selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: DS i Hifi & Musik
PostPosted: Fri Feb 27, 2009 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
...Jag tror tyvärr att ni som gnäller sitter och lyssnar på ljud på era source first anläggningar som totalt tar död på denna typ av musik.
:?:

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse: Jag tror det har blivit något missförstånd här.

De som klagar över att skivor är dåligt producerade är vanligen inte de som förespråkar source first. Det framgår rätt tydligt i den här tråden.

PostPosted: Fri Feb 27, 2009 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Jag skulle vilja påsta att det inte finns ett enda grötigt parti på hela Death Magnetic skivan. Men visst är Ljudnivån väldigt hög, ca 10 step upp jämfört med svarta skivan tex. Lyssnar man lågt blir det lite platt men vrider man på lite och har basunderstöd med kvalite så är dennna skiva väldigt bra och "stampa takten" vänlig. Jag tror tyvärr att ni som gnäller sitter och lyssnar på ljud på era source first anläggningar som totalt tar död på denna typ av musik.

Jag anser nog att detta är Metallicas näst bästa skiva efter Svarta, så jag rekomenderar den värkligen.

mvh
Rätt stor skillnad på bra musik och bra inspelad musik. Kan tycka rätt musik är ösig även på morsans köksradio. Men sen jag börjat lysna med Ds och det är lätt att jämföra kan jag själv uppleva det som stor skillnad mellan mastring på samma låtar på olika skivor, vissa känns rätt livlösa i jämförelse med den bättre verisionen.

Jag tror att väldigt mycket musik skulle mår bra av bättre mastring, inte för den är dålig utan just för attde där bra skivorna förtjänar bättre mastring för att få ut ännu grymmare känsla från dem. Du kanske tycker Metallica skivan är underbar nu, medans den kanske skulle ge dig total extas med lite bättre mastring
:wink:

PostPosted: Sat Feb 28, 2009 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

man måste ju lära sig skillnaden mellan dålig inspelning och om musiken är dödad i en dator, dåliga inspelningar lyfter oftast med bättre källa, eftersom en bättre källa tar fram saker ur inspelningen som en sämre inte klarar av

Men att en bättre källa skulle kunna ställa saker till rätta igen som man förstört på mixerbordet tror jag inte

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
...
Men att en bättre källa skulle kunna ställa saker till rätta igen som man förstört på mixerbordet tror jag inte
Det glädjer mig att du hyser denna åsikt.

Smaklös mat kan man naturligtvis krydda upp. Men då smakar den bara kryddor. Inget kan ersätta bra råvaror.

/ B

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
...
Det glädjer mig att du hyser denna åsikt.

Smaklös mat kan man naturligtvis krydda upp. Men då smakar den bara kryddor. Inget kan ersätta bra råvaror.

/ B
Är väl ingen som tror man kan fixa till fel som redan skett i ett tidigare skede...
Är väl heller ingen som inte tycker inspelningen är viktigast (source first)...
MEN - där vi skiljer oss är att jag anser att otroligt få inspelningar är så dåliga som många tror!

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
MEN - där vi skiljer oss är att jag anser att otroligt få inspelningar är så dåliga som många tror!
Tja, vi har väl olika höga krav helt enkelt... ;-)

/ B

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Tja, vi har väl olika höga krav helt enkelt... ;-)

/ B
Kanske det eller så har vi väldigt olika erfarenhet av olika bra och dålig anläggningar. De flesta som jag pratat med, som delar din åsikt, har aldrig hört en riktigt bra anläggning.

Jag vill ändå hävda att det är mycket få anläggningar som lyckas fånga de kvaliteter som finns i en majoritet av inspelningarna.

När det gäller studioutrustning så borde det vara ganska klart att begränsningarna i den utrustningen inte manifesteras på samma sätt som begränsningar i uppspelningsledet. Dels kan studiopersonalen ha skaffat sig kunskap om de brister utrustningen har och kanske också kunskap hur man undviker att bristerna får genomslag på slutresultatet (t.ex genom att undvika att motkompensera för bristerna). Brister i andra delar kan (an-)vändas till tillgångar, men givetvis bristlös utrustning och fullt medveten konstnärlig kryddning vore givetvis idealet.

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
När det gäller studioutrustning så borde det vara ganska klart att begränsningarna i den utrustningen inte manifesteras på samma sätt som begränsningar i uppspelningsledet. Dels kan studiopersonalen ha skaffat sig kunskap om de brister utrustningen har och kanske också kunskap hur man undviker att bristerna får genomslag på slutresultatet (t.ex genom att undvika att motkompensera för bristerna). Brister i andra delar kan (an-)vändas till tillgångar, men givetvis bristlös utrustning och fullt medveten konstnärlig kryddning vore givetvis idealet.
Jag håller givetvis med om att de flesta inspelningar blir bättre med ett bättre system. Håller också med om att med ett riktigt bra system så är det lätt att uppskatta de allra flesta inspelningar, inspelningar som på ett sämre system verkat rätt kassa.

Vad som dock är intressant är att enligt min mening så är de allra flesta sk. "audiofilutgåvor" sämre än original utgåvan. De jag har hört låter ungefär som livlösa dyra hifisystem brukar göra. Bara ljud, ingen musik.

