selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sun Apr 05, 2009 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förmodligen så har Linn gjort ett val där när det gäller typen av spolar.
Eftersom det skiljer sig mellan kablar och kvaliten på lödningar så kan säkert resistorn ha en viss betydelse.
Metallfilmsmotstånd skall dels ge mindre brus men det kanske spelar större roll i lågnivåkretsar.
Finns dock högeffektmotstånd av typen metallfilm men kan vara så att dom inverkar negativt på svänget :?

PostPosted: Thu Apr 09, 2009 16:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Eller också handlar återgivningen av svänget om andra saker- enskilda komponenter kanske inte har någon betydelse, utan används av andra fabrikat som salespionts... Linn själva tonar ju ned enskilda elektronikkomponenters betydelse i det hela. Det är nog hela konstruktionen/kretslösningen som spelar roll.

Det enda som är direkt tekniskt dåligt i filtret på majik 140 är den järnkärnelindade spolen i serie med basen. Men helt luftlindat hade säkert kostat några hundra till... och frågan är om det går att höra någon skillnad.

Metalloxidmotstånd används inte av linn i högtalare- oavsett prisklass. Istället används vanliga porslinsmotstånd i högtalarna.

PostPosted: Thu Apr 09, 2009 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu vet jag inte, men går det att göra mycket bättre delningsfilter?

Då Linns högtalare är gjorda för att kunna aktivera borde detta inverka på hur mycket krut som läggs ned på delningsfiltren, samtidigt som högtalaren måste vara bra nog att kunna stå självständigt utan aktivering. Det tänkta prisläget på högtalaren borde förstås också kunna påverka.
Om jag får lite tid över och kan låna en kamera hade jag kunnat tänka mig att skruva loss bakstycket på Akurate 225'an jag har för att kunna jämföra, men någon annan kanske kan ta foton om de aktiverar 212'or eller 242'or.

PostPosted: Thu Apr 09, 2009 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag tycker att alla Linn högtalare passivt är en kompromiss, känns som att krutet inte är lagt på att optimera passiv drift t.e.x 242 varför går den 10 hz ljupare i basen vid aktivering? tror detta beror på att Linn medvetet bygger högtalaren sämmre för att lyftet ska bli större när man går aktivt, och på så sätt kan man lättare motivera mer kostnaden med flera steg och aktiva kort

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Apr 09, 2009 18:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

pekka71 wrote:
jag tycker att alla Linn högtalare passivt är en kompromiss, känns som att krutet inte är lagt på att optimera passiv drift t.e.x 242 varför går den 10 hz ljupare i basen vid aktivering? tror detta beror på att Linn medvetet bygger högtalaren sämmre för att lyftet ska bli större när man går aktivt, och på så sätt kan man lättare motivera mer kostnaden med flera steg och aktiva kort
Jag tror att det ligger mycket i det här. Linn verkar vara oerhört giriga/bussinessmässiga.

PostPosted: Thu Apr 09, 2009 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
varför går den 10 hz ljupare i basen vid aktivering?
Högtalaren går rent fysiskt lika djupt oavsett om den är passiv eller aktiv.

Skillnaden vid aktiv är att man höjer upp den lägsta nivån ett par dB genom att det aktiva filtret ser till att förstärkaren förstärker just dom frekvenserna extra mycket.
Exempelvis 30-50 Hz så att dom hamnar i nivå med övriga hörbara frekvenser. Vid passiv delning så hamnar man ju efter slutsteget och kan då bara dämpa och inte förstärka de lägre frekvenserna plus att det passiva filtret i sig utgör en last förutom själva högtalaren vilket innebär att slutsteget får jobba hårdare.. Det finns så klart begränsningar för hur djup bas man kan få ur en iven lådvolym. vet inte om min förklaring går hem där i stugorna men ungefär så funkar det och bygger på en Linkwitz beräkning som jag inte kommer ihåg namnet på :(

Jag är dock rätt så övertygad om att filterkomponenternas kvalite spelar roll liksom själva konstruktionen :idea:
Med det inte sagt att dyraste komponenterna är dom bästa ur ett tunedem perspektiv :?

PostPosted: Sat Apr 11, 2009 08:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Comstedt wrote:
Nu vet jag inte, men går det att göra mycket bättre delningsfilter?

Då Linns högtalare är gjorda för att kunna aktivera borde detta inverka på hur mycket krut som läggs ned på delningsfiltren, samtidigt som högtalaren måste vara bra nog att kunna stå självständigt utan aktivering. Det tänkta prisläget på högtalaren borde förstås också kunna påverka.
Om jag får lite tid över och kan låna en kamera hade jag kunnat tänka mig att skruva loss bakstycket på Akurate 225'an jag har för att kunna jämföra, men någon annan kanske kan ta foton om de aktiverar 212'or eller 242'or.
Det vore trevligt att se. Fram med kameran !

PostPosted: Sat Apr 11, 2009 09:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sondek wrote:
Quote:
varför går den 10 hz ljupare i basen vid aktivering?
Högtalaren går rent fysiskt lika djupt oavsett om den är passiv eller aktiv.

Skillnaden vid aktiv är att man höjer upp den lägsta nivån ett par dB genom att det aktiva filtret ser till att förstärkaren förstärker just dom frekvenserna extra mycket.
Exempelvis 30-50 Hz så att dom hamnar i nivå med övriga hörbara frekvenser. Vid passiv delning så hamnar man ju efter slutsteget och kan då bara dämpa och inte förstärka de lägre frekvenserna plus att det passiva filtret i sig utgör en last förutom själva högtalaren vilket innebär att slutsteget får jobba hårdare.. Det finns så klart begränsningar för hur djup bas man kan få ur en iven lådvolym. vet inte om min förklaring går hem där i stugorna men ungefär så funkar det och bygger på en Linkwitz beräkning som jag inte kommer ihåg namnet på :(

Jag är dock rätt så övertygad om att filterkomponenternas kvalite spelar roll liksom själva konstruktionen :idea:
Med det inte sagt att dyraste komponenterna är dom bästa ur ett tunedem perspektiv :?
Kan hålla med i allt detta.

Genom att förstärka de allra lägsta frekvenserna kan tex ett par katan gå lika djupt som en golvare, vid aktivering. Inte nog med det- man kan också skära av de allra lägsta frekvenserna som högtalaren ändå inte kan återge. Lägre dist. blir resultatet. Eftersom dämpningen av olika frekvenser sker aktivt i det aktiva filtret så sparar man mycket effekt.Det behövs ju inte "dämpa bort" effekt i det passiva delningsfiltret, efter slutsteget. Man kan då spela högre om man använder samma slutsteg. Kontrollen över högtalarnas koner blir bättre med aktiv drift- inga spolar, kondensatorer eller motstånd finns ivägen. Vid aktiv drift är det lätt att ställa nivåerna rätt, speciellt vid problematiska rum.

Nackdelen, för det finns några sådana också, som det talas tyst om är:

1. Slutstegen blir snedbelastade vid aktiv drift.
2. Distorsionen kan ev. bli högre vid höga frekvenser- om man driver tex diskanten direktkopplat.
3. Två slutsteg, eller fler, är dyrare än ett.

Men fördelarna vid aktiv drift är större än dess nackdelar. De ovanstående nackdelarna ska inte överdrivas.
Aktivt, rätt utfört, låter klart bättre.

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00