selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det finns några som har sökt mätmässiga förklaringar, bland annat Ben Duncan.
...
Förklaringen gick ut på att han påstod sig kunna mäta att kabeln fungerade bättre som antenn vänd åt ena hållet.
Intressanta förklaringar. Men jag undrar om han inte har fel. Skillnaderna verkar ju vara samma med väldigt korta övergångar mellan kretskort där antennverkan borde vara minimal. Kanske är antennfunktionen en funktion av riktningskänsligheten snarare än en orsak till den? Det är iaf vad jag tror. Men det var kanske vad han menade också?

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Lejonklou wrote:
Det finns några som har sökt mätmässiga förklaringar, bland annat Ben Duncan.
...
Förklaringen gick ut på att han påstod sig kunna mäta att kabeln fungerade bättre som antenn vänd åt ena hållet.
Intressanta förklaringar. Men jag undrar om han inte har fel. Skillnaderna verkar ju vara samma med väldigt korta övergångar mellan kretskort där antennverkan borde vara minimal. Kanske är antennfunktionen en funktion av riktningskänsligheten snarare än en orsak till den? Det är iaf vad jag tror. Men det var kanske vad han menade också?
Hmm, och om orsaken till bättre resp. sämre är att kabeln fungerar som antenn så borde dragningen av kabeln påverka mycket mer, men det kanske är så att det är samma orsak till att kabeln är mer eller mindre bra som antenn och att den funkar mer eller mindre bra som kabel d.v.s. att orsaken har samma underliggande orsak och att både rätt/fel rikting och bättre/sämre antennverkan är symptom. Ganska intressant!

Appropå kabelplacering så har jag vid ett flertal tillfällen noterat att det faktiskt också har en klart märkbar inverkan just hur man drar kablarna, både nätkablar och signalkablar. Om det nu finns någon generell regel här så har den för mig varit att samla nätkablar för sig och signalkablar för sig. Nätkablar tycks gå utmärkt att bunta ihop (med buntband) medan signalkablar tycks må bättre av mer fri dragning om än samlad och åtskiljd från nätkablarna (inte omöjligt att jag provat för lite här - d.v.s. kan inte utesluta placebo).

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 19:58 
Ny Medlem
Ny Medlem

Är det nån som orkar förklara hur högtalarkablarna kan ha en rekommenderad strömriktning? Det handlar ju om växelström som hela tiden växlar riktning. :?
Ska man sitta och supersnabbt koppla om kablarna när man lyssnar på musik? :shock:
Okej det sista var ett skämt men min första fråga är seriös.

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Intressanta förklaringar. Men jag undrar om han inte har fel.
Jag uttryckte mig fel. Ben Duncan förklarade inte alls varför det finns ljudmässiga skillnader, han påstod bara att han funnit en mätmässig skillnad mellan riktningarna. Och Supra påstod att den överensstämde med den riktning de lyssnat fram.

kallekula: Den ljudmässiga skillnaden mellan kablars riktningar har inget samband med strömmars riktningar, utan med sändare och mottagare (anser jag). Det finns ännu ingen vetenskaplig förklaring till fenomenet, bara ett antal människors praktiska erfarenheter.

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
kallekula: Den ljudmässiga skillnaden mellan kablars riktningar har inget samband med strömmars riktningar, utan med sändare och mottagare (anser jag). Det finns ännu ingen vetenskaplig förklaring till fenomenet, bara ett antal människors praktiska erfarenheter.
Men som med allt annat, det finns alltid en teknisk (vetenskaplig) förklaring om man hör skillnader. Frågan är bara vad och om man lyckats klura ut den ännu.

En frågeställning som jag tycker man tar för lite hänsyn till är; är det utrustningen som påverkas - eller lyssnaren direkt? För den som konstruerar lyssningsutrustning måste frågan vara viktig, för oss som "bara" lyssnar är det kanske mer av akademiskt intresse. Huvudsaken är att det låter som det ska :-)

/ B

Last edited by Bill50x on Mon Mar 23, 2009 14:33, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Mar 23, 2009 10:38 
Ny Medlem
Ny Medlem

Lejonklou wrote:
Linnofil wrote:
Intressanta förklaringar. Men jag undrar om han inte har fel.
Jag uttryckte mig fel. Ben Duncan förklarade inte alls varför det finns ljudmässiga skillnader, han påstod bara att han funnit en mätmässig skillnad mellan riktningarna. Och Supra påstod att den överensstämde med den riktning de lyssnat fram.

Okej! Alltså är det fel att säga att en kabel har viss "strömriktning".

