selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Vad gäller Tracks minns jag dem väl, förmodligen pga den något annorlunda designen! Har också ett svagt minne av att kvalitén var bristande. Ägde i alla fall aldrig några.
Tracks var ett Malmöbaserat företag, helt riktigt med en kvinnlig ägare/VD. Dom försökte slå sig in på kassettmarknaden och slåss med sådana bjässar som Maxell. Med nära 50% högre pris och bristande kvalité gick det inte så bra, minst sagt.

Jag köpte några band, de plågades av ett mekaniskt gnissel. Skickade dom till tillverkaren och fick en låda nya tillbaka tillsammans med ett testutdrag från SP. De nya kassetterna gnisslade inte, men lät inte speciellt bra ändå. Testdata var i samtliga fall sämre än jämförelseobjektet Maxell, undrar varför dom skickade det till mig?

Ägarinnan till företaget var, om jag minns rätt, en rikemansdotter som ville visa att hon kunde stå på egna ben. Men ett tag efter kraschen med företaget tog hon livet av sig, läste jag någonstans.

Maxell och TDK var väl de band jag var mest nöjd med, men använde även BASF, Memorex och andra. Ett kul band var det med aluminiumram, där kan man snacka om metallband :-) Lät ruskigt bra, men priset runt 75:- avskräckte. Det fick man 5 Maxell för....

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 17:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har ett sånt där Sony metal master i keramik. Det är tungt och kostade runt 90:- vill jag minnas.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Maxell och TDK var väl de band jag var mest nöjd med, men använde även BASF, Memorex och andra.
Samma här - jag föredrog TDK SA90 (deras metallband) ruskigt bra band.
Kan man köpa det fortfarande?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 20:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Häftig site.
Jag körde med Denon däck och en massa olika kassetter, Tracks C-80 fanns med, gnissel på mina också!
Annars använde jag gärna Denon HD-8.
Jag har nog alla kassetter kvar samt all dokumentation, dvs all band var katlogiserade med nr, artist, skiva samt alla låtar. Inte i en databas utan manuellt nedskrivet. Vilket jobb.
Lyckan var att låna skivor , spela in dem och öka sin samling.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Maxell och TDK var väl de band jag var mest nöjd med, men använde även BASF, Memorex och andra.
Samma här - jag föredrog TDK SA90 (deras metallband) ruskigt bra band.
Kan man köpa det fortfarande?

TDK SA köper man på ginza för 20:- och det är ett chromeband
Köper några då och då

MA hette metallbandet

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
TDK SA köper man på ginza för 20:- och det är ett chromeband
Köper några då och då

MA hette metallbandet
Rätt, förväxlade dom. Jag har båda sorter...

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 04, 2005 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett av Nakamichis autoreverserande däck Image

detta är då RX505 det andra autoreverserande däcket med burspråk hette RX202

men här har vi en bild på lilla raringen Dragon Image

båda dessa däck är något man gärna skulle vilja ha.

Kassetter man använt diverse av maxell, basf, sony, denon, track, ampex, och dessa vad de nu hette Image

det är väl de jag kommer ihåg

BTW jag har bandare till bilen som jag inte vet om jag skall koppla in när det är aktuellt med bil igen eller om jag skall gå över till CD i bilen, det är en Nakamichi TD500E så den skulle ju isåfall helst kompletteras med ett Naka däck hemma också.

Image

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 04, 2005 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
RX505

Helt klart det ultimata kassetdäcket som man drömde om men det Roteldäck jag körde fungerade helt okej då man under mitten av -80 talet bandade lånade skivor via en Rega Planar 2..... :roll:

Det var faktiskt otroliga variationer i ljudkvaliten mellan olika kassetter.
Inte fullt lika stora variationer i dag mellan olika cd-r skivor :?

Post subject: Re:
PostPosted: Thu Mar 26, 2009 21:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

stranna wrote:
Nachamichi Dragon hette väl däcket som vände själv, kostade runt 15000.
Dragon var ett av flera däck från Nachamichi som "vände..." :)

Kostade faktiskt minst 28.000 kr vid något tillfälle.

Har ett sådant i fantastiskt skick och massor av musik på kassetter, kult! 8)

... och låter faktiskt inte sååå illa.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Fri Mar 27, 2009 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ägarinnan till företaget var, om jag minns rätt, en rikemansdotter som ville visa att hon kunde stå på egna ben. Men ett tag efter kraschen med företaget tog hon livet av sig, läste jag någonstans.
Det här var ju riktigt tragiskt... :cry:

Annars var detta en kul tråd!
Min kusin och jag var mycket tillsammans i tonåren och hade samma musiksmak (åt det hårdare hållet). Vi hade en trevlig tradition, varje sommar komponerade vi ett blandband, som vi kallade för "Tiny Tunes". Det innehöll det gångna (<-- är det där ett ord, egentligen...??) årets bästa låtar. Första volymen var ett vanligt chrome band, men eftersom musikstilen var det den var kom vi inför volym två på att vi såklart skulle ha metalband :) Jag kommer inte ihåg vilket märke det var, men det kostade runt hundra spänn och tungt var det! Det vägde så mycket att kasettbandspelaren i bilen inte orkade ejecta den :lol:

Vi höll på i ett år till, så det blev tre volymer sammanlagt. Det var faktiskt en tre, fyra år sedan jag slängde det sista bandet... lite synd när man funderar tillbaka på det.

