selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Feb 09, 2009 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Det finns en stor fördel med Majik 109!
Man kan driva dem aktivt med ett C6100 slutsteg!
Det kan man inte med K110, tyvärr.
Det kan man visst! Det är bara det att man måste komplettera med 2 kanaler till! :) Skämt å sido så är det väl ingen vettig människa som driver ett par Komponent aktivt? Jag såg en uppsättning chakrafilter till K.110 på eBay en gång. Trots att de gick ut i två omgångar så hittade de inga köpare. Hade de bara haft ett vettigt utgångspris hade jag köpt dem och byggt egna slutsteg/tunebox. Men att köpa 8 kanaler chakrasteg för Komponent? Det kan inte vara vanligt.

Klart du ska dra järnet TONNY!

Ska bli kul att höra vad du tycker om uppgraderingen Pär.

För den som missat det så spelade jag inte sönder mitt element, utan "sprängde" det genom att slå på ett svagt slutsteg (LK100) kopplat till ett försteg med volymen i botten! (Och en DS med rullande spellista på förstegets ingång...) Linn anger klokt nog minimieffekt på sina högtalare, inte maxeffekt. Det är disten som dödar, inte effekten, precis som Hardcore säger. Men jag fattar fortfarande inte varför det ska vara tre gånger så dyrt att byta sitt mellanregisterelement på Komponent som det är på Komri. Helt sjukt!

Appropå Komri så verkar allt OT snack ha skrämt bort honom från tråden... Blev det några Linn högtalare för dig Komri?

PostPosted: Mon Feb 09, 2009 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Någon på forumet som spelat sönder element?
Jag lirar rätt högt under lång tid dessutom men aldrig...
Ja ett gäng diskanter och ett par mellanregister har rykt

Carl

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 10:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Det kan man visst! Det är bara det att man måste komplettera med 2 kanaler till! Skämt å sido så är det väl ingen vettig människa som driver ett par Komponent aktivt?
Har installerat aktiva Komponent 110 vid ett tillfälle med Cx100 slutsteg och det vart ett mkt stort lyft från det passiva läget. 110'orna är i ärlighetens namn rätt tunna men beroendeframkallande bra redan i passivt utförande men aktivt så börjar de små 5,25" elementen flytta luft plus att allt annat blir så himla rätt...det som känns avigt med en sådan lösning är väl kanske prisförhållandet mellan högt/slutsteg men resultatet ger mersmak och klart värt att övervägas, det blir bra!!! Så fnys inte åt det alternativet, försök gärna få till en demo...

/ Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
aktivt så börjar de små 5,25" elementen flytta luft plus att allt annat blir så himla rätt...det som känns avigt med en sådan lösning är väl kanske prisförhållandet mellan högt/slutsteg men resultatet ger mersmak och klart värt att övervägas, det blir bra!!! Så fnys inte åt det alternativet
Jag är inte den som fnyser åt alternativ med billiga högtalare med dyrare utrustning framför! :) Misstänker dock att det inte är vanligt. Lite avundsjuk är jag på att du har hört dem aktivt. Jag skulle absolut kunna tänka mig det, men bara till rätt pris och med lite DIY som håller kostnaderna nere. (Och naturligtvis prestandan med, svårt att bygga bättre än Mx100 stegen.) Men att få till en demo verkar svårt? Vem har chakrafilter till Komponent 110 i butiken?

Uppdatering på elementkostnaden:
Jag har tack vare en annan Sellerist med ögon i reservdelslistan hittat vad jag tror är en lösning. Linn har trots påstötnigar och tjat från min handlare totalvägrat att sälja mellanregistret separat, de säger att det endast säljs ihop med 2k arrayen för 3500 kr (SPKR 074). I listan hittade denna barmhärtige Sellerist ett element som kallas SPKR 029/1. Det är tydligen samma element som i 5110. Jag har alltså haft element hemma hela tiden! (Inte för att jag hade plundrat någon av dem, men ändå.) Dessutom kostar det "bara" ca: 500 kr! Ett fantastiskt fynd i sammanhanget och ungefär den summa jag hade väntat mig från början. Jag har mailat min handlare som nu får slå Linns reservdelsgubbar på fingrarna med lite Sellerikompetens! Bra forum med bra folk, det må jag säga! Ska bli intressant att höra vad handlaren säger, om han får någon reaktion från Linn. Det är nästan så att jag kan höra Peter Dalle med skottsk brytning: -Tänkte inte på det...