PostPosted: Mon Mar 23, 2009 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpte beg K20 som jag triwirade till mina K104, dock kollade jag inte riktningen. 4 av 6 längder var felvända.. Kablarna hade varit körda ca 8 år, kanske det också har en påverkan på karaktären..

Det lät skit, tom familjen undrade vad jag höll på med :shock:

Har gjort ett första test att singelwira korrekt med K20 och det låter helt klart bättre. Skall testa korrekt tri-wiring när jag får lite tid över..

PostPosted: Tue Mar 24, 2009 13:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Bill50x wrote:
Finns det någon fysikalisk förklaring till riktningskänsligheten? Personligen tycker jag man ibland kan höra en liten skillnad just när man byter men efter ett tag verkar det hela ha satt sig och det låter som förut.

Finns det någon förklaring?
Supra skriver lite om det på sin hemsida, vet inte om svaret är uttömmande, men här är länken iaf:
http://www.jenving.se/direct.htm
kallekula wrote:
Är det nån som orkar förklara hur högtalarkablarna kan ha en rekommenderad strömriktning? Det handlar ju om växelström som hela tiden växlar riktning. :?
Kabeln för över energi från slutsteget till högtalaren oavsett strömriktning. Man kanske kan säga energiriktning? :idea:

PostPosted: Tue Mar 24, 2009 18:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

TONNY wrote:
Köpte beg K20 som jag triwirade till mina K104, dock kollade jag inte riktningen. 4 av 6 längder var felvända.. Kablarna hade varit körda ca 8 år, kanske det också har en påverkan på karaktären..

Har gjort ett första test att singelwira korrekt med K20 och det låter helt klart bättre. Skall testa korrekt tri-wiring när jag får lite tid över..

Menar du seriöst att du har en familj som kan höra skillnad på kabelriktning?

PostPosted: Tue Mar 24, 2009 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Menar du att den HiFi-intresserade är den i familjen som lättast hör skillnad?

Har testat diverse kabelskillnader många gånger på barnen, enkelblint (jag kopplar, de bara lyssnar). Spelar jag musik som de gillar får jag mycket bra återkoppling. Hör de skillnad säger de till direkt: SÄMRE! När de inte säger någonting brukar det betyda att de inte hörde nån skillnad.

EDIT: Måste förtydliga vad jag menar med 'mycket bra återkoppling': Ett barn har hittills svarat 100% överensstämmande med vad jag själv har lyssnat mig fram till. Nån sorts talang för spontan Tune Dem, antar jag. Jag får aldrig några ljudmässiga beskrivningar av skillnaderna, det är alltid 'bättre' eller 'sämre' utan närmare förklaring.

Last edited by Lejonklou on Wed Mar 25, 2009 01:31, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Mar 24, 2009 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Outsider wrote:
TONNY wrote:

Menar du seriöst att du har en familj som kan höra skillnad på kabelriktning?
Varför skulle inte familjen höra det om han själv gör det?

/M

PostPosted: Wed Mar 25, 2009 08:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det är mest att det inte överenstämmer med min egen erfarenhet, familjemedlemmar som knappt hör skillnad på en klockradio och en 100k stereo. :)

PostPosted: Wed Mar 25, 2009 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina erfarenheter från att jobba i butik är snarare tvärtom, den ointresserade frun upplever de musikaliska
skillnaderna lättare än många män som har sina förutfattade meningar.

Min sambo suckade när jag lånade hem en Ikemi för många år sedan, förstod inte alls varför jag skulle börja
mickla med "det där". Ett tag efter att jag bytt spelare så kommer hon och säger att det låter annorlunda än
vad det brukar göra (hon stod i köket).

/M

PostPosted: Wed Mar 25, 2009 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Mina erfarenheter från att jobba i butik är snarare tvärtom, den ointresserade frun upplever de musikaliska

Min sambo suckade när jag lånade hem en Ikemi för många år sedan, förstod inte alls varför jag skulle börja
mickla med "det där". Ett tag efter att jag bytt spelare så kommer hon och säger att det låter annorlunda än
vad det brukar göra (hon stod i köket).
Det där med att t.o.m frun i köket hör skillnad börjar bli så vanligt att det mer låter som ett talesätt snarare än verkligheten :D

Hos mig är det förresten jag som står i köket!

/ B

PostPosted: Fri Mar 27, 2009 15:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jo, så är det nog. Vi män "kan" ju sånt och vet innan hur allt ska låta. Vi har ju läst tidningar och hängt på forum på nätet. De som inte är hemma på ämnet kan antagligen lyssna förutsättningslöst.

JohanR

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00