Jag startar från grunden eftersom frågställaren skriver att han är nybörjare på området. För 10-15 000 talar vi om en LP12 med ca 20 år på nacken, Valhalla motorstyrning, evetuellt Ittok arm, men mera troligt en Rega arm eller Linn Akito. Den som vill veta mer om LP12:an kan besöka Analogue Addicts webb sida för FAQ om just LP12:an
http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/li ... l#linninfo
Detta är en väldigt bra webplats för LP12 ägare, nuvarande eller blivande. Där finns nästan allt man behöver veta om LP12:an, och även många uppgraderingstips.
För en begagnad LP12 gäller först och främst service om du inte köper från en auktoriserad Linnhandlare. Lejounklou och Anders på Tonläget är mkt bra enligt min erfarenhet, men det finns säkert flera. Och, det är värt varje krona. LP12:an är en seismograf som låter rätt platt om den inte är rätt justerad. Gångjärn och drivrem är typiska (och billiga) saker som behöver åtgärdas på en gammal LP12:a. Därefter kommer eventuellt nål och pickup. En inspektion av tonarmen är nödvändig. Har man otur har någon skruvat 'för mycket' på den eller varit ovarsam och orsakat skador. Men det är dessbättre ovanligt tror jag.
Om man nu har en begagnad och servad LP12 så låter den väldigt bra och skall utklassa det mesta.
Alla uppgraderingar av LP12:an bör bygga på 'source first' principen. I praktiken betyder det att man kan lugnt vänta med tonarm och pick-up ett bra tag. Dock kan en bra 'grammofon förstärkare' vara intressant att fundera på, om man inte redan har en Linn eller Naim förstärkare med grammofoningång.
Det finns två givna uppgraderingar. Först bottenplattan, de är inte så dyra. De tidigaste modellerna av LP12:an var mkt känsliga för underlaget. Senare bottenplattor har avhjälpt det problemet till en stor del. Den andra uppgraderingen är en begagnad eller ny Lingo motorstyrning.
Den tredje uppgraderingen är "Cirkus" vilket är nya skruvar och fjädrar till upphängningen i spelaren. Det finns de som tycker att detta är viktigare än Lingo, men jag tillhör inte dem. Kom ihåg att Lingon kan föras över till en nyare LP12 om man så vill.
Efter detta kommer överväganden om tonarmen och pickupen. Keel är så dyrt att det kan vänta, en ny Akito, en sen Ittok eller en Ekos arm blir en kostnadseffektiv uppgraderingen gissar jag. Med en sen Ittok eller Ekos öppnar sig vägen till nirvana via en moving coil pickup av typen Klyde och en begagnad Linto.