selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 18:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 11:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

thomas wrote:
Jag tycker allt för ofta att de som får den gängse titeln "bra musiker" tenderar till att spela musik som inte lever upp till deras kompetens eller musikerskap, och att "bra låtskrivare" får sitt musicerande överskuggat av sina låtar. Exempel på den senare kategorin är t.ex jazzmusikerna Charles Mingus och Miles Davis, den mångfacetterade Frank Zappa och just the Beatles. (Parantes: Och kanske är den skicklige Eric Clapton en sån där "bra musiker" med större potential än han faktiskt har presterat.)

Eftersom Beatles skrev så starka låtar och framförde de så bra är det kanske inte så konstigt att man inte tänker på hur bra de faktiskt spelar. T ex sjunger de ju alla helt otroligt bra. Och vem skulle vilja höra Octopus's garden med någon annan än Ringo som sångare? McCartneys basspel är hur skönt som helst, sound, timing och linjer. Ringo har ett unikt och stilbildande minimalistiskt spel där också timing och sound är helt komplett. Och allt harmoniserar perfekt med deras melodier och gör att låtarna träffar så rätt.

Därför förstår jag inte alls hur kan man påstå att det finns brister i deras musikerskap. Fullständigt obegripligt. Och dessutom: hur bra Eric Clapton må vara, så skulle jag aldrig vilja att han var med i the Beatles.

/t

Håller med! McCartney är otrolig på basen! :D

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomas wrote:
... Och dessutom: hur bra Eric Clapton må vara, så skulle jag aldrig vilja att han var med i the Beatles.

/t
Nåt fel på "While My Guitar Gently Weeps" ? Clapton gör ju solot där.

Post subject:
PostPosted: Thu May 31, 2007 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För ungefär ett år sedan köpte jag samlingsskivan Beatles - One i hopp om att det skulle bli en inkörsport för att börja gilla musiken men så blev det inte. Spelade skivan tre fyra gånger men det gav mig ingenting.

Men så i år har jag börjat lyssna på Katie Melua och hon gör Lucy In The Sky With Diamonds så bra att jag blev nyfiken på vem som skrivit låten.

Det visade vägen till Beatles och på något sätt måste viljan att ta till mig musiken varit större för nu provlyssnar jag samtliga skivor för att utröna vilka jag ska köpa till samlingen. Bitvis så svänger det på duktigt.

Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band och Abbey Road kommer att läggas till i kundvagnen så småningom.

Post subject:
PostPosted: Thu May 31, 2007 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle gissa att det är så att om någon förmår att spela på ett sådant sätt att det framgår hur fantastiskt bra en låt är så är också den personen en bra musiker. Det är antagligen svårt att idag bedöma hur bra Beatles-medlemmarna egentligen var eftersom man endast har gamla och slitna och/eller återutgivningar att utgå ifrån...

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
För ungefär ett år sedan köpte jag samlingsskivan Beatles - One i hopp om att det skulle bli en inkörsport för att börja gilla musiken men så blev det inte. Spelade skivan tre fyra gånger men det gav mig ingenting.
One är ju i praktiken ett "Best of..." album. Och sådana tycker jag mycket sällan ger något mervärde. Ett komplett album är ju en dokumentation i tiden och där varje låt har sin plats i mixen. Skivan beskriver en period i en grupps (eller artists) utveckling.

Att då plocka enskilda låtar ur en lång utvecklingsperiod blir bara splittrat. Jag kan på rak arm inte tänka mig enda "Best of..." samlingsskiva som är riktigt bra, oavsett hur bra artisten än är.

Det är en annan sak om det är en skiva med kanske nyutgivet arkivmaterial och alternativa upptagningar, denna blir då en sorts dokumentär som kan vara trevlig att lyssna på.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med om att samlingsplattor (och andra återutgivningar i princip) alltid är sämre än originalutgåvorna, men det beror, tror jag, i första hand på att masterbanden åldrats mellan första utgåvan och återutgivningen (analogt eller digitalt spelar antagligen mindre roll). Re-mastrade varianter kan funka, men är i allmänhet inte alls samma sak/jämförbara som/med originalmastringen.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Håller med om att samlingsplattor (och andra återutgivningar i princip) alltid är sämre än originalutgåvorna, men det beror, tror jag, i första hand på att masterbanden åldrats mellan första utgåvan och återutgivningen (analogt eller digitalt spelar antagligen mindre roll). Re-mastrade varianter kan funka, men är i allmänhet inte alls samma sak/jämförbara som/med originalmastringen.
Pratar vi om teknisk kvalitet (hur den än manifesteras) så håller jag med dig. Men det var inte riktigt vad jag avsåg.

