selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som vet av någon sida där man ser de olika uppgraderingarna till LP12 och i vilken ordning de kommer i

eller om någon kan sätta ihop en lista här, har en kompis som funderar på en lp 12 men har ingen aning om vad man får för olika pengar

vad för spelare får man lös för ca 10-15 k?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Apr 19, 2009 17:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bra initiativ!

Jag är själv mycket intresserad av att köpa en lp-spelare och en 12a skulle ju inte sitta helt fel.
ca 5k-15k är även den prisklass jag siktar på, men har ingen aning om vad för delar till 12an som är bättre/sämre, nyare/äldre osv.

Borde finnas en sticky för sånna nybörjare som jag :)

PostPosted: Sun Apr 19, 2009 18:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Håller med om att en sån sammanställning vore mycket intressant, nu känns det mest som en djungel av tonarmar, motorstyrningar och gudvetvad :)

PostPosted: Mon Apr 20, 2009 12:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Någon som vet av någon sida där man ser de olika uppgraderingarna till LP12 och i vilken ordning de kommer i
kanske en korkad fråga, men menar du i vilken ordning de olika uppgraderingarna kommit rent historiskt, eller i vilken ordning man enl. source first ska uppgradera sin 12a?

PostPosted: Mon Apr 20, 2009 14:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag startar från grunden eftersom frågställaren skriver att han är nybörjare på området. För 10-15 000 talar vi om en LP12 med ca 20 år på nacken, Valhalla motorstyrning, evetuellt Ittok arm, men mera troligt en Rega arm eller Linn Akito. Den som vill veta mer om LP12:an kan besöka Analogue Addicts webb sida för FAQ om just LP12:an http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/li ... l#linninfo :D :D

Detta är en väldigt bra webplats för LP12 ägare, nuvarande eller blivande. Där finns nästan allt man behöver veta om LP12:an, och även många uppgraderingstips.

För en begagnad LP12 gäller först och främst service om du inte köper från en auktoriserad Linnhandlare. Lejounklou och Anders på Tonläget är mkt bra enligt min erfarenhet, men det finns säkert flera. Och, det är värt varje krona. LP12:an är en seismograf som låter rätt platt om den inte är rätt justerad. Gångjärn och drivrem är typiska (och billiga) saker som behöver åtgärdas på en gammal LP12:a. Därefter kommer eventuellt nål och pickup. En inspektion av tonarmen är nödvändig. Har man otur har någon skruvat 'för mycket' på den eller varit ovarsam och orsakat skador. Men det är dessbättre ovanligt tror jag.

Om man nu har en begagnad och servad LP12 så låter den väldigt bra och skall utklassa det mesta.
Alla uppgraderingar av LP12:an bör bygga på 'source first' principen. I praktiken betyder det att man kan lugnt vänta med tonarm och pick-up ett bra tag. Dock kan en bra 'grammofon förstärkare' vara intressant att fundera på, om man inte redan har en Linn eller Naim förstärkare med grammofoningång.

Det finns två givna uppgraderingar. Först bottenplattan, de är inte så dyra. De tidigaste modellerna av LP12:an var mkt känsliga för underlaget. Senare bottenplattor har avhjälpt det problemet till en stor del. Den andra uppgraderingen är en begagnad eller ny Lingo motorstyrning.

Den tredje uppgraderingen är "Cirkus" vilket är nya skruvar och fjädrar till upphängningen i spelaren. Det finns de som tycker att detta är viktigare än Lingo, men jag tillhör inte dem. Kom ihåg att Lingon kan föras över till en nyare LP12 om man så vill.

Efter detta kommer överväganden om tonarmen och pickupen. Keel är så dyrt att det kan vänta, en ny Akito, en sen Ittok eller en Ekos arm blir en kostnadseffektiv uppgraderingen gissar jag. Med en sen Ittok eller Ekos öppnar sig vägen till nirvana via en moving coil pickup av typen Klyde och en begagnad Linto.

PostPosted: Mon Apr 20, 2009 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Har man otur har någon skruvat 'för mycket' på den eller varit ovarsam och orsakat skador. Men det är dessbättre ovanligt tror jag.

På T&T hade vi som mest ett dussintal trasiga tonarmar på lagret. Dessa var dels från inbyten, dels från kunder som köpt
annat då de pajjat.

/M

PostPosted: Mon Apr 27, 2009 06:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Den tredje uppgraderingen är "Cirkus" vilket är nya skruvar och fjädrar till upphängningen i spelaren.
Cirkus är ett helt nytt lager och ett nytt subchassie. Köp inte en tolva för 15' utan det!
bofredrik wrote:
Efter detta kommer överväganden om tonarmen och pickupen. Keel är så dyrt att det kan vänta, en ny Akito, en sen Ittok eller en Ekos arm blir en kostnadseffektiv uppgraderingen gissar jag. Med en sen Ittok eller Ekos öppnar sig vägen till nirvana via en moving coil pickup av typen Klyde och en begagnad Linto.
En ny Akito är rätt mycket pengar i sjön, en beggad Akito2 kostar inte mer än ett par tre tusen. För en budget på 12' (som en ny kostar) skulle jag köpa en beggar Ekos2 istället.

Bra tråd! Kanske ämne för en sticky så småningom?

PostPosted: Mon Apr 27, 2009 10:03 
Site Admin
Site Admin

henriklh wrote:
Bra tråd! Kanske ämne för en sticky så småningom?
Det hoppas jag verkligen, vore mycket välkommet precis som en ordentlig DS-sticky.

Väntar dock med det lite då sticky-trådar har en tendens att glömmas bort då de inte hoppar upp och ner i forumslistan.. Vilket jag hoppas denna inte gör.

PostPosted: Mon Apr 27, 2009 21:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Fler frågor om lp 12or:

Man har ju hört att "alla" lp 12 i princip går att uppgradera till tip top. Men jag har för mig att jag läste nån stans att det egentligen bara är modeler från nångång på 90 talet som går att uppgradera så de blir "exakt" som en sproilans ny toppad lp 12a från 09, stämmer detta och hur stor skillnad är det då på en toppad och uppdaterad äldre spelare och en ny (okej inser att detta inte är en lätt fråga som nog får "det beror på.." svar, men generellt)?

Hur vet man ungefär hur gammal en lp 12 är? (återigen en svår fråga, med alla uppgraderingar och allting, men det borde ju finnas nått i stil med "om den har ett serienr mellan det och det som sitter där och där kan man gissa att den är ungefär från då och då, Alt Den sista spelaren med den där typen av slad, skruv, hål, gjordes då och då, Alt (mer extremt): Den snubben slutade jobba på linn då och då så är det han som monterat så...)

/a

PostPosted: Tue Apr 28, 2009 08:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite länkar med info om 12:an

http://www.vinylengine.com/linn-lp12-hi ... path.shtml

http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/li ... l#linninfo

http://en.wikipedia.org/wiki/LP12

http://www.sondek-turntable.com/

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00