selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 08, 2009 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Urklippt från tråden om Lejonklous försteg, så får ni hålla på bäst ni vill här... / Sony

hardcorelinnie wrote:
An annan form av synergi skulle kunna vara att man väljer nog otydliga delar i slutet av kedjan så att man slipper höra bristerna i den källa man har. Det tycker i varje fall jag är viktigt.
Min erfarenhet stämmer inte med detta. Jag har tex kört min Karik/numerik (som idag väl närmast får betraktas som lägre medel klass kvalitet) i anläggningar med superförstärkare och superhögtalare och den lät så rasande mycket bättre, jag hörde melodier, stämmor, slingor, basgång etc som jag aldrig hört tidigare. Jag var oerhört positivt överaskad av hur mycket min gamla häck kunde suga ut ur CD skivorna.

Jag har hört system med väldigt svaga källor som jag inte gillat. Det ger en lite gungig känsla och allt blir väldigt vagt.

Men om man utgår ifrån tunedem, så måste ju en bättre produkt vara bättre på att fånga upp tonerna. Men är det då bättre att man försöker dölja en lite svagare källa genom att ta bort ännu mer toner med hjälp av förstärkaren och högtalarna? Dvs Hör man mer toner med en dålig förstärkare/högtalare än med en bättre uppsättning? Det är i alla fall inte min erfarenhet utifrån de tester jag har gjort men eftersom vi har kommit till olika slutsatser så har vi nog testat med olika utrustning.

Post subject: Re: Lejonklou försteg
PostPosted: Sun Mar 08, 2009 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Men om man utgår ifrån tunedem, så måste ju en bättre produkt vara bättre på att fånga upp tonerna. Men är det då bättre att man försöker dölja en lite svagare källa genom att ta bort ännu mer toner med hjälp av förstärkaren och högtalarna? Dvs Hör man mer toner med en dålig förstärkare/högtalare än med en bättre uppsättning? Det är i alla fall inte min erfarenhet utifrån de tester jag har gjort men eftersom vi har kommit till olika slutsatser så har vi nog testat med olika utrustning.
Självklart är det så att en bättre förstärkare/högtalare ger ett bättre resultat än än en sämre. Det spelar ingen roll hur dålig signal du matar in i en given högtalare, ingen högtalare låter bättre på en sämre signalkälla.

/ B

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill: Självklart är allting enkelt i teorin. Men vem var inne på spåret "ingen högtalare låter bättre på en sämre signalkälla"? Det var väl precis tvärt om som diskuterades?

Ulf: Du beskriver det som att apparaterna "fångar upp tonerna". Om du istället beskriver det så att tonerna redan finns men på olika sätt smutsas ner av dåliga apparater, då kanske det teoretiska resonemanget blir lite annorlunda?

Det där med att system med svaga källor blir gungiga och vaga känner jag igen mig i. Det blir någon form av obalans som jag upplever som mer störande än när playback-delen är enklare och avslöjar mindre.

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:

Ulf: Du beskriver det som att apparaterna "fångar upp tonerna". Om du istället beskriver det så att tonerna redan finns men på olika sätt smutsas ner av dåliga apparater, då kanske det teoretiska resonemanget blir lite annorlunda?
Det var inte så mycket teori egentligen, utan mer en empiriskt grundad slutsats och hur förvånad jag blev över hur mycket en så pass svag källa ändå har att ge. Det lät helt enkelt väldigt bra. Sedan är det väl så att frågan och testen egentligen saknar praktisk relevans då ingen skulle komma på iden att sätta ihop en given budget på det sättet. Systemet bestod första gången Mark Levinsons värsting och Sonus Fabers finaste och andra gången hade förstärkeriet bytts mot Gryphon. Och det klart att ingen som har förstärkare och högtalare i prisklassen på rejält fel sida om halvmiljonen försöker spara några tusenlappar på cd spelaren (å andra sidan har jag inte heller riktigt förstått vissas fascination över att köra superkällor genom sophögtalare). Men som sagt, det var roligt att prova och jag tyckte att det lät oerhört bra och mitt eget system hemma med enklare "medel Linn prylar" hade inte en chans i jämförelse.

PostPosted: Tue Mar 10, 2009 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empiri vinner över teorier! :D

Fast jag är inte helt övertygad om att jag skulle tyckt likadant som du gjorde. Inte med utgångspunkt i de få gånger jag lyssnat på ML:s högtalare i alla fall...

Förresten anser ju många att skillnaderna mellan CD-spelare är helt försumbara, så ur den synvinkeln var det väl inte något helt osannolikt system ni lyssnade på.

PostPosted: Wed Mar 11, 2009 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta OT!
ulfbnilsson wrote:
hardcorelinnie wrote:
An annan form av synergi skulle kunna vara att man väljer nog otydliga delar i slutet av kedjan så att man slipper höra bristerna i den källa man har. Det tycker i varje fall jag är viktigt.
Min erfarenhet stämmer inte med detta. Jag har tex kört min Karik/numerik (som idag väl närmast får betraktas som lägre medel klass kvalitet) i anläggningar med superförstärkare och superhögtalare och den lät så rasande mycket bättre, jag hörde melodier, stämmor, slingor, basgång etc som jag aldrig hört tidigare. Jag var oerhört positivt överaskad av hur mycket min gamla häck kunde suga ut ur CD skivorna.

Jag har hört system med väldigt svaga källor som jag inte gillat. Det ger en lite gungig känsla och allt blir väldigt vagt.

Två enkla svar:

1. De prylar du påstår är bra är det inte. Inte att Karik/Numerik är ovanligt dåliga, men de prylarna du nämner förmår uppenbarligen låta fint och trevligt, men inte nog tydliga för att visa på bristerna i kombinationen Karik/Numerik.

