Angående bra alternativt dåliga inspelningar. Jag vill hävda att man knappast kan veta om en inspelning verkligen ÄR bra eller dålig förän man spelar den på en riktigt bra anläggning (och kanske inte ens då). På den mindre bra anläggningen kan det ju lika väl vara så att inspelningen är alldeles utmärkt men att anläggningen inte klara av signalen, förvränger den och gör att det låter illa!
Det är nog en rätt vanlig händelseutveckling, menar ja. På en riktigt dålig anläggning så låter allting förskräckligt. Man uppgraderar och skaffar sej, låt oss säga, en bättre källa. Nu är det en och annan skiva som anläggningen klarar av att återge riktigt bra, dessa låter alltså rätt bra. Då är det lätt (jag har gjort det själv) att dra slutsatsen att dessa skivor är "bra inspelade". Om det vet vi väl egentligen ingenting (om vi inte var med när skivan spelades in, jag har, tyvärr, aldrig varit det). Om vi sen fortsätter att uppgradera så upptäcker vi antagligen att det är rätt många skivor som låter rätt bra, eller bättre, just därför att anläggningen klarar av att återge innehållet.
Det här är, ganska nedkortat, min egen HiFi-resa under mer än trettio år!
Det finns ett undantag från mitt resonemang och det är senare års förb***e oskick med "Loudness War" komprimerad mastring av skivor. De är helt enkelt förstörda. Men själva inspelningen behöver ju inte vara det, det är ju i sista ledet i inspelningsstudion som som eländet sker. Så mitt urresonemang kanske håller ändå
JohanR