selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed Feb 18, 2009 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Han sa också att det inte spelade nån roll vad man har för kablage inne i högtalaren, då det handlar om så korta sträckor.

Trevlig kille, men jag litar inte på de offentliga svar han ger.
Sa han att det inte spelade någon roll alls eller att det inte är signifikant? Är det inte rimligt att anta att kablarnas beskaffenhet spelar mindre roll ju mindre del av kedjan de utgör!?

När det gäller Isobarik-principen så kan man konstatera att den även har betydande nackdelar i.o.m. att det inre elementet kommer spela både i och ur fas (kamfiltereffekt) vilket troligen ger en hel del skumma effekter. Kanske är det så att det delvis är p.g.a. dessa skumma effekter som Isobarik har ett så säreget ljud. Missförså mig inte här. Jag tycker också att Isobarik-högtalare har många tilltalande egenskaper. Philip:s resonemang förefaller dock ytterst rimligt så länge som man talar om servostyrda element och tillräckliga förstärkareffekter.

Daniel: Servostyrningen ser även till att motverka att ev. uppvärmingseffekter påverkar återgivningen.

PostPosted: Thu Feb 19, 2009 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hänger inte med på hur märkbara kamfiltereffekter skulle kunna uppstå mellan två element som är elektriskt i fas med varandra på <1dm avstånd och lirar frekvenser med våglängder på minst 3.5m.

Servostyrningen; du kan säkert ha rätt i det. Men styrningen kommer ju först efter att felet redan uppstått, till så stor grad att det är mätbart och sen ska styrelektroniken justera matningen till slutsteget. Dvs det känns som servo mest borde duga till att justera cycliskt återkommande störningar och trender. Huruvida ett plågat element med varm talspole distar på ett sätt som går kompensera för med servo .. är jag inte tillräckligt insatt för att veta.

PostPosted: Thu Feb 19, 2009 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Sa han att det inte spelade någon roll alls eller att det inte är signifikant? Är det inte rimligt att anta att kablarnas beskaffenhet spelar mindre roll ju mindre del av kedjan de utgör!?
Han sa "doesn't matter" eller också var det "doesn't matter much". Visst, jag förstår att han offentligt inte kan svara något annat, men jag anser ändå att svaret är osant. Jag har provat det internkablage som används i 242 (olika grovlekar till bas och till övriga register) och den låter snällt och fint, men inte särskilt bra. K20 och K400 är helt överlägsna och att de inte används i en så pass dyr högtalare är för mig obegripligt. Inte ens i Komri används Linns egna högtalarkablar. Opraktiskt vid tillverkning är den enda förklaringen.

Nej, jag tycker inte att kablarnas längd har något proportionellt förhållande till hur stor roll de spelar. Märkligt nog, kan tilläggas. En liten kort bit kabel som inte låter bra har i stort sett lika stor negativ inverkan på ljudet som en lång bit av samma kabel. Jag vet inte varför det är så här, men det är en ständigt återkommande observation.

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Nej, jag tycker inte att kablarnas längd har något proportionellt förhållande till hur stor roll de spelar. Märkligt nog, kan tilläggas. En liten kort bit kabel som inte låter bra har i stort sett lika stor negativ inverkan på ljudet som en lång bit av samma kabel. Jag vet inte varför det är så här, men det är en ständigt återkommande observation.
Det verkar ju rätt skumt. Inte för att jag inte litar på att dina iakttagelser är korrekta, men det borde finnas en gräns där kabellängdsrelationen börjar göra sig gällande. Kanske är det för orealistiskt korta kabelängder? Alternativt så har du påverkat även andra faktorer på samma gång som du bytt kabel och gjort alldeles korrekta iakttagelser, men på andra grunder än de du antagit. Värdefull iakttagelse i vilket fall.

Sen är det troligen också så att Linn har bättre förutsättningar att väga inverkan av olika insatser, mot varandra och mot marginalkostnaden, än vad vi riktigt inser så här från läktarplats.

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linns internkablage är bara några centimeter och de, och Fredriks specialkablar, har jag utvärderat vid flertal tillfällen. I det ingår att vända på dom för att hitta rätt riktning.
Två slutsatser
1/ kablar HAR betydelse även väldigt korta
2/ riktningen på dessa HAR betydelse

Tycker inte det är märkligt. Att långa skulle ha större betydelse är enligt mig en förutfattad mening som är baserad på andra saker. Varför skulle dessa erfarenheter appliceras här?
Nej, öppet sinne och gå på testresultat istället för att begränsa tanken är det som pushar utvecklingen frammåt.

ps
finns flertalet exempel där längd inte är det viktiga för ett "systems" egenskaper. Dvs en svaghet är en svaghet oavsett längden...

