Sondek wrote:
Quote:
varför går den 10 hz ljupare i basen vid aktivering?
Högtalaren går rent fysiskt lika djupt oavsett om den är passiv eller aktiv.
Skillnaden vid aktiv är att man höjer upp den lägsta nivån ett par dB genom att det aktiva filtret ser till att förstärkaren förstärker just dom frekvenserna extra mycket.
Exempelvis 30-50 Hz så att dom hamnar i nivå med övriga hörbara frekvenser. Vid passiv delning så hamnar man ju efter slutsteget och kan då bara dämpa och inte förstärka de lägre frekvenserna plus att det passiva filtret i sig utgör en last förutom själva högtalaren vilket innebär att slutsteget får jobba hårdare.. Det finns så klart begränsningar för hur djup bas man kan få ur en iven lådvolym. vet inte om min förklaring går hem där i stugorna men ungefär så funkar det och bygger på en Linkwitz beräkning som jag inte kommer ihåg namnet på
Jag är dock rätt så övertygad om att filterkomponenternas kvalite spelar roll liksom själva konstruktionen
Med det inte sagt att dyraste komponenterna är dom bästa ur ett tunedem perspektiv 
Kan hålla med i allt detta.
Genom att förstärka de allra lägsta frekvenserna kan tex ett par katan gå lika djupt som en golvare, vid aktivering. Inte nog med det- man kan också skära av de allra lägsta frekvenserna som högtalaren ändå inte kan återge. Lägre dist. blir resultatet. Eftersom dämpningen av olika frekvenser sker aktivt i det aktiva filtret så sparar man mycket effekt.Det behövs ju inte "dämpa bort" effekt i det passiva delningsfiltret, efter slutsteget. Man kan då spela högre om man använder samma slutsteg. Kontrollen över högtalarnas koner blir bättre med aktiv drift- inga spolar, kondensatorer eller motstånd finns ivägen. Vid aktiv drift är det lätt att ställa nivåerna rätt, speciellt vid problematiska rum.
Nackdelen, för det finns några sådana också, som det talas tyst om är:
1. Slutstegen blir snedbelastade vid aktiv drift.
2. Distorsionen kan ev. bli högre vid höga frekvenser- om man driver tex diskanten direktkopplat.
3. Två slutsteg, eller fler, är dyrare än ett.
Men fördelarna vid aktiv drift är större än dess nackdelar. De ovanstående nackdelarna ska inte överdrivas.
Aktivt, rätt utfört, låter klart bättre.