2. Bättre förstärkare/högtalare är bara vettigt om man har en nog bra insignal. Med en bristfällig insignal (dåliga toner) blir det bara allt för uppenbart att det just är en bristfällig insignal (dåliga toner) som presteras.

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 02:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ursäkta OT!
ulfbnilsson wrote:
hardcorelinnie wrote:
Två enkla svar:

1. De prylar du påstår är bra är det inte. Inte att Karik/Numerik är ovanligt dåliga, men de prylarna du nämner förmår uppenbarligen låta fint och trevligt, men inte nog tydliga för att visa på bristerna i kombinationen Karik/Numerik.

2. Bättre förstärkare/högtalare är bara vettigt om man har en nog bra insignal. Med en bristfällig insignal (dåliga toner) blir det bara allt för uppenbart att det just är en bristfällig insignal (dåliga toner) som presteras.
Mjae. Man kan också se det så här: Inget är svart eller vitt utan en försämring av signalen är en glidande gråzon. Totalt sett blir det oftast inte bättre av att placera en sämre högtalare efter en sämre källa. Ta ett enkelt exempel, tex en något sämre hantering av rytm. Vari består skillnaden om denna försämring sker i källan eller högtalaren? Och varför skulle det bli bättre om både källan och högtalaren bidrar med denna försämring?

I andra sammanhang kan det vara rätt. En distande cd-spelare låter förmodligen bättre i ett par högtalare som rundar av ljudet och s.a.s slätar ut disten.

Jag tycker att diskussionerna ofta utgår från fel premisser. Man säger att det är bättre med en bra källa och dålig högtalare än tvärtom. Vad man då glömmer är att bättre kan vara så mycket olika saker och att ståndpunkten då är beroende på vilka förbättringar man tänker på.

Alltså, först måste man definiera vad bättre är! Därefter måste man definiera vad bättre är för mig, för mig som skriver. Innan man gjort detta är varje diskussion ganska tam...

/ B

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ursäkta OT!
ulfbnilsson wrote:
hardcorelinnie wrote:

Två enkla svar:

1. Jag tycker att de prylarna jag lyssnade på var alldeles fantastiska. Det förmådde min Karik/Numerik att låta oerhört bra. Så däför känns det lite konstigt att du kan uttala dig väldigt bestämt om att de är dåliga utan att ha lyssnat på dem eller ens i detalj veta vad det är för prylar. Och uttalande som "De prylar du påstår är bra är det inte", känns lite som om jag skulle säga till dig, "du gillar choklad, men vet du, choklad är faktiskt inte gott". Om jag dessutom aldrig hade smakat choklad och ändå gjort det uttalandet hade det ju kännts ännu konstigare.

2. Vad menas med en "dålig ton"? Det där resonemnanget i still med "med en dålig ton är det uppenbart at det är en dålig ton", ursäkta, men jag fattar inte alls vad det innebär. Att det är ngn sorts cirkelresonemang är ju uppenbart men mer förstår jag faktiskt inte.

Jag kan nog hålla med om att det kan finnas anledning att ha riktigt dåliga högtalare om det är direkt oljud (väldigt skarpa toner som kunde få från CD spelare förr) från källan men att man nu börjar snacka inte bara om toner och melodier, utan även en ny dimension av "dåliga" och "goda" toner, det stämmer inte alls överens med mina erfarenheter.

Å andra sidan känns väl hela den här "se upp att köra dåliga källor med för bra högtalare" rätt irrelevant nu. Om man tittar tex på Linns förslag, så bygger de ju på produktlinjerna och deras DS spelare. Och iom att DS spelarna är så oerhört mycket bättre och billigare än vad vi hade för några år sedan så blir ju alla nya system mycket mer source first än tidigare. De nya systemen, tex Majik, innebär ju att en DS spelare som är i superklass jämfört med CD spelare nu körs igenom en högtalare som är en uppgradead Ninka dvs ngn sorts medelklass.

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Å andra sidan känns väl hela den här "se upp att köra dåliga källor med för bra högtalare" rätt irrelevant nu.
Jag har sagt det förut här, och säger det igen: En Unidisk SC som jag tycker är en kanonspelare
tillsammans med Akurate-högtalare (eller enklare högtalare) ger tillsammans med ett par Artikulate
350A ett KASST resultat. Inte den minsta WOW-faktor...

/M

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
ulfbnilsson wrote:
Å andra sidan känns väl hela den här "se upp att köra dåliga källor med för bra högtalare" rätt irrelevant nu.
Jag har sagt det förut här, och säger det igen: En Unidisk SC som jag tycker är en kanonspelare
tillsammans med Akurate-högtalare (eller enklare högtalare) ger tillsammans med ett par Artikulate
350A ett KASST resultat. Inte den minsta WOW-faktor...
Om en SC låter kasst på en bra högtalare kan det inte vara mycket till spelare.... för nästan 50 tusen... Och vad är det för fel som 350A klarar av att plocka fram men inte Akurate?

/ B

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag skrev ovan så anser jag att det är en utmärkt spelare tillsammans med andra högtalare/förstärkare.

/M

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har vi trillat dit igen. Helt OK för min del. Men... Dela tråden!

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag börjar bli rejält trött på att var och varannan tråd skall hamna i någon variant på den här diskussionen.
Ja, dela skiten.

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon känner kanske för att ta till det dagsaktuella retrouttrycket:

Stoppa Matchen!

Eller den kanske bara ska flyttas till ett ställe utan publik? :D
Vad jag tycker i ämnet vet säkert en del redan, så jag avstår att kommentera denna gång. Mest för att det är i helt fel tråd!

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 13:25 
Site Admin
Site Admin

Urklippt från tråden om Lejonklous försteg, så får ni hålla på bäst ni vill här... / Sony

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00