selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 18:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next
Author Message
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 14:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mindrunner wrote:
Hur är det med försteget hur mycket skiljer till Majik Kontrol framför allt RIAA ingången?
Både försteget och riiat är lite enklare än i Majik Kontrol, dvs lite sämre. Har ju inte hört de separata delarna på ett tag nu så jag kan inte säga hur mycket sämre, men tror inte är det några stora skillnader.

/Kristoffer

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Hur är det med försteget hur mycket skiljer till Majik Kontrol framför allt RIAA ingången?
griedl wrote:
Både försteget och riiat är lite enklare än i Majik Kontrol, dvs lite sämre. Har ju inte hört de separata delarna på ett tag nu så jag kan inte säga hur mycket sämre, men tror inte är det några stora skillnader.
Denna fråga har tidigare varit under debatt i olika trådar. T.ex. här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=58636#p58636 Min uppfattning är alltså att Majik I är klart sämre än de separata delarna, vilket också priset (rättvist) indikerar. Den stora skillnaden är just på försteget. Därför är t.ex. min rekomendation att inte gå aktivt med Majik-I. Den är mycket bra som den är. Men ska man gå vidare med sin anläggning är försteget för dåligt. Synd bara att försteget inte går att byta ut, som på de tidigare integrerade varianterna ("Old" Majkik-I & Intek).

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 17:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Man ska nog se Majik-I som en "stand alone" enhet så långt det nu går. Den är sjukt grym med en Klimax DS framför eller Keel'ad tolva så den räcker långt men skulle jag tex gå aktivt så skulle jag nog starkt överväga alla filter i separata steg och uppgradera Majik-I till ett bättre försteg. Fast dålig är den ju inte som sagt, tex en sen Kairn + 2250 låter ju rätt slappt och såsigt i jämförelse fast om det är chakra tekniken som ger det stora lyftet mot andra konstruktioner låter jag vara osagt...

Chakra tekniken är i alla fall beroendeframkallande, att gå från 2250 på akurate högtalare till enklaste x100 chakrasteget är en nyttig upplevelse. Det går framåt...;)

Oavsett, det som diskuterats tidigare huruvida den orkar driva 5140 så...tja...jag skulle ju inte tveka en sekund att köra passivt med den på 242 om ekonomiskt utrymme till uppgredering dyker upp. Och dessa är ju lite mer krävande...5140 kan ju ofta bli basiga men jag tycker det mest är rumsrelaterade problem, dålig intuning eller för oprecis signal in i systemet...2.1'an upplevs tex inte ha samma kontroll som lp12'an hemma i lågtonerna. Sånt märks tydligt via dessa högtalare...

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Mon Mar 09, 2009 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det är min upplevelse också jämförde Majik I mot en sen Kairn och Klout och jag vart förvånad att det
var sån skillnad det var dock Keelad 12:a och Klimax DS som användes som källor...

Har dock inte gjort någon direkt jämförelse mellan Majik I och Majik Kontrol + 2100 men det är ju mer än dubbla priset

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Tue May 05, 2009 08:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kunde helt enkelt inte låta bli utan det hamnade aktiva stereokort hos mig genom lite byteshandel. Då var steget alldeles för nära för att gå aktivt så jag började hålla utkik efter ett till slutsteg och en fräsch 5125 dök hastigt upp så nu är det aktiv drift hemma. Kör med nya chakrakort till diskanten inmonterat i Majik-I samt bas/mellan stereokort i 5125 slusteget...kombinationen är riktigt riktigt lyckad och rekommenderas varmt om man vill få en relativt prisöverkomlig aktiv setup som lirar bättre än jag vågade hoppas på...

