selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: DS i Hifi & Musik
PostPosted: Tue Feb 24, 2009 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att H&M inte hade någon Linn-utrustning efter DS-spelarna spelar väl ingen roll? Det vet väl alla att det är källan som är det viktigaste?

/ B

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Att H&M inte hade någon Linn-utrustning efter DS-spelarna spelar väl ingen roll? Det vet väl alla att det är källan som är det viktigaste?
För det första gäller det väl att välja prylar som faktiskt är bra och inte nödvändigtvis förhållandevis dåliga. En bra förstärkare för 3000kr kan ju mycket väl vara bättre än en dålig för 100.000kr och för det andra så är det väl inte orimligt att man väljer något förhållandevis bra om man nu avser att utröna skillnaden mellan olika bra källor, men om frågan är om någon med aktuell kringutrustning (som den använda) kan tänkas finna skillnaden i pris mellan de olika DS-spelarna motiverad av prestandaskillnaderna - så visst. Olika frågeställningar som, skulle man kunna hävda, i så fall tarvar någon form av förklaring.

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Har aldrig gjort test i affär mellan dom spelarna hade varit skoj att veta hur stora skillnaderna är i verkligheten?
Menar du att de som testar apparater faktiskt återger vilka faktiska skillnader som föreligger mellan apparaterna? :?

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
För det första gäller det väl att välja prylar som faktiskt är bra och inte nödvändigtvis förhållandevis dåliga. En bra förstärkare för 3000kr kan ju mycket väl vara bättre än en dålig för 100.000kr och för det andra så är det väl inte orimligt att man väljer något förhållandevis bra om man nu avser att utröna skillnaden mellan olika bra källor, men om frågan är om någon med aktuell kringutrustning (som den använda) kan tänkas finna skillnaden i pris mellan de olika DS-spelarna motiverad av prestandaskillnaderna - så visst. Olika frågeställningar som, skulle man kunna hävda, i så fall tarvar någon form av förklaring.
Jag lät bli en smiley bara för att retas lite :-)
Men med en underton av ironi. Speciellt på detta forum propageras det ofta för att byta källa istället för tex högtalare, även om källan kostar mycket mer. Source first är ett mantra för många även om man ofta inte lever efter det.

Rent teoretiskt menar många att högtalarna är det minst viktiga i en anläggning. Att då ge H&M negativ kritik för att dom inte använt lämplig förstärkning och högtalare känns lite märkligt... En bra källa är väl alltid en förbättring eller? Med bästa möjliga förstärkning och högtaleri i testen för att höra "hur bra DS-spelarna verkligen är" leder oss ju snarare till att man ska ha bästa möjliga slutkedja för att kunna bedöma källorna. Hur funkar det med source first-teorin?

/ B

PostPosted: Tue Feb 24, 2009 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Bill! (även då du retas lite har du ju rätt i sak)
Dessutom ska de givetvis INTE ändra den playbackdel de är vana vid. Just för att verkligen höra skillnaden.
Dock vore det trevligt om de jämfört med en traditionell CDspelare men det vågade de uppenbarligen inte...

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Om man utvärderar med tunedem så har du naturligtvis rätt, nu gjordes ju knappast det, och då (har jag hört) spelar förstärkare och högtalare jättestor roll. :| :shock: :lol:

/trötter

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Dessutom ska de givetvis INTE ändra den playbackdel de är vana vid. Just för att verkligen höra skillnaden.
Dock vore det trevligt om de jämfört med en traditionell CDspelare men det vågade de uppenbarligen inte...
Bara för att källan är viktigare än resten så betyder det ju inte att resten är obetydligt. Lite motvalls här :wink:

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bara för att källan är viktigare än resten så betyder det ju inte att resten är obetydligt. Lite motvalls här :wink:
Problemet med uttrycken "bättre", "viktigast" osv är att vi alla har olika uppfattning om deras betydelse. Vad som är bättre för mig är det säkert inte hos dig. Så egentligen har vi ingen aning om vi tycker lika eller ej :-)

Jag tycker källan är absolut viktigast, men för mig är det inspelningen som är källan, inte CD-/DS-spelaren. Att optimera en DS in absurdum (tex att köpa en Klimax DS att spela sunkiga inspelningar över likaledes halvtrött elektronik) ger ytterst små förbättringar i förhållande till prislappen. Det är precis lika dumt som att köpa värdens bästa högtalare och spela med en 399:- DVD-spelare.

