hardcorelinnie wrote:
Det verkar ju rätt skumt. Inte för att jag inte litar på att dina iakttagelser är korrekta, men det borde finnas en gräns där kabellängdsrelationen börjar göra sig gällande.
Jag skrev "inte något
proportionellt förhållande". Inte att längden är betydelselös.
Jag har testat jättelånga högtalarkablar (25 meter?) och de lät inte alls lika bra som ett likadant par på några meter. Men jag har aldrig upplevt att riktigt korta kablar på till exempel en meter har varit bättre än samma kabel några meter längre. Däremot kan olika typer av högtalarkablar låta olika, även om de är riktigt korta. Ska man jämföra kablar vill jag därför hävda att det ofta går lika bra att använda korta snuttar som långa.
Quote:
Alternativt så har du påverkat även andra faktorer på samma gång som du bytt kabel och gjort alldeles korrekta iakttagelser, men på andra grunder än de du antagit.
Ja, det är väldigt lätt att dra fel slutsatser när man jämför kablar med kontakter i ändarna. Kontakteringen är viktigare än själva kabeln, anser jag. Därför måste man tillverka dem samtidigt och använda samma kontakter och kontakteringsmetod. Nuförtiden gör jag alltid det om jag vill utvärdera något.
Quote:
Sen är det troligen också så att Linn har bättre förutsättningar att väga inverkan av olika insatser, mot varandra och mot marginalkostnaden, än vad vi riktigt inser så här från läktarplats.
I just det här fallet tror jag tvärtom: Linn har sedan decennier bestämt sig för att aldrig använda K20 eller K400/600 internt i högtalarna. Det ska vara en tunn och smidig kabel vid tillverkning och det är nog ingen diskussion kring detta. Men om man byter ut ett par decimeter internkablage mot K400 (i till exempel Katan) så blir det mycket tydliga skillnader. Så tydlig att jag kan tänka mig att den slutliga justeringen av de passiva filtren (som alltid görs med provlyssning) inte skulle utfalla med samma resultat på vissa högtalarmodeller. Hur stor skulle marginalkostnaden bli på ett par Komri för fyra hundra tusen kronor? Det tar låång tid att bygga ett par Komri, en knöligare kabel skulle kanske få montören att muttra men hur mycket dyrare skulle det bli?