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 14:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linnofil wrote:
Stephan wrote:
Det finns en stor fördel med Majik 109!
Man kan driva dem aktivt med ett C6100 slutsteg!
Det kan man inte med K110, tyvärr.
Det kan man visst! Det är bara det att man måste komplettera med 2 kanaler till! :) Skämt å sido så är det väl ingen vettig människa som driver ett par Komponent aktivt? Jag såg en uppsättning chakrafilter till K.110 på eBay en gång. Trots att de gick ut i två omgångar så hittade de inga köpare. Hade de bara haft ett vettigt utgångspris hade jag köpt dem och byggt egna slutsteg/tunebox. Men att köpa 8 kanaler chakrasteg för Komponent? Det kan inte vara vanligt.

Klart du ska dra järnet TONNY!

Ska bli kul att höra vad du tycker om uppgraderingen Pär.

För den som missat det så spelade jag inte sönder mitt element, utan "sprängde" det genom att slå på ett svagt slutsteg (LK100) kopplat till ett försteg med volymen i botten! (Och en DS med rullande spellista på förstegets ingång...) Linn anger klokt nog minimieffekt på sina högtalare, inte maxeffekt. Det är disten som dödar, inte effekten, precis som Hardcore säger. Men jag fattar fortfarande inte varför det ska vara tre gånger så dyrt att byta sitt mellanregisterelement på Komponent som det är på Komri. Helt sjukt!

Appropå Komri så verkar allt OT snack ha skrämt bort honom från tråden... Blev det några Linn högtalare för dig Komri?
Hej Linnofil,

Tack som frågar. Nej det bidde tyvärr inga K110, denna gång. Trodde jag hade en säljare som ville sälja dem till mig, men de försvann framför näsan innan jag han säga va?! Jag drog i gång denna tråd i tron att jag hade ett par på gång. Det var kanske någon annan som smittades av ditt positiva omdömme och lyckades trockla sig före i kön....

Dock stort tack för din postiva respons och som alltid trevliga och initierade inlägg. Jag får spela vidare på mina övriga högtalare och system...

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Mon Feb 16, 2009 13:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linnofil wrote:
Ninka är bra, Komponent 110 är mycket bra. Jag har haft Ninka tidigare och har nu K.110. Jag tycker skillnaden är mycket stor till Komponents fördel. Men jag har inget problem med att det är mindre bas i K.110'orna, eftersom det äs så mycket bättre musik. För en del så väger träarbete/utseende och basen upp nackdelarna med sämre/tråkigare musik på Ninka.

Priserna är ganska likvärdiga för båda, så för mig är valet enkelt. Frågan är snarare om du är en ljudkille med träpreferens, eller en musik/tunedemkille? Komponent 110 har nog bättre bas, men mycket mindre! Jag har också jämfört mina Komponent 110 på Tonläget mot butikens Espek (när de fanns) och det var klar skillnad till Komponents fördel. (Musikaliskt, mätt med tunedem. :wink: )
Kan bara instämma i vilken fantastisk och musikalisk högtalare K110 är! Lyckades får tag på ett par som f n är snabbt och slarvigt placerade/inkopplade till stora systemet.

...och ooojjjjj!!!! Vad det svänger!!!! :D

…och det låter mycket, mycket bra också! Utan tunedem installation, bara enkelt uppställda och single-wire.

Har ju dock en 5150 i bakgrunden som stöttar...

Otroligt mycket högtalare för pengarna!

PostPosted: Mon Feb 16, 2009 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Kan bara instämma i vilken fantastisk och musikalisk högtalare K110 är!
...
och ooojjjjj!!!! Vad det svänger!!!! :D

…och det låter mycket, mycket bra också!
...
Otroligt mycket högtalare för pengarna!
Väldigt roligt att höra Komri! Kul att fler upptäcker potentialen i Komponent. Jag tror det tar ett tag för oss konservativa (?) Linnister att ta till sig en Kinatillverkad aluminiumhögtalare. Men de som gör det får sin belöning! :D Tänk bara på att de är känsliga för placering, så det finns ännu mycket mer att hämta! Såg också under köpes att Komponent hade gjort ett bra intryck! Ska bli intressant att höra vad Pär tycker också.