Det är först när man vinnlagt sig om att man verkligen har goda inspelningar som det är värt att satsa storkovan på en DS-spelare. Precis som många tycker, har en del i kedjan sumpat musikaliteten så kan efterföljande apparater inte göra något åt det. Borta är borta. Detsamma gäller givetvis med dåliga inspelningar. Borta är borta och de förbättringar man uppnår i senare led är marginella.

Alltså, när H&M testar olika (Linn) DS med för mig okänt programmaterial och efterföljande utrustning så säger deras test absolut ingenting. Den säger bara att dyrare lät bättre, något som man nästan kan räkna ut själv. Intressant hade det dock varit med motsvarande (prismässigt) CD-spelare från Linn och gärna någon annan apparat dom gillar. Samt givetvis andra DS-lösningar typ SB.

/ B

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 14:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag tycker källan är absolut viktigast, men för mig är det inspelningen som är källan, inte CD-/DS-spelaren. Att optimera en DS in absurdum (tex att köpa en Klimax DS att spela sunkiga inspelningar över likaledes halvtrött elektronik) ger ytterst små förbättringar i förhållande till prislappen. Det är precis lika dumt som att köpa värdens bästa högtalare och spela med en 399:- DVD-spelare.

Det är först när man vinnlagt sig om att man verkligen har goda inspelningar som det är värt att satsa storkovan på en DS-spelare. Precis som många tycker, har en del i kedjan sumpat musikaliteten så kan efterföljande apparater inte göra något åt det. Borta är borta. Detsamma gäller givetvis med dåliga inspelningar. Borta är borta och de förbättringar man uppnår i senare led är marginella.
-Frågan är väll vad som då gäller med alla skivor med dåliga musiker och dåliga låtar. Det kan ju inte kännas så berikande att lyssna på "radio rix" musik genom en tex DS då, oavsett inspelningskvalite.

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Det är först när man vinnlagt sig om att man verkligen har goda inspelningar som det är värt att satsa storkovan på en DS-spelare.
Detta är kvalificerat nonsens.

I praktiken är det precis tvärt om: Det är ofta de inspelningar man trodde var sämst som lyfter mest med en bättre källa.

Det här gäller både analoga och digitala format. Jäklar vilket drag det blev i min knastriga 'A Hard Day's Night' i mono efter att jag monterat en Keel. Hörde en skramlig 80-tals CD via Klimax DS och kunde knappt fatta att det var samma inspelning.

Last edited by Lejonklou on Wed Feb 25, 2009 14:46, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Det är först när man vinnlagt sig om att man verkligen har goda inspelningar som det är värt att satsa storkovan på en DS-spelare.
Detta är kvalificerat nonsens.

I praktiken är det precis tvärt om: Det är ofta de inspelningar man trodde var sämst som lyfter mest med en bättre källa.
Jag kan väl få slippa sådana uttryck som "kvalificerat nonsens", Fredrik?

Om din åsikt är att de sämsta inspelningarna lyfter mest med bra spelare så var dom kanske inte så dåliga då? Dom kanske bara kräver mer av efterföljande led?

Hur vet du vilka inspelningar jag tycker är dåliga? Det är kanske inte samma som du tycker....

/ B

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det du hävdar är tvärt emot i stort sett alla Linnentusiasters erfarenheter på området. Mantrat "inspelningarna är inte bra nog" har vi hört i decennier. När LP12 lanserades var inte inspelningarna bra nog - alla skivspelare plockade med lätthet upp den begränsade information som fanns graverad i plasten. Att det otroliga CD-mediet skulle avslöja alla dåliga inspelningar skrevs det massor om. Alla uppdateringar av källor som Linn har kommit med har bemötts med samma argument. Och varje gång har de förmodat usla inspelningarna låtit bättre än förut.

Ergo: Släpp denna gamla trötta floskel och testa hur det ligger till i praktiken. DS-spelarnas skillnader behöver inte demonstreras med högupplösta FLAC, du kan använda Metallicas senaste - även om dess ljudkvalitet enligt många blivit rejält sabbad.

Det du skrev är alltså fel. Det är svårt att inte kalla det för kvalificerat nonsens, då slutsatsen är baserad på kvalificerade teoretiska resonemang men i praktiken stämmer den inte alls (=nonsens).

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att ni pratar om delvis olika saker. Bill pratar om vad som är viktigast och kommer fram till att inspelningen är det. Fredrik menar att en dålig inspelning lyfter mer än en bra.
Jag ser inte ngn direkt motsättning i detta.