Aktiv drift är inte dumt helt enkelt! Chakra på diskanten ger verkligen bra släpp i musiken och jag får helt klart en del "xx array" vibbar över hur det lirar. Man tänker inte på vad som spelas utan man bara uppslukas helt enkelt. Även fast jag hunnit montera och rigga ett och annat aktivt system så är det lika kul varje gång att få uppleva hur ruskigt mycke det gör för flytet och drivet i musiken...2.1'an är i sammanhanget en riktigt kapabel källa som jag blir mer och mer nöjd med. Oavsett hur många DS spelare som finns så är det verkligen bra känsla nu i musiken. Gäller som vanligt att allt får rätt förutsättningar för att lira ordentligt...
:)

Fast, jag är ju onekligen nyfiken på vad en Akurate DS skulle kunna ställa till med... :twisted:

Min LP12 har oxå hittat ett nytt hem, känns lite tråkigt för det är en grym spelare! Men det ger sig, just nu känns det som en befrielse att slippa vara lite orolig för den med tanke på småfolk och husdjur. När tillfället är rätt så kommer jag börja kika efter en ersättare och tills dess får de svarta plattorna vila i tryggt förvar...blir abstinensen för stor så finns det kanske ställen där det går att plinga på för lite lyssning!

PostPosted: Tue May 05, 2009 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Fast, jag är ju onekligen nyfiken på vad en Akurate DS skulle kunna ställa till med... :twisted:
Provlyssna bara om du har råd och möjlighet att köpa Akuraten. 2.1 är en otroligt bra källa som givit mig många fantastiska musikstunder, men Akurate DS blir en ny värld. Redan en Sneaky DS spelar bättre än såväl 1.1 som 2.1 (och kanske även Akurate CD, har inte jämfört).

Jag saknar dock skivorna. Det är en helt annan känsla att gå och lägga i en silverskiva och lyssna på den rakt igenom. Men jag har ju LP12an och den har fortfarande överlägsen känsla och en del att sätta emot DS-spelarna ljudmässigt också :)

/ Jacob

PostPosted: Tue May 05, 2009 13:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mmm...kan bara hålla med om att en ny värld öppnas, Akurate DS smiskade det mesta redan i butiken då förut när det begav sig. Fast i ärlighetens namn så räcker en Majik DS otroligt långt och redan den lyfter ju fram en känsla i musiken som hittils mest varit förbehållet LP12'an...det trista är att jag jämfört Akurate DS med Klimax DS så mycke och den senare är fullständigt makalös. Den transformerar det som akurate ds ännu inte lyckas göra till mer än syntetiska ljud (missförstå mig rätt nu ;)) till live musik här och nu...djävulsmaskin eller lyckad ingenjörskonst? Tja, oavsett så väcks habegäret...ska nog undvika både och ett bra tag framåt!

Undisken fixar i alla fall en sak som jag inte kan vara utan och det är filmupplevelsen. Tajmingen och inlevelsen och även bilden(!) är otrolig och är det inte riktigt sunkiga skådisar så blir det en högtidsstund varje gång. Har helt enkelt nu väldigt stor respekt för Linn's förmåga att även göra bra bildkällor!

PostPosted: Wed May 06, 2009 21:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En snabb bild, får ta bättre helhetsbild när vi röjt undan...syns så mycke annars i blanka ytor...möbeln är för övrigt en Ikea produkt som fick önskad stabilitet med bottenramen, för vek utan. Praktisk och helt ok för musik - faktiskt ett snäpp bättre för LP12'an än Q4'an jag hade men sämre för 2.1'an, topp och bottenplatta har samma material som "lack" borden.

Attachments:
musiksystem.JPG
musiksystem.JPG [ 112.38 KiB | Viewed 4843 times ]

PostPosted: Wed May 06, 2009 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

WOW, skitsnyggt!
Vill också ha svarta högtalare.
Mina är tyvärr i körsbär, fult men vad göra om man köper beggat. Har faktiskt övervägt att låta måla om dom i svart då den rödlätta färgen inte går ihop med något annat träslag/färg hos oss. Om de ändå hade varit i valnöt, de har iallafall snygg ådring/struktur.