Men what the heck. Life goes on.

Post subject: Re: Kassetter!
PostPosted: Fri Mar 27, 2009 15:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Angående tillverkaren Tracks så flyttades hela innehållet till Turkiet och så dök de upp under ett annat namn (som jag just nu glömt, Alzheimer light och det där).

Utanmätet, alltså lokalen blev väl en CD-fabrik?

Om vi nu ska vara riktigt petiga och tråkiga så är/var (?) TDK SA inget chromeband. Det är baserat på "vanlig" järnoxid och gjort för att passa chrome-inställningen i kassetspelarna. Anledning lär ha varit hårda miljökrav som infördes i Japan på 1970-talet, krom är duktigt miljöförstörande. Jag har faktiskt haft ett gäng av TDKs "riktiga" kromband, ni ska vara glada att ni slapp dem, kan jag säga...

Mitt Nakamichi däck är trasigt sen rätt många år.

JohanR

PostPosted: Fri Apr 03, 2009 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Beträffande Tracks så ja det blev ett företag som gör CD skivor. Låg ngnstans i Malmö regionen om jag inte minns fel. Företaget hette ett tag CD Plant tror jag. Vet i och för sig inte om dom finns kvar i M-ö regionen idag.

Även jag körde med blandat bandat så det stod härliga till. Maxell Chrome band skulle det vara. Hade ett Fischer Kasett däck som var helt ok. Det hade jag i många år. Kommer inte riktigt ihåg när jag bytte till CD men kasetterna finns numera hos en polare i Malmö. Skulle tro att jag fick ihop ett hundra tal kasetter. Det var C 90 som gällde. Visst var det så det hette ? Kommer inte riktigt ihåg det var ju ett tag sen nu...

PostPosted: Fri Apr 03, 2009 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
... Det var C 90 som gällde. Visst var det så det hette ? Kommer inte riktigt ihåg det var ju ett tag sen nu...
C90 var kassetterna med 2x45 minuter speltid, rätt. C120 var lite för tunna och därmed opålitliga. C90 var ganska lagom, man fick ofta(st) plats med en vinylskiva per sida. Det fick man i princip aldrig på ett C60.

Någon fabrikant släppte ett band som hade typ 6 extra minuter på, C90 +6 tror jag det kallades men jag minns inte vem som gjorde så.

Jag körde den mesta musiken på Maxell normalband. Jag bodde i Göteborg på den tiden och där var priserna på kassettband pressade i botten. Ett Maxell fick man för under 10:-/st, det kostade mycket mer i Stockholm.

/ B

PostPosted: Sat Apr 04, 2009 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
Häftig site.
Jag körde med Denon däck och en massa olika kassetter, Tracks C-80 fanns med, gnissel på mina också!
Annars använde jag gärna Denon HD-8.
Jag har nog alla kassetter kvar samt all dokumentation, dvs all band var katlogiserade med nr, artist, skiva samt alla låtar. Inte i en databas utan manuellt nedskrivet. Vilket jobb.
Lyckan var att låna skivor , spela in dem och öka sin samling.
Sånt är ju alltid intressant med dokumentation. Länge så skrev jag ned på en gammal skrivmaskin skivorna jag köpte, artist, album, låtar, musiker, skivbolag, årtal och producent. Vilket jäkla jobb. Gör faktiskt det fortfarande men nu med ordbehandlare och de finns i pärmar. Men har skippat och göra det på cd.

PostPosted: Sun Apr 05, 2009 23:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag var i Kairo förra veckan, och kunde konstatera att den sprillans nya taxibilen var utrustad med ny kassettradio. Chaffören körde med kassetter givetvis.
Angånde Tracks så blev slutet tragiskt, med ett ohyggligt självmord. Banden hade i början problem med gnissel. Detta uppmärksammades av en svensk inte okänd HiFi tidning i ett test. Det gav Tracks ett oförkänt dåligt rykte, tyckte ägarinnan, eftersom tidningen inte ville testa om bandet efter att fabriken åtgärdat felet. Det hela löste sig efter det att Tracks skickade en svart 10 växlad cyckel med Tracks loggan som namn till journalisten på nyss icke nämda tidning. Straxt efteråt kom det positiv recension. Denna branchens cynism och mutbarhet var ett lite bidrag till personliga tragedi som blev resultatet för ägarinnan. (Jag bör kanske påpeka att historien kommer från ägarinnan. Journalisten i fråga kanske har en en annan bild av historien.)

Själv köpte jag dock alltid TDK, oftast bätte standard band, bra för pop o rock enligt mitt tycke.

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00