Vi får ju egentligen fyra tänkbara kombinationer av inspelning och källa. 1) Alla lär väl tycka att en bra inspelnign på en bra källa är det bästa och 2) att dess diametrala motsats är det sämsta. Däremot kanske det är lite mer tveksamt om 3) en bra källa med en dålig inspelning är att föredra framför 4) en bra inspelning med en svagare källa. Framför allt lär det ju vara oerhört svårt att göra sådana tester då det inte riktigt går att jämföra bra/dålig inspelning med bra/dålig källa, det blir ju lite äpplen och päron över det.

Sedan är det väl så att inspelningen kan man inte riktigt styra över, utan man får ju helt enkelt köra på den man har och försöka göra det bästa av det, och det gör man ju med en bättre källa.

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Ergo: Släpp denna gamla trötta floskel och testa hur det ligger till i praktiken. DS-spelarnas skillnader behöver inte demonstreras med högupplösta FLAC, du kan använda Metallicas senaste - även om dess ljudkvalitet enligt många blivit rejält sabbad.
Återigen, du vet inte vad jag anser vara goda inspelningar. Ett tips, det har inget med högupplöst flac att göra. Jag kan höra en rejäl skillnad på bra och dåliga inspelningar med en 128k mp3:a.

Tro mig, jag har inspelningar som av de flesta sk audiofiler ratas som skräp (ur ett ljudmässigt perspektiv) men där det musikaliska skeendet går fram hur bra som helst. Det känns som om jag sitter i vardagsrummet hos musikerna, framför deras dator, och verkligen hör hur de spelar. Jag hör hur det svänger och vilka finurligheter de gör. Men det låter (ljudmässigt) sällsynt illa med distat ljud, dålig akustik osv.

På HiFi-mässor spelas det ofta sk goda inspelningar, och rent tekniskt är dom ofta det. Och ändå stendöda rent musikaliskt. Det hänger givetvis inte bara på tekniken, många gånger är det tredjeklassens musiker som spelas in med perfekt teknik. Det kommer aldrig att svänga. Men ofta nog är det (troligen, jag gissar här) likaväl använd utrustning och metodik som lägger sordin på stämningen. Vi vet alla hur det ser ut i en normal studie med mängder med kablar, kontakter och massor med apparater. Om ett val av lödtenn i en interconnect i din anläggning spelar roll, vad kan då inte alla studiogrejor ställa till med?

Men innan vi börjar banka varandra i huvudet med tillmälen så vore det roligt om att få höra vad andra anser vara bra respektive dåliga inspelningar. Jag vet tex dom som konsekvent jagar ursprungsutgåvor av tidiga CD-släpp eftersom remastringarna är förstörda. Finns det någon här som har några erfarenheter av detta ur ett tunedem-perspektiv?

/ B

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 16:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Angående bra alternativt dåliga inspelningar. Jag vill hävda att man knappast kan veta om en inspelning verkligen ÄR bra eller dålig förän man spelar den på en riktigt bra anläggning (och kanske inte ens då). På den mindre bra anläggningen kan det ju lika väl vara så att inspelningen är alldeles utmärkt men att anläggningen inte klara av signalen, förvränger den och gör att det låter illa!

Det är nog en rätt vanlig händelseutveckling, menar ja. På en riktigt dålig anläggning så låter allting förskräckligt. Man uppgraderar och skaffar sej, låt oss säga, en bättre källa. Nu är det en och annan skiva som anläggningen klarar av att återge riktigt bra, dessa låter alltså rätt bra. Då är det lätt (jag har gjort det själv) att dra slutsatsen att dessa skivor är "bra inspelade". Om det vet vi väl egentligen ingenting (om vi inte var med när skivan spelades in, jag har, tyvärr, aldrig varit det). Om vi sen fortsätter att uppgradera så upptäcker vi antagligen att det är rätt många skivor som låter rätt bra, eller bättre, just därför att anläggningen klarar av att återge innehållet.

Det här är, ganska nedkortat, min egen HiFi-resa under mer än trettio år!

Det finns ett undantag från mitt resonemang och det är senare års förb***e oskick med "Loudness War" komprimerad mastring av skivor. De är helt enkelt förstörda. Men själva inspelningen behöver ju inte vara det, det är ju i sista ledet i inspelningsstudion som som eländet sker. Så mitt urresonemang kanske håller ändå :wink:

JohanR

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00