En samlingsplatta skulle i alla fall vara lika dålig om den var ljudmässigt 100 % lika originalutgåvorna. Jag menar att det musikaliska sammanhanget blir splittrat när man plockar ut hitt´ar ur en längre serie produktion. Och även en hit mår bra av att finnas bland övriga låtar på originalskivan :-)

Det finns givetvis grupper som ger ut en hel CD men att det bara är någon enstaka låt som är värd att lyssna på. Det gäller dock inte Beatles, enligt min mening. Det är tvärtom så att det ibland finns någon enstaka låt på en skiva som man kunde ha avvarat.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 09:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

För mej är Rubber Soul den bästa. Då hade de börjat skriva fruktansvärt bra låtar samtidigt som skivorna inte hunnit bli överproducerade.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 13:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En av mina personliga favoriter är "the white album" ...snygg, kool och svängig. En skiva som har åldrats med värdighet.
Dessutom dubbel (lp) = 2 x roligt :-)

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 02, 2007 08:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Pratar vi om teknisk kvalitet (hur den än manifesteras) så håller jag med dig. Men det var inte riktigt vad jag avsåg.
Nej det var inte vad jag avsåg. Ursäkta min otydlighet, men jag antog att om man inte definerar bättre/sämre på detta forum så antog jag att man avser muskalisk kvalitet.
Bill50x wrote:
En samlingsplatta skulle i alla fall vara lika dålig om den var ljudmässigt 100 % lika originalutgåvorna. Jag menar att det musikaliska sammanhanget blir splittrat när man plockar ut hitt´ar ur en längre serie produktion. Och även en hit mår bra av att finnas bland övriga låtar på originalskivan :-)
Du har en päng där också, men att samlingsplattan skulle vara lika dålig oberoende av hur mycket musikalisk försämring som fås kan väl inte vara vad du menar!?
Bill50x wrote:
Det finns givetvis grupper som ger ut en hel CD men att det bara är någon enstaka låt som är värd att lyssna på. Det gäller dock inte Beatles, enligt min mening. Det är tvärtom så att det ibland finns någon enstaka låt på en skiva som man kunde ha avvarat.

/ B
Ang. skivors ojämnhet så är min erfarenhet att så länge som det finns minst en riktigt bra låt på en platta så blir resten av plattan bättre och bättre med förbättrade anläggningar. Allt hänger (som jag förståre det) på huruvida man förstår musiken (d.v.s. vad de spelar eller vad som försigår på plattan om man så vil).

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 02, 2007 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Nej det var inte vad jag avsåg. Ursäkta min otydlighet, men jag antog att om man inte definerar bättre/sämre på detta forum så antog jag att man avser muskalisk kvalitet.
Bill50x wrote:
Du har en päng där också, men att samlingsplattan skulle vara lika dålig oberoende av hur mycket musikalisk försämring som fås kan väl inte vara vad du menar!?
Bill50x wrote:

/ B
Ang. skivors ojämnhet så är min erfarenhet att så länge som det finns minst en riktigt bra låt på en platta så blir resten av plattan bättre och bättre med förbättrade anläggningar. Allt hänger (som jag förståre det) på huruvida man förstår musiken (d.v.s. vad de spelar eller vad som försigår på plattan om man så vil).
Jag är inte med dig alls. Om man inget säger på detta forum så menar du att man avser musikalisk kvalitet men om du talar om masterbands försämring över tiden så uppfattar i alla fall jag det som om det är teknisk kvalitet du talar om. The Beatles gör väl inte sämre musik för att masterbanden blivit gamla? Jag diskuterade överhuvudtaget inte återgivningskvalitet oavsett om du definierar den i tekniska eller musikaliska termer. Jag diskuterade kvaliteten på artisten. Om en artist gör en bra låt på ett album och resten är skräp, så är det skräp oavsett hur bra anläggning man har. Musiken blir ju inte bättre bara för att man tydligare hör vad som försigår.

Motsatsen gäller oftast också - "En ros är en ros om än i sprucket krus". Kan man inte urskilja en bra musiker ur även en medioker anläggning, ja då är det nog ingen bra musiker.

Återigen, om vi helt och hållet struntar i återgivningskvaliteten, jag tycker att samlingsplattor oftast är tråkiga att lyssna på därför att varje låt (hur bra den än är) är ryckt ur sitt sammanhang. Låt X1 från -70 är gjord med helt andra förutsättningar än Y1 från -81 och de kanske inte alls passar ihop. X1 passar bättre ihop med X2 från samma skiva eftersom dom är gjorda samtidigt och i den artistens utvecklingsfas etc. Det är min åsikt, du och andra får givetvis tycka vad ni vill :-)

Men blanda inte ihop masterband och remastering med en artists musikaliska utveckling.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00