpa/tanka hem till bra pris (slippa kostnader för CDtryckning, distribution, affärer mm = lågt pris)
Olika pris för olika kvalitet.
Ett annat abonemang för de som bara tankar hem.
Sedan skapar man olika abonnemang och former så varje konsument får välja vad som passar.
Så här skrev jag på Faktiskt:
(Thomas_A skrev:
Du sade att man ska komma åt storfildelarna (scenen), men inte övriga. Förklara på ett enkelt sätt hur dessa skulle "konkurreras" bort när konkurrensmedlen är satta ut spel? Människan är samlare till sin natur och kommer inte att betala för något som finns lättillgängligt och gratis. Om det inte finns en risk med det.)
Mjae. Det finns flera anledningar till att betala för sig. Man kan tex ställa krav på nedladdningshastigheten, på att filerna inte ska vara virusinfekterade, man kan ställa krav på urval, sajtens funktionalitet, information och så vidare.
Se det så här; jag skulle glatt betalat för majoriteten av de fonogram jag laddat ner om priset varit max 50:-/st (dvs vad en butik i snitt betalar) och nedladdningen varit enkel, snabb och funktionabel samt att filerna varit i lossless-kvalitet. Jag skulle inte heller ha någon som helst anledning att dela ut materialet (numera sker ändå ganska litet av detta ändå, mest beroende på krångel att konfigurera brandväggar osv) utom till nära vänner, ungefär som när man delade kassetter med varandra tidigare.
"Gratis" är inte gratis. Precis som Linux inte är gratis om man ser till den tid man måste spendera. Att tanka hem via TPB kostar pengar i form av tid (datorn måste vara igång länge, drar el, slitage etc). Denna kostnad tillfaller givetvis inte artisten men är likväl en kostnad för mig.
Så för mig, en sajt (eller flera) där jag hittar lossless till rimlig peng, jag betalar direkt!
/ B