PostPosted: Wed May 06, 2009 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
WOW, skitsnyggt!
Vill också ha svarta högtalare.
Mina är tyvärr i körsbär, fult men vad göra om man köper beggat. Har faktiskt övervägt att låta måla om dom i svart då den rödlätta färgen inte går ihop med något annat träslag/färg hos oss. Om de ändå hade varit i valnöt, de har iallafall snygg ådring/struktur.
Körsbär är mycket snyggare än svart! Svarta högtalare är bara sååå fel, dessutom syns damm otroligt bra på ytorna.

Du får köpa andra möbler helt enkel, Sportis :-) (billigt jämfört med vad Linn-prylar kostar...)

/ B

PostPosted: Thu May 07, 2009 09:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Körsbär är mycket snyggare än svart! Svarta högtalare är bara sååå fel, dessutom syns damm otroligt bra på ytorna.
Är benägen att hålla med - körsbär är snyggare, fast jag skulle ändå helst välja svart för det är mer tidlöst och det är lättare att matcha in mot andra träslag. Körsbär blir liksom fel mot allt annat än just körsbär...så har jag upplevt det i alla fall. Valnöt'en som Linn körde med förr var helt otrolig och det är synd och skam att de lade ner den...

Damm går alltid att åtgärda! Ibland kommer det ett norrländskt "ja" och då är det fixat...;)

PostPosted: Thu May 07, 2009 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet med körsbär är inte att det är snyggt i sig, det är ju som jag redan sagt att det inte kan matchas med övrig inredning.
Finns massa störtfina grejjer som inte kan passas in med resten.

Visst Bill kan man byta möbler men mot ett ekgolv (vanligast) och oavsett golvträslag/nyans är det tex rent hopplöst med en högtalare som drar mot rött.
Vi valde det vitaste ekgolvet vi kunde hitta till vettiga slantar samt la en äkta matta med röda inslag framför talarna för att dämpa intrycket av röda talare.

Såg helt svarta 242 (inkl 3karray/stativ) hos HF i veckan o det är skitsnyggt diskret!
Svarta burkar utstrålar rå kompetens, se bara på LK-lådorna.

ursäkta trådkapningen

PostPosted: Thu May 07, 2009 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Körsbär är jag själv lite leds på sedan länge, men det funkar mot Lönn/Ask/Björk och t ex vitlaserad Ek/Ask.

Körsbär mot Valnöt eller oljad/lackad Ek är inte de bästa kombinationerna.

Svart är snyggt och enkelt att matcha mot andra färger/träslag. Dessutom passar det bra i biomörkret.

/M

PostPosted: Thu May 07, 2009 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta att jag fortsätter OT, men...

Svarta komponenter, ffa högtalare, upplevs i de flesta hem som större och mer "uppmärksamhetstilldragande". Själv tycker jag att svart elektronik är snyggt, tom ofta snyggare än silver trots att jag själv sitter på enbart silver, men att svarta högtalare blir för "tunga". Jag tror vidare att det är lite av en vattendelare mellan könen; män (som oftast är den som står för elektronikvalen) har inget emot att den nya fina anläggningen syn och väljer därför svart; medan kvinnor väljer elektronik som syns så lite som möjligt, vilket oftast är ljusa komponenter. Naturligtvis är detta otroligt generaliserat (och kanske fördomsfullt) men jag tror det stämmer till stor del.

PostPosted: Thu May 07, 2009 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Svarta komponenter, ffa högtalare, upplevs i de flesta hem som större och mer "uppmärksamhetstilldragande"..
Syns mer kan jag hålla med om då det blir stor kontrastskillnad mot omgivningen, men de som håller på med färger&mode&design hävdar att svart förminskar samt svart framhäver kurvningarna (=designen) bättre.
Jämför silver/vita bilar med svarta där linjespelet klart tydligare framträder.

Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next

All times are UTC+02:00