selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Min nuvarande setup framgår av signaturraden nedan. Nuvarande försteg är en Kairn (reparerad på Linnfabriken feb -09 då den också fick powersupplyn uppgraderad till senaste snitt). På sikt vill jag uppgradera Ikemin till en DS (troligen en Majik men är osäker här), f n finns dock inte finansiella resurser till detta så det får avvakta lite. Under tiden funderar jag på om det kan vara en poäng att redan nu fasa ut Kairnen till förmån för en Kikkin. Är det vettigt på kort sikt - d v s är resten av anläggningen (tänker främst på Ikemin) tillräckligt bra för att det ska vara meningsfullt? Är det vettigt även på längre sikt - d v s är nuvarande slutstegs- och högtalardelen ”good enough” för att göra t ex kombinationen Majik DS och Kikkin rättvisa? Eller är det bättre att strunta i förstegsuppgradering nu och istället spara ihop till en (M)DS först? Vilken är den vettigaste strategin?

Tacksam för alla tankar och tips! :)

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som har några tankar i frågan? :shock:

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle nog spara ihop till en DS först. Det ger inte bara bättre ljud utan också ett ett annat sätt att förvara och spela musik på. Som alternativ, varför inte skaffa en Squeezebox först (under 2 tusen kronor)? Börja rippa din musik till hårddisk och gör dig bekväm med att spela över nätverk istället. Under tiden sparar du ihop till en Kikkin och sedan lägger du in Majik DS som nästa köp när ekonomin infunnit sig.

Själv har jag en SB och den låter bättre än min Mimik, i alla fall genom Kairn/LK140.

/ B

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 19:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ikväll ska jag och polarn (AntonH här på forumet) testa just Kikkin mot Kairn, så kan komma med en analys senare ikväll eller i morgon.
Övrig utrustning är: Rega P3, Linn Genki, Lk 140 och B&W-högtalare (reserverar mig för eventuella fel i systembeskrivningen :P)

Jag tror dock att en Majik DS ger ett större lyft än Kikkin, men för det ska Kikkin inte underskattas. Hemma hos mig gör Kikkin en enorm skillnad. Har Classik music, C6100 och aktiva Ninka. Jag kommer själv att köpa en Kikkin före en DS. Mest för att den är så "billig", men även för det stora lyft den tillför! :)

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte haft chansen att lyssna pa Kikkin, men min erfarenhet fran andra uppgraderingar ar att forsteget ar valdigt viktigt. Jag skulle darfor bli valdigt forvanad om du inte kommer att uppleva en rejal forbattring.

Det ska bli spannande att hora dina kommentarer efter testkvallen.

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source wrote:
Ikväll ska jag och polarn (AntonH här på forumet) testa just Kikkin mot Kairn, så kan komma med en analys senare ikväll eller i morgon.
Övrig utrustning är: Rega P3, Linn Genki, Lk 140 och B&W-högtalare (reserverar mig för eventuella fel i systembeskrivningen :P)
Oj, spännande! Är jättenyfiken på vad ni "kommer fram till"!! :)

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag skulle nog spara ihop till en DS först. Det ger inte bara bättre ljud utan också ett ett annat sätt att förvara och spela musik på. Som alternativ, varför inte skaffa en Squeezebox först (under 2 tusen kronor)? Börja rippa din musik till hårddisk och gör dig bekväm med att spela över nätverk istället. Under tiden sparar du ihop till en Kikkin och sedan lägger du in Majik DS som nästa köp när ekonomin infunnit sig.
Jo, jag har nog från tid till annan funderat över att ev "mjukstarta min DS-karriär" via en SB. Kan ev bli så. Vad gäller Kairn-> Kikkin var väl min tanke att det kanske inte behöver bli så väldigt stor peng däremellan, i o m att en fräsch Kairn m phonosteg ändå borde kunna inbringa ett antal tusenlappar, och om prestandahöjningen är hyfsat stor så kanske det kan vara en god idé.

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 23:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjabba!

Nu har vi suttit och provat lite fram och åter.

Det man kan tänka på innan man läser är att Kairnen som använts är gammal som gatan (har inte brilliant slimline (eller vad det nu heter)). Vi testade så här:(självklart Tunedem)

En "Cd" serie:

1. Köra Genkin helt via kairnen (Dvs. Genki kairn lk140)
2. Köra Genkin in i kairnen sen tape out till Kikkin lk140 (dvs använda kairnen som "kanalväljare").
3. Köra Genkin direkt in i kikkin lk140

En "Vinyl" serie:

1. Rega kairn lk140
2. Rega kairn tape out kikkin lk140
Och sen mest på kul:
3. Rega Project phonobox Kikkin lk140

Regan i fråga är en Rega p3^24 med en At-95.
Vi har alltid kopplat med black interconnects utom sista biten till slutsteget som var kopplat med en Audioquest kabel (fick slut på interconnects).

Nå hur lät det då?

Vi börjar med Cdn:

Det vart stort lyft mellan att bara köra kairn och att köra kairn kikkin kombon. Att sedan gå till att köra Genkin direkt till kikkin lyfte lite till, men inte alls lika mycket (dock utan tvekan fullt märkbart).
Ska man försöka beskriva vad som är bättre så är det i första hand mer kontroll, allt blir lite klarare och sitter lite mer där det ska, det blir en bättre helhet (utan att bli grötigt), bandet spelar tillsammans. Mer en känsla av att det är bättre än att man kan peka på nått specifikt.