PostPosted: Mon Feb 16, 2009 18:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

K110 verkar intressant, spelglädje är bland det viktigaste med att ha ett musiksystem. Men många antyder att även K110 är för tunna (som K104) och behöver sub. De är förstås bättre än K104 och naturligtvis också Katan men är de tunnare ljudmässigt? Jag har bl a levt med Kan1 som jag gillade mycket - med oerhörd spelglädje. /R

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 08:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste säga att det är mycket tighta och exakta högtalare jämfört med k104 så blir det lite mer "kropp" iaf. Bara fila lite till på placeringen så kanske det låter ännu bättre. Sen saknas det bara en Akurate ds och kanske en Akurate sub för att uppnå nirvana :)
Men livet vore bra trist om det inte fanns några uppgraderingar kvar att göra :lol:

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett tips är att öppna upp dem (bort med grill och "gummiringar" fram så kommer du åt) och efterdra skruvar samt plugga i/ur kontakterna. Det gör susen! Och så var det det där med placering förstås. Glöm inte att tuna in dem ordentligt. :D Jag skulle gissa att en av de stora fördelarna med K110 på golv mot K104 på vägg är just möjligheten att placera dem rätt.

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Ett tips är att öppna upp dem (bort med grill och "gummiringar" fram så kommer du åt) och efterdra skruvar samt plugga i/ur kontakterna. Det gör susen! Och så var det det där med placering förstås. Glöm inte att tuna in dem ordentligt. :D Jag skulle gissa att en av de stora fördelarna med K110 på golv mot K104 på vägg är just möjligheten att placera dem rätt.
Vilka kontakter menar du?

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Vilka kontakter menar du?
Det sitter kontakter innuti Komponenthögtalarna som man kan flytta runt om man har t.ex. aktivt. Även mellan olika komponentmodeller som har samma kort. Kablarna är alltså inte lödda till filter etc. utan sitter med vanliga kretskortskontakter. (Liknande som från trafo/nätdel till kretskort i en vanlig Linnapparat.) De sitter även kontakter bakom "2k+bas" klumpen. Att rycka i och ur dessa några gånger gör att de får bättre kontakt. Allt görs när man ändå tar av fronten för att efterdra elementen. Kanske något att testa för den händige? Jag blev nöjd med mitt mekande i.a.f.! Prova och rapportera här vettja! :)

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att efterdra elementen, ta bort metallgallren och klippa upp plasten i
tygfronterna gör att det blir både bra och snyggt.

/M

PostPosted: Tue Feb 17, 2009 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, K2+Bas sitter ihop och är bara att dra ut!?! Och bakom där sitter bla kontakter för att koppla om till aktivt??

Kanon, verkar som man kan göra detta själv utan att vara expert... skall nog göra detta på mina K104 framöver.

Blir det klart bättre om man tar bort gallret och kör moddade magnetfrontar istället?
Tror bild & ljud tog bort gallrena och fick ett öppnade ljud.

PostPosted: Wed Feb 18, 2009 20:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Appropå ämnet och saxat från Tonlägets hemsida:

"Linns nya Komponentserie högtalare ser inte ut som bra högtalare brukar se ut. Men golvarna Komponent 110 har kvaliteter som är unika för prisklassen, och som påminner om bla Akurate högtalarna. Dock har 110:orna inte riktigt lika djup bas som ett par Ninka, och det är en smaksak om man tycker att basmodulen behövs eller ej.

Mellanregister och diskant delen är en nedskalad modell av den som sitter i Akurate, den här kallas 2K-array (en liten diskant och ett litet mellanregister som sitter ihop i en stabil metallkonstruktion), och förmodligen är detta förklaringen till den väldigt rena, rytmiska och melodiösa återgivningen? Hur som helst det bästa är att höra med egna öron! Pris för 110:orna är 17000kr/par. Basen som vi ännu inte har på demo kostar 10500kr.

I skrivandets stund spelar jag Alpha Blondy & the Wailers på vinyl och vissa låtar svänger mer än vanligt även utan sub. Bob Marley på CD funkar också med the Wailers och Komponent! Komponenterna har en grymt bra tajming! Man kan säga att de är en modern version av de klassiska Linn kaber högtalarna som också var riktigt tajta."

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00