hardcorelinnie wrote:
Ursäkta OT!
ulfbnilsson wrote:
hardcorelinnie wrote:
An annan form av synergi skulle kunna vara att man väljer nog otydliga delar i slutet av kedjan så att man slipper höra bristerna i den källa man har. Det tycker i varje fall jag är viktigt.
Min erfarenhet stämmer inte med detta. Jag har tex kört min Karik/numerik (som idag väl närmast får betraktas som lägre medel klass kvalitet) i anläggningar med superförstärkare och superhögtalare och den lät så rasande mycket bättre, jag hörde melodier, stämmor, slingor, basgång etc som jag aldrig hört tidigare. Jag var oerhört positivt överaskad av hur mycket min gamla häck kunde suga ut ur CD skivorna.
Jag har hört system med väldigt svaga källor som jag inte gillat. Det ger en lite gungig känsla och allt blir väldigt vagt.
Men om man utgår ifrån tunedem, så måste ju en bättre produkt vara bättre på att fånga upp tonerna. Men är det då bättre att man försöker dölja en lite svagare källa genom att ta bort ännu mer toner med hjälp av förstärkaren och högtalarna? Dvs Hör man mer toner med en dålig förstärkare/högtalare än med en bättre uppsättning? Det är i alla fall inte min erfarenhet utifrån de tester jag har gjort men eftersom vi har kommit till olika slutsatser så har vi nog testat med olika utrustning.
Två enkla svar:
1. De prylar du påstår är bra är det inte. Inte att Karik/Numerik är ovanligt dåliga, men de prylarna du nämner förmår uppenbarligen låta fint och trevligt, men inte nog tydliga för att visa på bristerna i kombinationen Karik/Numerik.
2. Bättre förstärkare/högtalare är bara vettigt om man har en nog bra insignal. Med en bristfällig insignal (dåliga toner) blir det bara allt för uppenbart att det just är en bristfällig insignal (dåliga toner) som presteras.
1. Jag tycker att de prylarna jag lyssnade på var alldeles fantastiska. Det förmådde min Karik/Numerik att låta oerhört bra. Så däför känns det lite konstigt att du kan uttala dig väldigt bestämt om att de är dåliga utan att ha lyssnat på dem eller ens i detalj veta vad det är för prylar. Och uttalande som "De prylar du påstår är bra är det inte", känns lite som om jag skulle säga till dig, "du gillar choklad, men vet du, choklad är faktiskt inte gott". Om jag dessutom aldrig hade smakat choklad och ändå gjort det uttalandet hade det ju kännts ännu konstigare.
2. Vad menas med en "dålig ton"? Det där resonemnanget i still med "med en dålig ton är det uppenbart at det är en dålig ton", ursäkta, men jag fattar inte alls vad det innebär. Att det är ngn sorts cirkelresonemang är ju uppenbart men mer förstår jag faktiskt inte.
Jag kan nog hålla med om att det kan finnas anledning att ha riktigt dåliga högtalare om det är direkt oljud (väldigt skarpa toner som kunde få från CD spelare förr) från källan men att man nu börjar snacka inte bara om toner och melodier, utan även en ny dimension av "dåliga" och "goda" toner, det stämmer inte alls överens med mina erfarenheter.
Å andra sidan känns väl hela den här "se upp att köra dåliga källor med för bra högtalare" rätt irrelevant nu. Om man tittar tex på Linns förslag, så bygger de ju på produktlinjerna och deras DS spelare. Och iom att DS spelarna är så oerhört mycket bättre och billigare än vad vi hade för några år sedan så blir ju alla nya system mycket mer source first än tidigare. De nya systemen, tex Majik, innebär ju att en DS spelare som är i superklass jämfört med CD spelare nu körs igenom en högtalare som är en uppgradead Ninka dvs ngn sorts medelklass.