Vinyl biten:

Att gå från bara kairn till att gå till kairn kikkin var återigen ett stort lyft. Sen när vi kopplade in Phoneboxen som riia direkt på kikkin istället för kairnen så fick vi belägg för det gamla hederliga source first. Det lät sämre än endast kairn.

Annars var det väll ungefär samma skillnader som för Cdn.

Skivorna vi lyssnade på var:

På Cd:
Angus & Julia Stone: A book like this.
Uriah Heep: Salisbury

På vinyl:
Metallica: Death Magnetic.
(Ja ni läste rätt... Och en bättre anläggning gör faktiskt att den låter bättre)

Summa summarum:

Ska du fortsätta spela vinyl och ha flera källor, så koppla på en kikkin bakom tape out på kairnen. Den har ett bra riia vad jag förstått, och upplevt.

Ska du bara köra Cd (eller en enda annan källa), sälj kairn och köp kikkin (det borde inte bli så dyrt).
Ska man köra flera källor så funkar det bra att ha kairnen som kanal väljare, men visst det sänker prestandan något, men det är fortfarande klart bättre!

Vad gäller dina funderingar om "good enough" på resten av grejerna: JA helt klart, det kommer lyfta!

Majik DS Kikkin aktiva Ninka kommer låta riktigt bra. Men var inte rädd för att börja med att köpa en kikkin(trots source first).

Frågor på det?

/A och S

PostPosted: Mon Mar 23, 2009 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:

2. Köra Genkin in i kairnen sen tape out till Kikkin lk140 (dvs använda kairnen som "kanalväljare").
Tape outen på Kairn är runskigt känslig, ni kanske borde provat matrixutgången, det hade varit intresant.

Någon som jämfört tape out med matrix (multirumuttag) på Karin?

PostPosted: Mon Mar 23, 2009 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att det uteblivna lyftet efter uppgraderingen beror på att den inte har spelat in sig ännu. Det är märkligt, men det kan ta väldigt lång tid. Att det skulle bero på att karin nu har blivit mer "transparent" känns inte så troligt. Karik/Numerik fungerade fint med Karin på sin tid (något som har påpekats många gånger ;) )

Jag har bytt från Karin till Bonnec Timpano -> ett klart lyft och sen vidare till Kikkin, men där kan jag inte säga så mycket eftersom jag bytte en hel del annan utrustning samtidigt. Men systemet är mycket bättre nu än det var då. Jag tror absolut att Kikkin kan fungera bakom en Ikemi, Thomas på forumet på Lejonklou.com kör en Ikemi in i Klimax Kontrol (hans primära källa är en maxad LP12) och han är nöjd med det. Fördelen med Kikkin är ju att den är såpass bra att den hänger med ända upp till KDS, så om du planerar att bara ha en källa så behöver du inte tveka tycker jag.

PostPosted: Mon Mar 23, 2009 16:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

fredrik wrote:

Tape outen på Kairn är runskigt känslig, ni kanske borde provat matrixutgången, det hade varit intresant.

Någon som jämfört tape out med matrix (multirumuttag) på Karin?
Som jag förstått det ur manualen till kairn så är matrix utgången bara kopplad till Ph1 och Ph2 ingångarna, jag kan ju ha fel. Hur som så borde det ju gå att göra en test med vinylen,,,

/A

PostPosted: Mon Mar 23, 2009 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag har bytt från Karin till Bonnec ....
Jag ska döpa om min Kairn till Karin, då blir det genast roligare att fingra på henne ;-)

/ B

PostPosted: Mon Mar 23, 2009 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag tror att det uteblivna lyftet efter uppgraderingen beror på att den inte har spelat in sig ännu. Det är märkligt, men det kan ta väldigt lång tid. Att det skulle bero på att karin nu har blivit mer "transparent" känns inte så troligt. Karik/Numerik fungerade fint med Karin på sin tid (något som har påpekats många gånger ;) )
Men hallå? Har jag inbillat mig att du skrev att Kairn blev sämre efter uppgraderingen? Mitt inlägg är ju helt obegripligt nu...

PostPosted: Mon Mar 23, 2009 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
Frågor på det?
Tackar, tackar! En fet test att luta sig mot i sitt beslutsfattande. Kanon! :) Min Kairn är ju något nyare, man kan ju undra hur stor skillnaden är ny Kairn – gammal Kairn. Gissningsvis är den väl knappast så stor så att det påverkar de "generella" slutsatserna ni har dragit ovan, men osvuret är väl bäst... Kul idé b t w med Kairnen som kanalväljare! Fast vid ett hypotetiskt utbyte gör jag nog – av rena pekuniära skäl – mig av med Kairnen (och fäller en tår över att det inte blir nån vinyl spelad på ett tag framöver).
henriklh wrote:
Jag tror att det uteblivna lyftet efter uppgraderingen beror på att den inte har spelat in sig ännu. Det är märkligt, men det kan ta väldigt lång tid. .
Låter väldigt rimligt att det är vad det handlar om, ja. Har inte kört den särskilt många timmar än.
henriklh wrote:
Men hallå? Har jag inbillat mig att du skrev att Kairn blev sämre efter uppgraderingen? Mitt inlägg är ju helt obegripligt nu...
Nejdå, du inbillar dig inte! Jag hade ursprungligen med ett stycke i mitt första inlägg där jag grunnade och spekulerade om varför min Kairn efter reparation och uppgradering av nätdel inte låter bättre än vad den gjorde innan. Tog bort det då jag tyckte mitt inlägg blev rörigt. Men då blev ju som sagt ditt svar svårt att förstå! Sorry ’bout the confusion! :)

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00