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Hänger inte med på hur märkbara kamfiltereffekter skulle kunna uppstå mellan två element som är elektriskt i fas med varandra på <1dm avstånd och lirar frekvenser med våglängder på minst 3.5m.
Dels är avståndet mellan elementen väldigt kritiskt (jag har byggt en isobarikkonstrukton själv så jag har faktiskt provat). Med den konstruktionen jag gjorde var det är bättre att separera elementen mer än vad jag initialt hade tänkt. Problemet är nog att de båda elementen bara kan agera som ett bara för riktigt låga frekvenser (om man nu inte push-pull-kopplar dom). I övergångsregionen där avståndet mellan dom börjar märkas (relativt små fasskillnader) kommer det inre elementet allt mer att fungera som ett stort element i en liten låda, med vad det för med sig i form ytterligare av fasvridning och hög resonansbenägenhet. Däri ligger problemet.
daniel.n wrote:
Servostyrningen; du kan säkert ha rätt i det. Men styrningen kommer ju först efter att felet redan uppstått, till så stor grad att det är mätbart och sen ska styrelektroniken justera matningen till slutsteget. Dvs det känns som servo mest borde duga till att justera cycliskt återkommande störningar och trender. Huruvida ett plågat element med varm talspole distar på ett sätt som går kompensera för med servo .. är jag inte tillräckligt insatt för att veta.
Man kan väl konstatera att servostyrning funkar alldeles utmärkt för att åstadkomma djup, ren och tydlig bas. Det kanske inte är den mest sexiga basen, men nog är det bra alltid.

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Linns internkablage är bara några centimeter och de, och Fredriks specialkablar, har jag utvärderat vid flertal tillfällen. I det ingår att vända på dom för att hitta rätt riktning.
Två slutsatser
1/ kablar HAR betydelse även väldigt korta
2/ riktningen på dessa HAR betydelse

Tycker inte det är märkligt. Att långa skulle ha större betydelse är enligt mig en förutfattad mening som är baserad på andra saker. Varför skulle dessa erfarenheter appliceras här?
Nej, öppet sinne och gå på testresultat istället för att begränsa tanken är det som pushar utvecklingen frammåt.

ps
finns flertalet exempel där längd inte är det viktiga för ett "systems" egenskaper. Dvs en svaghet är en svaghet oavsett längden...
Håller i princip med, men nästa steg i utvecklingen kräver ofta att man har gjort fruktbara reflektioner över tidigare iakttagelser vilket leder till att man testar nya saker som i sin tur leder framåt!?

Man kan fundera över var gränsen för hur kort en kabelsnutt går innan den inte har någon märkbar inverkan alls. Någonstans borde det finnas en gräns!?

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det verkar ju rätt skumt. Inte för att jag inte litar på att dina iakttagelser är korrekta, men det borde finnas en gräns där kabellängdsrelationen börjar göra sig gällande.
Jag skrev "inte något proportionellt förhållande". Inte att längden är betydelselös.

Jag har testat jättelånga högtalarkablar (25 meter?) och de lät inte alls lika bra som ett likadant par på några meter. Men jag har aldrig upplevt att riktigt korta kablar på till exempel en meter har varit bättre än samma kabel några meter längre. Däremot kan olika typer av högtalarkablar låta olika, även om de är riktigt korta. Ska man jämföra kablar vill jag därför hävda att det ofta går lika bra att använda korta snuttar som långa.
Quote:
Alternativt så har du påverkat även andra faktorer på samma gång som du bytt kabel och gjort alldeles korrekta iakttagelser, men på andra grunder än de du antagit.
Ja, det är väldigt lätt att dra fel slutsatser när man jämför kablar med kontakter i ändarna. Kontakteringen är viktigare än själva kabeln, anser jag. Därför måste man tillverka dem samtidigt och använda samma kontakter och kontakteringsmetod. Nuförtiden gör jag alltid det om jag vill utvärdera något.
Quote:
Sen är det troligen också så att Linn har bättre förutsättningar att väga inverkan av olika insatser, mot varandra och mot marginalkostnaden, än vad vi riktigt inser så här från läktarplats.
I just det här fallet tror jag tvärtom: Linn har sedan decennier bestämt sig för att aldrig använda K20 eller K400/600 internt i högtalarna. Det ska vara en tunn och smidig kabel vid tillverkning och det är nog ingen diskussion kring detta. Men om man byter ut ett par decimeter internkablage mot K400 (i till exempel Katan) så blir det mycket tydliga skillnader. Så tydlig att jag kan tänka mig att den slutliga justeringen av de passiva filtren (som alltid görs med provlyssning) inte skulle utfalla med samma resultat på vissa högtalarmodeller. Hur stor skulle marginalkostnaden bli på ett par Komri för fyra hundra tusen kronor? Det tar låång tid att bygga ett par Komri, en knöligare kabel skulle kanske få montören att muttra men hur mycket dyrare skulle det bli?

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur är det med kontakterna för passiv/aktiv drift? Förut så var dom lödda numera verkar linn gjort en budgetvariant med kontakter i stället. Eller är det bara komponenthögtalarna som gör med denna terminering? Kanske vore ide att löda fast dom och samtidkgt byta internkabel till k400. :?:

PostPosted: Mon Feb 23, 2009 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som lyssnat på majiik suben ännu skillnad mot sizmik ??

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00