Linnofil wrote:
Lejonklou wrote:
Det finns några som har sökt mätmässiga förklaringar, bland annat Ben Duncan.
...
Förklaringen gick ut på att han påstod sig kunna mäta att kabeln fungerade bättre som antenn vänd åt ena hållet.
Intressanta förklaringar. Men jag undrar om han inte har fel. Skillnaderna verkar ju vara samma med väldigt korta övergångar mellan kretskort där antennverkan borde vara minimal. Kanske är antennfunktionen en funktion av riktningskänsligheten snarare än en orsak till den? Det är iaf vad jag tror. Men det var kanske vad han menade också?
Hmm, och om orsaken till bättre resp. sämre är att kabeln fungerar som antenn så borde dragningen av kabeln påverka mycket mer, men det kanske är så att det är samma orsak till att kabeln är mer eller mindre bra som antenn och att den funkar mer eller mindre bra som kabel d.v.s. att orsaken har samma underliggande orsak och att både rätt/fel rikting och bättre/sämre antennverkan är symptom. Ganska intressant!
Appropå kabelplacering så har jag vid ett flertal tillfällen noterat att det faktiskt också har en klart märkbar inverkan just hur man drar kablarna, både nätkablar och signalkablar. Om det nu finns någon generell regel här så har den för mig varit att samla nätkablar för sig och signalkablar för sig. Nätkablar tycks gå utmärkt att bunta ihop (med buntband) medan signalkablar tycks må bättre av mer fri dragning om än samlad och åtskiljd från nätkablarna (inte omöjligt att jag provat för lite här - d.v.s. kan inte utesluta placebo).