hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Pratar vi om teknisk kvalitet (hur den än manifesteras) så håller jag med dig. Men det var inte riktigt vad jag avsåg.
Nej det var inte vad jag avsåg. Ursäkta min otydlighet, men jag antog att om man inte definerar bättre/sämre på detta forum så antog jag att man avser muskalisk kvalitet.
Bill50x wrote:
En samlingsplatta skulle i alla fall vara lika dålig om den var ljudmässigt 100 % lika originalutgåvorna. Jag menar att det musikaliska sammanhanget blir splittrat när man plockar ut hitt´ar ur en längre serie produktion. Och även en hit mår bra av att finnas bland övriga låtar på originalskivan 
Du har en päng där också, men att samlingsplattan skulle vara lika dålig oberoende av hur mycket musikalisk försämring som fås kan väl inte vara vad du menar!?
Bill50x wrote:
Det finns givetvis grupper som ger ut en hel CD men att det bara är någon enstaka låt som är värd att lyssna på. Det gäller dock inte Beatles, enligt min mening. Det är tvärtom så att det ibland finns någon enstaka låt på en skiva som man kunde ha avvarat.
/ B
Ang. skivors ojämnhet så är min erfarenhet att så länge som det finns minst en riktigt bra låt på en platta så blir resten av plattan bättre och bättre med förbättrade anläggningar. Allt hänger (som jag förståre det) på huruvida man förstår musiken (d.v.s. vad de spelar eller vad som försigår på plattan om man så vil).
Jag är inte med dig alls. Om man inget säger på detta forum så menar du att man avser
musikalisk kvalitet men om du talar om masterbands försämring över tiden så uppfattar i alla fall jag det som om det är teknisk kvalitet du talar om. The Beatles gör väl inte sämre musik för att masterbanden blivit gamla? Jag diskuterade överhuvudtaget inte återgivningskvalitet oavsett om du definierar den i tekniska eller musikaliska termer. Jag diskuterade kvaliteten på artisten. Om en artist gör en bra låt på ett album och resten är skräp, så är det skräp oavsett hur bra anläggning man har. Musiken blir ju inte bättre bara för att man tydligare hör vad som försigår.
Motsatsen gäller oftast också - "En ros är en ros om än i sprucket krus". Kan man inte urskilja en bra musiker ur även en medioker anläggning, ja då är det nog ingen bra musiker.
Återigen, om vi helt och hållet struntar i återgivningskvaliteten, jag tycker att samlingsplattor oftast är tråkiga att lyssna på därför att varje låt (hur bra den än är) är ryckt ur sitt sammanhang. Låt X1 från -70 är gjord med helt andra förutsättningar än Y1 från -81 och de kanske inte alls passar ihop. X1 passar bättre ihop med X2 från samma skiva eftersom dom är gjorda samtidigt och i den artistens utvecklingsfas etc. Det är min åsikt, du och andra får givetvis tycka vad ni vill
Men blanda inte ihop masterband och remastering med en artists musikaliska utveckling.
/ B