selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 12:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 17, 2009 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är en DC motor? Jag har googlat men jag fattar ändå inte... :oops:

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
På Googlesvenska:
Alltid lika underhållande att läsa. Denna gång var artikeln tillräckligt kort för att man skulle tycka det var roligt ända till slutet... Den "billigare" varianten i "Akurate housing" blir till "riktiga bostäder"! :D

henriklh:
DC motor går på likström, AC motor går på växelström. Det finns många olika varianter av av dem. Jag vet inte vad Linn tänker använda i detta fallet anant än att det är just en DC motor. Men det vet vi i denna vecka...

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Vad är en DC motor?
DC står för Direct Current, dvs likström. Tolvans traditionella motor är en växelströmsmotor. Det har funnits moddar till LP12:an i form av likströmsmotorer rätt länge, men som alla icke-officiella moddar har de setts med viss skepsis.

Edit: Jaha, så går det när kollegor dyker upp när man sitter och skriver inlägg.. Linnofil hann före med 40 min.. :D

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
per wrote:
På Googlesvenska:
Alltid lika underhållande att läsa. Denna gång var artikeln tillräckligt kort för att man skulle tycka det var roligt ända till slutet... Den "billigare" varianten i "Akurate housing" blir till "riktiga bostäder"! :D
Bäst tyckte jag nog att "den riktiga versionen" var. Det blir liksom enklare att bestämma vilken version man skall köpa(*). :D

(*) "Skall köpa" i vid mening. Typ kanske någon gång detta sekel. Skitbilligt var det inte.

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 19:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Från Ljudkompaniets hemsida;

LINN - Radikal och Urika -
Den största uppgraderingen hittills för LP12. Radikal MCU (Motor Control Unit) är en ny motorstyrning och en ny likströmsmotor som. Motorn har fått ett stabilare hölje som minskar vibrationer och som ger en bättre elektrisk avskärmning. Motorns hastighet styrs löpande till exakt rätt hastighet med hjälp av teknik som kommer från Klimax DS. MCU'n kan fås i svart- eller silverfärgad låda alternativt i Klimaxlåda. Urika är ett nytt phonosteg som monteras inuti LP12:an på bottenplattan (Trampolin II) för att få kortast möjliga väg för signalen när den kommer från pick up-en. Till Urika hör även en ny skärmad T-kabel som är lödd direkt till phonosteget och förbättrar signal/brusförhållandet. Denna lösning förenklar monteringen och förbättrar innerchassits fjädringsegenskaper. Phonosteget är en dual mono-konstruktion för att minimera överhörning och strömförsörjs av Linn Radikal. Radikal i Klimaxlåda kostar 61 500:--, Urika kostar 30 750:--. Köper man båda samtidigt blir priset 84 750:--. Pris för Radikal i Akuratelåda är inte klart än. Leveransstart - Snart.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Den största uppgraderingen hittills för LP12.
Om det stämmer är det är faktiskt rätt sanslöst med tanke på Keel och för bara något år sedan. Jag är löjligt sugen på att höra det här. :D

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 21:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, det är ju tur att det är billigt att toppa sin tolva :P

(om man hade haft en :( )

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det ska bli skoj att höra dom nya uppgraderingarna eller inte med tanke på priset :roll:

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Tue Mar 17, 2009 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Here we go again... 115 papp (Keel + Radikal + Urika) för att uppgradera en spelare som redan kostat typ 80-90... Tur att man inte har dom pengarna, för då hade man blivit av med dom... :-)

/ B

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu även som officiell info: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=2218

Mycket intressant! Det här var t.ex. överaskande för mig:
"The Radikal Motor Control Unit is available in two styles of enclosure to suite either the wide chassis styling of Akurate and Majik products or the machined from solid aluminium Klimax Chassis. There is no difference in the performance from the two chassis for the Radikal Motor Control."

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Nu även som officiell info: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=2218

Mycket intressant! Det här var t.ex. överaskande för mig:
"The Radikal Motor Control Unit is available in two styles of enclosure to suite either the wide chassis styling of Akurate and Majik products or the machined from solid aluminium Klimax Chassis. There is no difference in the performance from the two chassis for the Radikal Motor Control."
Överraskande ja. Men det kommer inte dröja så länge förrän några hardcore-entusiaster hittar ett lämpligt bord att ställa Klimax-lådan på så den ändå låter bättre än den billigare plastlådan ;-)

Vad som förvånar mig är att riaan monteras på Trampolinen. Eftersom tonarmskablarna löds direkt på Urikan så blir ju slutmontaget av spelaren ganska besvärligt. Hade det inte varit bättre att montera riaan på Keel istället? Detta leder till en OT-fråga. Hur mycket flexar fjädrarna under spelning/lyssning? Ytterligare en förbättring jag gärna skulle se på LP12:an är en mycket kortare fjädringsväg (men med dagens - eller bättre - egenskaper inom sitt verkningsområde) som gör att spelaren känns stabilare och inte blir lika knepig att trimma in.

Någon som vet, är Urika ett rent mc-steg som Linto eller kan den även hantera mm?

/ B

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 14:28 
Moderator
Moderator

Tror ni Lingo och Linto försvinner ur sortimentet i och med detta? Det är min gissning.

OT: Vad kul att Linn, eller delar av Linn, tycks ha annammat en öppnare inställning kring information på nätet. Deras nya sajter forums, oss och docs är riktigt bra.

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Vad som förvånar mig är att riaan monteras på Trampolinen. Eftersom tonarmskablarna löds direkt på Urikan så blir ju slutmontaget av spelaren ganska besvärligt.
Jag gissar att man har möjlighet att trycka dit kontakten på armen genom ett hål i Trampolinen. Det står ju att vi mjölkkor måste köpa en ny sån också. Så varför inte en med ett hål så att det går att trycka i och skruva fast kontakten? Är Linn lite justa så sitter den nya T-kabeln fastlödd på Urika när man köper den. Men det förvånar mig inte om man måste "köpa till" den också. Ny Trampolin och ny T-kabel, det blir 6000 kr till, i spannen under den snart sinande kon...

Bill50x wrote:
Någon som vet, är Urika ett rent mc-steg som Linto eller kan den även hantera mm?
Ja, som jag har förstått det. Det står inte alltid nämnt, men jag har sett det ett par gånger. Jag tror att Linn utgår från att det bara är de fina MC kunderna som har råd. De behöver inte ens nämna det. Begreppet MM skulle nog svärta ner pressreleasen...

Jag tror inte Lingo/Linto försvinner, iaf inte Lingo. De är för oss Kreti och Pleti... Möjligtvis om det i framtiden kommer en Sneaky Radikal som kombinerar Radikal och MM steg i en Sneaky låda till lågt pris.

(Säger jag bittert, för att jag inte har råd med Radikal/Keel/Ekos SE etc. ... :( )

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
There is no difference in the performance from the two chassis for the Radikal Motor Control."
Det är ju helt fantastiskt! Jag tycket redan innan att det var förvånansvärt liten prisskillnad mellan dem, det här förklarar ju saken. :D

Synd att det här inte dök upp innan jag blev sambo/trebarnsfar :|

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe, det börjar bli lite svettiga pengar... Om jag ska uppgradera min spelare till högsta status (inkl Keel) kostar det ca 190 tusen. Minus det jag kan få för Lingo/Linto/EkosII/AkivaB (med lite tur 25 tusen, eller?). Tur att begagnade LP´n är så billiga, köper jag tillräckligt många så räcker mellanskillnaden mot CD´s till en ny LP12:a :D

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00