Någon som dock borde veta hur man ska göra är Linn records. Jag har bara två skivor från dem och har hört några till, men jag tycker inte de sticker ut särskillt kvalitétsmässigt. De är bra, men jag tycker inte de är bättre än många andra bra inspelningar. Vad ska man då dra för slutsats av detta?

Inte vet jag, men det verkar väl som att de flesta "vanliga" inspelningsstudios gör bra inspelningar, om de sedan har koll och gör det medvetet är ju en annan sak :|

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Inte vet jag, men det verkar väl som att de flesta "vanliga" inspelningsstudios gör bra inspelningar, om de sedan har koll och gör det medvetet är ju en annan sak :|
De flesta gör kanske intre världsbästa inspelningar men de är ofta mycket bättre än sk audiofila verk. Kanske det beror på att man gör så mycket mindre åtgärder som förstör? Om man nu bortser från loudness war förstås, där läggs det ner allt mer arbete som resulterar i allt sämre produkt...

/ B

PostPosted: Mon Mar 02, 2009 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Vad som dock är intressant är att enligt min mening så är de allra flesta sk. "audiofilutgåvor" sämre än original utgåvan.
Det gäller de flesta KOPIOR. Trist men inte så märkligt iof... Orginalet är bäst och gäller inte bara skivor :lol:
Christian wrote:
Någon som dock borde veta hur man ska göra är Linn records. Jag har bara två skivor från dem och har hört några till, men jag tycker inte de sticker ut särskillt kvalitétsmässigt. De är bra, men jag tycker inte de är bättre än många andra bra inspelningar. Vad ska man då dra för slutsats av detta?
Ja, ev skrev du själv svaret :mrgreen: :wink:
Christian wrote:
Håller också med om att med ett riktigt bra system så är det lätt att uppskatta de allra flesta inspelningar, inspelningar som på ett sämre system verkat rätt kassa.
Christian wrote:
det verkar väl som att de flesta "vanliga" inspelningsstudios gör bra inspelningar
Ja

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 12:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
MEN - där vi skiljer oss är att jag anser att otroligt få inspelningar är så dåliga som många tror.
Håller med till 100%, jag har ett antal hundra skivor från förra århundradet och detta, och inte en enda av dessa skivor avstår jag från att lyssna på pga inspelningskvalite. Visst kan det skilja men det spelar i huvudsak ingen roll, Budskapet går ändå hem.

Tycker de beskriver det bra på tonlagets hemsida.
"Vi på Tonläget anser inte att en skiva är riktig eller felaktig - vi ser den som ett konstverk, som det är vår uppgift att förmedla så att verket får den funktion det skall ha! Vi ser inte själva ljudkaraktären som den viktiga "sanningen" utan vi anser att meningen med musiken är själva poängen."

Sedan skulle jag vilja påstå att tyngre musik behöver vissa fysiska förutsättningar för att fungera riktig bra, en mer balanserad anläggning funkar därför bättre, förutsatt att den är instalerad rätt såklart!, än de som sitter på gamla passiva högtalare och en tex ny Akurate DS/CD. Sedan är det egentliga felet inte "source first" utan "playback last".

mvh

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Sedan skulle jag vilja påstå att tyngre musik behöver vissa fysiska förutsättningar för att fungera riktig bra, en mer balanserad anläggning funkar därför bättre, förutsatt att den är instalerad rätt såklart!, än de som sitter på gamla passiva högtalare och en tex ny Akurate DS/CD. Sedan är det egentliga felet inte "source first" utan "playback last".
Vilka praktiska jämförelser har du gjort som påvisar detta? Eller är det bara det gamla vanliga teoretiska tramset?

Det går inte att jämföra ett slutsteg med (exempelvis) en CD-spelare; därför existerar per definition inget "balanserat" system. Är CD12 bättre "balanserad" med Klimax Kontrol än Majik DS? Konstigt i så fall - den är ju sämre :?:

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
siffernisse wrote:
Vilka praktiska jämförelser har du gjort som påvisar detta? Eller är det bara det gamla vanliga teoretiska tramset?

Det går inte att jämföra ett slutsteg med (exempelvis) en CD-spelare; därför existerar per definition inget "balanserat" system. Är CD12 bättre "balanserad" med Klimax Kontrol än Majik DS? Konstigt i så fall - den är ju sämre :?:
Nä, man kan inte jämföra en CD-spelare med ett slutsteg. Men visst kan man ha ett balanserat system? Att balansera ett system handlar om att lägga krutet där det gör mest nytta - för stunden. Att byta upp sig från en ICA-spelare för 399:- till en CD12:a när man har ett par gamla Kan att lyssna på är kanske inte så smart om man ska leva med systemet för en lång tid. Är man däremot ute efter en uppgraderingsstrategi för att nå maximal kvalitet kan det vara ett smart drag därför att det är lättare att välja efterföljande enheter när källan är "bäst".

/ B

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Att byta upp sig från en ICA-spelare för 399:- till en CD12:a när man har ett par gamla Kan att lyssna på är kanske inte så smart om man ska leva med systemet för en lång tid. / B
Nej du har helt rätt - Kan behöver verkligen en riktigt bra källa för att lyfta ordentligt.

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00