hardcorelinnie wrote:
När det gäller studioutrustning så borde det vara ganska klart att begränsningarna i den utrustningen inte manifesteras på samma sätt som begränsningar i uppspelningsledet. Dels kan studiopersonalen ha skaffat sig kunskap om de brister utrustningen har och kanske också kunskap hur man undviker att bristerna får genomslag på slutresultatet (t.ex genom att undvika att motkompensera för bristerna). Brister i andra delar kan (an-)vändas till tillgångar, men givetvis bristlös utrustning och fullt medveten konstnärlig kryddning vore givetvis idealet.
Jag håller givetvis med om att de flesta inspelningar blir bättre med ett bättre system. Håller också med om att med ett riktigt bra system så är det lätt att uppskatta de allra flesta inspelningar, inspelningar som på ett sämre system verkat rätt kassa.
Vad som dock är intressant är att enligt min mening så är de allra flesta sk. "audiofilutgåvor" sämre än original utgåvan. De jag har hört låter ungefär som livlösa dyra hifisystem brukar göra. Bara ljud, ingen musik.
Någon som dock borde veta hur man ska göra är Linn records. Jag har bara två skivor från dem och har hört några till, men jag tycker inte de sticker ut särskillt kvalitétsmässigt. De är bra, men jag tycker inte de är bättre än många andra bra inspelningar. Vad ska man då dra för slutsats av detta?
Inte vet jag, men det verkar väl som att de flesta "vanliga" inspelningsstudios gör bra inspelningar, om de sedan har koll och gör det medvetet är ju en annan sak